مدیریت تراز طبق مبنای قرآنی حرکت به موازات اقامه دین است
کد خبر: 4132480
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۵
یک پیشکسوت رسانه:

مدیریت تراز طبق مبنای قرآنی حرکت به موازات اقامه دین است

محمدجعفر فلسفی با اشاره به تأثیر رفتار مدیران و افراد صاحب‌منصب در جامعه، گفت: طبق مبنای قرآن کریم زمانی فعالیت مسئولان ارزشمند است که به موازات اقامه دین حرکت کنند.

محمد جعفر فلسفیبه گزارش ایکنا از خوزستان، محمدجعفر فلسفی، پیشکسوت رسانه با حضور در غرفه ایکنا در چهاردهمین نمایشگاه قرآن و عترت خوزستان به تبیین اهمیت مبانی قرآن در رفتارهای مدیران و تأثیرگذاری آن در فضای عمومی جامعه پرداخت و گفت: مقوله قرآن به دلیل اهمیت و جایگاهی که در مسیر و روند تعالی فردی و اجتماعی انسان دارد به عنوان معجزه خداوند و یک نسخه شفابخش، نیازها و خلأهای ما را در همه زمینه‌ها تأمین می‌کند.

وی افزود: برای مثال در روابطمان می‌خواهیم با چه مبنایی حرکت کنیم؟ از کجا این مبنا‌ها را بیاوریم؟ وقتی به تعالیم الهی نگاه می‌کنیم می‌بینیم که خداوند به تفکر دعوت می‌کند، تفکر در مقابل جهل و ناآگاهی است. در حدیث آمده است هر کس خود را بشناسد خدای خویش را شناخته است؛ یعنی کسی که فکر کند و نسبت به خود، شناخت پیدا کند به همین نسبت خدا را می‌شناسد. خداوند ظرفیت‌ها و ویژگی‌هایی را در شخصیت انسان قرار داده است که از شناخت خود می‌تواند به شناخت خداوند برسد؛ خود این دریایی از مسائل است؛ یعنی تفکر در شناخت انسان.

فلسفی تصریح کرد: متأسفانه جامعه غربی نقطه مقابل این نگاه است. اساساً آنها نمی‌خواهند این شناخت حاصل بشود و با انواع وسایل فریبنده ما را گمراه می‌کنند. جذابیت‌های کاذب خلق می‌کنند که تمام ذهن انسان را به خود مشغول می‌کند، در صورتی که خداوند ما را به نقطه‌ای سوق می‌دهد که می‌تواند نقطه شروع کارها، اقدامات و تصمیمات ما باشد‌.

بی‌صداقتی، جامعه را رنج می‌دهد

این پیشکسوت رسانه با طرح مثالی گفت: امروزه چیزی که بیش از همه جامعه ما از آن رنج می‌برد بی‌صداقتی است. خداوند در سوره عنکبوت می‌فرماید ما شما را خلق کردیم تا راستگویان را از دروغگویان مشخص کنیم. خیلی عجیب است. اگر همین مسئله را بخواهیم مبنا قرار دهیم و با مبنای صداقت حرکت کنیم همه چیز تغییر می‌کند.

وی در ادامه تصریح کرد: برخی افراد برای رسیدن به منافعشان در برخی مواقع مجبور هستند دروغ بگویند وگرنه به آن منافع نمی‌رسند؛ یعنی انتفاع خود را در دروغ می‌بینند، اما توجه نمی‌کنند که خداوند اینگونه آنها را امتحان می‌کند و از سوی دیگر در حال ایجاد یک انحراف در جامعه هستند. در مقطعی در سریال‌های تلویزیون برای شوخی از دروغ استفاده می‌شد و اگر در سریال‌های طنز دقت کنید قاعده، دروغ گفتن است. این اشکال بزرگی است در پست گرفتن‌ها فرد می‌گوید باید دروغ بگویم تا پست بگیرم. پستی که با مبنای دروغ شکل بگیرد آخر و عاقبت آن معلوم است. این یک مثال ساده است می‌خواهم بگویم این یک قاعده است که اگر رعایت شود و مبنا قرار بگیرد می‌تواند تحول ایجاد کند و خداوند فلسفه زندگی را همین قرار داده است و بر همین مبنا را امتحان می‌کند.

فلسفی با اشاره به تأثیر رفتار مدیران و افراد صاحب‌منصب در جامعه اظهار کرد: مقام معظم رهبری تعبیری دارند که اگر مسئولان نظام، فاسد بشوند نظام فاسد می‌شود، این یک مبنا است. جایگاه‌ و پست‌ بسیار مهم است، اینکه چه کسی حاکم باشد مهم است. یک حاکم می‌شود امیرالمؤمنین(ع) و یک حاکم معاویه است که افکار او تا چه حد در جامعه تسری پیدا کرد. پس فرد مهم است، اما فرد به تنهایی موفق نمی‌شود و باید جریان اجتماعی شکل بگیرد. تا زمانی که اینگونه نشود توفیق حاصل نمی‌شود. یک فرد به تنهایی نمی‌تواند کاری از پیش ببرد و اگر عوامل و بازوان قوی و حلقه قدرتمندی کنارش نباشد نمی‌تواند موفق شود.

وی با بیان این‌که بخش عمده‌ای از امر تربیت جامعه به فضای عمومی باز می‌گردد، افزود: فرد در فضای مدرسه، دانشگاه، شبکه آموزش و ... تحت تأثیر قرار می‌گیرد. مثلاً دانشگاهی که برنامه فرهنگی قوی دارد حتماً نتیجه می‌گیرد. برنامه‌های فرهنگی می‌تواند تأثیر بگذارند، هیچ‌کس نباید احساس کند که مسئولیتی ندارد.

برخی ایرادات به فرهنگ تبدیل شده است

این پیشکسوت رسانه گفت: برای اینکه یک جریان اجتماعی مسیر درستی را طی کند، باید بر اساس دو مبنای مکتب یعنی قرآن و ولایت حرکت کند، این دو تضمین‌کننده حرکت صحیح جامعه است. قرآن کریم می‌فرماید: «الَّذينَ إِن مَكَّنّاهُم فِي الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَّكاةَ وَأَمَروا بِالمَعروفِ وَنَهَوا عَنِ المُنكَرِ(حج، ۴۱)»، اگر مسئول شدید حواستان باشد که مسئولیت دارید. فقط کارهای اداری مطرح نیست، مسئولیت بسیار بالاتری دارید و کار شما زمانی ارزشمند است که به موازات اقامه دین حرکت کنید. آیا این مبنا کمک می‌کند منکرات کمتر شود؟ آیا کمک می‌کند معروف‌ها گسترش پیدا کند؟ آیا باعث می‌شود اعتقادات زیرمجموعه آن مدیر قوی‌تر شود؟ یا به عکس رفتار مسئول چیز دیگری را به آنها آموزش می‌دهد؟ مثلاً در رفتار او تبعیض می‌بینند و آیا بر رفتار زیردست او اثر نمی‌گذارد؟

وی در ادامه تأکید کرد: بنابراین عملکرد، نگاه و رویکردهای مدیر تأثیر دارد. در جامعه ایراداتی داریم که به یک فرهنگ تبدیل شده است. فرض کنید یک مدیر می‌خواهد محل سکونت خود را انتخاب کند معمولاً مناطق بالا یا حداقل متوسط را انتخاب می‌کند. اگر مدیری در منطقه متوسط یا رو به پایین زندگی کند روی آن محیط اثر می‌گذارد. دیگران نگاه می‌کنند و می‌گویند او مثل خودمان است و مشکلاتی که ما در محله داریم، او نیز دارد. پس سلوک و مشی که یک مدیر حتی در زندگی شخصی خود انتخاب می‌کند در جامعه اثرگذار است. این فرهنگ باید واکاوی و آسیب‌شناسی شود. البته به زمان نیاز دارد و نمی‌توان مسیری را که طی چندین سال مرحله به مرحله جلو آمده است و جامعه را این‌گونه تربیت کرد و مدیران ما را با این سلوک شکل داد به سرعت تغییر داد.

این پیشکسوت رسانه با اشاره به رونق و گسترش فعالیت‌های قرآنی استان خوزستان در سالهای گذشته، تصریح کرد: مسئولیت بزرگی است و خبرگزاری قرآنی نیز با این مبنا شکل گرفت و تلاش‌های بسیاری در این مسیر انجام می‌دهد. اگر رسانه قرآنی آسیب‌ها را بشناسد، روند را بشناسد و اصلاح روند را هم بداند تلاش‌ها مضاعف می‌شود.

فلسفی با اشاره به برخی فعالیت‌های قرآنی موفق و گسترش آنها بین مردم گفت: برای نمونه طرح تلاوت نور در مساجد رونق خوبی دارد. یک زمانی این طرح در مساجد نبود، چطور این اتفاق افتاد؟ در برخی از مساجد در کنار قرائت یک صفحه، تفسیر هم گفته می‌شود و برخی با اشتیاق به آن گوش می‌کنند؛ یعنی واقعاً احساس نیاز می‌کنند. چند روحانی موفق می‌شوند این کار را به خوبی انجام دهند؟

مصلای شهر ویترینی برای جلسات قرآنی باشد

این پیشکسوت رسانه با اشاره به تأکید رهبر انقلاب مبنی بر اینکه مساجد به پایگاه‌های قرآنی تبدیل شوند، گفت: در شهر ما چرا مصلی نباید کانون این قضیه قرار گیرد؟ می‌توان روزهای جمعه در این فضای خوب، جلسات قوی قرآنی شهر را برگزار کرد. این کار الگو می‌شود و مردم وقتی الگوها را می‌بینند از آنها استفاده می‌کنند. جامعه باید نسبت به الگوها آشنا شود و یکی از مأموریت‌های ایکنا می‌تواند معرفی این جلسات خوب در جامعه باشد.

وی ادامه داد: اگر از فضای مصلی به این منظور  استفاده شود، به تدریج قاریان، مساجد و مفسران قرآن به جامعه شناسانده می‌شوند. مصلی می‌تواند ویترینی برای جلسات قرآنی شهر باشد. ممکن است اوایل مخاطبین جلسات کم باشد، اما یقین بدانید به تدریج بیشتر می‌شود.

فلسفی گفت: اهواز ظرفیت‌های بسیار بالایی دارد، اما در ظهور و بروز آنها مشکل پیدا کرده است‌. باید زمینه‌هایی در عرصه فرهنگی اجتماعی اقتصادی و سیاسی فراهم بشود. چرا ما نمی‌توانیم تغییر ایجاد کنیم در حالیکه ظرفیت‌های لازم را داریم. لازم است برای ایجاد تحول، مسائل خود را تشخیص بدهیم  اولویت‌بندی کنیم، استراتژی مشخص کنیم و بعد هم‌گرا بشویم. از مسئولان رده بالای استان تا دیگر مدیران و سایر افراد باید اولویت‌های خود را مشخص کنند و خواسته‌های مشترک را بیابند. این به مسئله‌یابی دقیق برمی‌گردد، برای مثال اشتغال یا فقر یک خواسته و مسئله مشترک در استان است، رفع این آسیب‌ها شدنی است، ظرفیت آن هم وجود دارد که امیدواریم با همت افرادی که احساس وظیفه می‌کنند و در حوزه‌های سیاسی، نظارتی، رسانه و ... تأثیرگذارند، تلاش‌ها  منجر به اتفاقات خوب شود.

انتهای پیام
captcha