تأثیر منفی فرهنگ آمریکایی بر ژاپن پس از جنگ جهانی دوم
کد خبر: 4132268
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۹
در نشست بین‌‌المللی نمایشگاه قرآن مطرح شد؛

تأثیر منفی فرهنگ آمریکایی بر ژاپن پس از جنگ جهانی دوم

فاطمه هوشینو، تازه مسلمان ژاپنی طی سخنانی به جایگاه دین در ژاپن و تغییرات فرهنگی این کشور تحت هجوم آمریکا پس از جنگ جهانی دوم پرداخت.

به گزارش ایکنا، نشست «چگونگی گرایش زنان غیرمسلمان به اسلام و قرآن»، شامگاه 18 فروردین‌ماه در غرفه مجتمع آموزشی پژوهشی بین‌الملل حوزه‌های علمیه واقع در بخش بین‌الملل سی‌امین نمایشگاه قرآن کریم در مصلای تهران برگزار شد.

فاطمه هوشینو، تازه‌مسلمان ژاپنی طی سخنانی در این نشست گفت: اکثر ژاپنی‌ها بودایی و یا پیرو آئین شینتو هستند. البته یک ژاپنی بودایی همزمان می‌تواند پیرو آئین شینتو نیز باشد. خیلی‌ها در ژاپن همزمان از این دو آئین پیروی می‌کنند. بودیسم در سالیان بسیار دور از هندوستان وارد ژاپن شده است.

وی افزود: در بودایی اعتقاد به تناسخ وجود دارد و آنان فکر می‌کنند که پس از مرگ دوباره در قالب جسم دیگری به زندگی بازخواهند گشت. به عقیده آنان اگر انسان خوبی باشیم در زندگی بعدی وضعیت بهتری خواهیم داشت.

مقایسه اسلام و بودیسم

هوشینو در مورد شباهت‌ها و تفاوت‌های اسلام و بودیسم گفت: مهم‌ترین شباهت این است که در بودیسم نیز اعتقاد به منجی آخر الزمان وجود دارد که به آن مظهر رحمت می‌گویند. به عقیده آنان زمانی که تاریکی و ظلمت جهان را فرابگیرد منجی آخر الزمان می‌آید و جهان را پر از عدل و داد می‌کند.

فاطمه هوشینو، تازه‌مسلمان ژاپنی

وی ادامه داد: تفاوت اصلی اسلام و بودیسم در این است که دین اسلام به خصوص مذهب تشیع شکل اصلی خود را حفظ کرده و پاسخ همه سؤالات را در آن می‌توان یافت اما در بودایی چنین نیست.

هوشینو در پاسخ به این سؤال که چرا موارد زیادی از خودکشی در ژاپن مشاهده می‌شود، گفت: ژاپنی‌ها انسان‌های خیلی تنهایی هستند. بسیاری از آن‌ها هدف و معنی خلقت خود را نمی‌دانند. به همین دلیل زود دچار پوچی می‌شوند و خودکشی می‌کنند. به نظرم اگر با دین اسلام و به‌ویژه مکتب اهل بیت(ع) آشنا می‌شدند جواب سؤالات خود را می‌یافتند و این اتفاق برای آن‌ها رخ نمی‌داد.

وی گفت: پس از حادثه 11 سپتامبر حس کنجکاوی در من باعث شد که درباره اسلام تحقیق کنم. این سؤال در من ایجاد شد که چرا عده‌ای اینقدر به دنبال تخریب چهره اسلام هستند؟ و اگر اسلام بد است چرا این همه در جهان مسلمان وجود دارد و هر روز تعداد آن‌ها نیز بیشتر می‌شود. پس از تحقیقاتی که انجام دادم به دین اسلام مشرف شدم و چند ماه بعد نیز مذهب تشیع را انتخاب کردم.

هوشینو افزود: چند روز به ماه رمضان مانده بود که شهادتین را گفتم و مسلمان شدم. در ماه رمضان برای اولین بار روزه گرفتم. به یاد دارم اولین سوره‌ای که خواندم سوره یس بود. زمانی که صوت قرآن را گوش می‌دادم احساس می‌کردم که روح من در عالم دیگری پرواز می‌کرد. قرآن بهترین مظهر لطف و عنایت خداوند نسبت به انسان‌‌هاست.

تغییر فرهنگ ژاپنی پس از جنگ جهانی دوم

فاطمه هوشینو با اشاره به تأثیر فرهنگ آمریکایی بر سبک زندگی مردم ژاپن گفت: پس از جنگ جهانی دوم آمریکایی‌ها روی فرهنگ ژاپنی تأثیر گذاشتند. قبل از جنگ، فرهنگ سامورایی در ژاپن پررنگ‌تر بود اما پس از آن فضایی در جامعه ایجاد شد که حتی خیلی‌ها در ژاپن گفتند آن 2 بمب اتمی که آمریکا روی سرمان انداخت حق ما بود!

فاطمه هوشینو، تازه‌مسلمان ژاپنی

هوشینو تصریح کرد: در فرهنگ سامورایی رفتاری بود که اجازه نمی‌داد دست دشمنان به زنان برسد. به همین دلیل زنان قبل از این که به دست دشمنان بیفتند خود را می‌کشتند. قبل از جنگ خانم‌های ژاپنی عفیف بودند و حجاب مناسبی داشتند.

وی گفت: در سال‌های اخیر ارزش خانواده و قداست ازدواج در ژاپن کمرنگ‌تر شده است. درصدی بدون ازدواج بچه می‌آورند و درصدی نیز پس از حامگلی ازدواج می‌کنند. متأسفانه فرهنگ ژاپنی در حال تغییر است. برای مثال کسی جرئت نمی‌کند که علیه همجنسگرایی صحبت کند و قانون‌هایی در دست تصویب است که ازدواج بین همجنسگرایان کاملاً پذیرفته شود و بحث ارث و میراث هم در آن مطرح باشد. متأسفانه نیروی بازدارنده‌ای نیز در جامعه مشاهده نمی‌شود.

هوشینو در پایان گفت: یکی از موضوعاتی که اهمیت دارد این است که ژاپن هیچگاه به‌طور مستقیم با کشورهای اسلامی وارد جنگی نشده است. اگر هم دیدگاهی منفی نسبت به مسلمانان وجود داشته باشد به خاطر تبلیغات رسانه‌هاست. ژاپنی‌های مسلمان نیز رفتار خشونت‌آمیزی از خود نشان نداده‌اند. به همین دلیل ‌خیلی‌ها در ژاپن می‌توانند به اسلام علاقه‌مند شوند.

انتهای پیام
captcha