قصه‌گویی با زبان اشاره در نمایشگاه بین‌المللی قرآن
کد خبر: 4132708
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۹
از سوی کانون پرورش فکری انجام می‌شود؛

قصه‌گویی با زبان اشاره در نمایشگاه بین‌المللی قرآن

مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: یکی از اقداماتی که به صورت ویژه در نمایشگاه قرآن انجام می‌شود قصه‌گویی با زبان اشاره برای کودکان و نوجوانان با معلولیت شنوایی است.

فروهر معدنی، مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در گفت‌وگو با ایکنا گفت: همزمان با سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در دو غرفه فعالیت خود را در مصلی تهران شروع کرده است؛ بخش اول، عرضه محصولات فرهنگی اعم از کتاب و سرگرمی‌های مرتبط با مباحث دینی و قرآنی و در بخش دوم به اجرای فعالیت‌های فرهنگی برای بازدیدکنندگان می‌پردازد.

وی ادامه داد: از فعالیت‌های فرهنگی می‌توان به قصه‌گویی اشاره کرد که از سوی قصه‌گویان برجسته و برگزیده کشوری و بین‌المللی در پنج سانس از ساعت 17 تا 24 در قالب قصه‌های کلاسیک، سنتی و قصه‌نمایش و زبان اشاره برای مخاطبین اجرا دارند. در کنار این برنامه اجرای نمایش ماهی رنگین‌کمان را داریم که تکه‌های نمایشی از سوی مجری و عروسک برای کودکان و نوجوانان اجرا می‌شود و فعالیت‌های فرهنگی هنری دیگری‌ که در ارتباط با مباحث قرآنی، دینی و مفاهیم اخلاقی برای کودکان و نوجوانان و والدین ارائه می‌شود.

وی در رابطه با قصه‌گویی با زبان اشاره اظهار کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در کنار مراکز ثابت، مراکز فراگیر را برای ارائه خدمات و ایجاد عدالت فرهنگی برای خدمت‌رسانی به کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه شنوایی، بینایی و معلول جسمی حرکتی پیش‌بینی کرده است و یکی از اقداماتی که به صورت ویژه در این نمایشگاه دنبال می‌شود، قصه‌گویی با زبان اشاره برای کودکان و نوجوانان با معلولیت شنوایی است.

معدنی افزود: جالب است که خانواده‌ها و فرزندانی که دچار مشکل شنوایی نیستند هم از این قصه‌ها استقبال می‌کنند و این برای ما ارزشمند است که بچه‌ها بدانند افرادی که دارای معلولیت هستند چطور با هم ارتباط برقرار می‌کنند و به گونه‌ای برای آنها نیز آموزش دهنده است که چطور می‌توان با این بچه‌ها ارتباط برقرار کرد. در پنج سانسی که هرشب قصه‌گویی اجرا می‌شود، قصه‌گویی زبان اشاره هم حتماً اجرا خواهد شد.

معدنی اضافه کرد: همچنین تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری قرار است در محوطه مصلی مستقر شود و تا پایان مدت نمایشگاه، برنامه‌هایی در قالب جُنگ، نمایش و تئاتر اجرا کند و مخاطبان از این برنامه‌ها بهره‌مند شوند.

مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اظهار کرد: با توجه به اینکه بخش عمده فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با هدف انتقال مفاهیم دینی مربوط به حوزه عترت، قرآن و ترویج فرهنگ و سیره اهل‌بیت(ع) برگزار می‌شود در قالب 60 فعالیت فرهنگی، هنری و ادبی است. به همین دلیل کانون پرورش فکری بستر بسیار خوبی دارد تا این خدمات را در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم ارائه دهد و حضور فعالی دارد. از همین روی هر سال به صورت کارگاه و غرفه‌ای ویژه در خدمت بازدیدکنندگان هستیم.

وی در رابطه با تفاوت برنامه‌های کانون پرورش فکری در این دوره از نمایشگاه قرآن با دوره‌های پیشین گفت: در این دوره ما در کنار باغ آیات فعالیت می‌کنیم که در این قسمت نیز فعالیت‌های متنوعی برای کودکان و نوجوانان تدارک دیده شده است و تنوع فعالیتی که امسال در نمایشگاه قرآن کریم برای مخاطبان ارائه می‌شود ویژه است و استقبال خانواده‌ها نشان دهنده این است که به خوبی از این خدمات بهره‌مند می‌شوند و رضایت دارند و حضور والدین در غرفه‌های مختلف نشان از استقبال و رضایت‌مندی آنهاست.

معدنی افزود: ما به والدین و خانواده‌ها به عنوان سرمایه‌های اجتماعی برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نگاه می‌کنیم و حضور آنها در کنار بچه‌ها به ما این اطمینان خاطر را می‌دهد که همچنان کانون پرورش فکری جایگاه ویژه‌ای در بخش فرهنگی و غنی‌سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان برخوردار است.

انتهای پیام
captcha