آشنایی با آموزش قرآن در مکتب‌خانه‌ها + فیلم
کد خبر: 4132995
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۳

آشنایی با آموزش قرآن در مکتب‌خانه‌ها + فیلم

مؤسسه مهد قرآن حضرت فاطمه‌ الزهرا(س) زارچ استان یزد با حضور در بخش مؤسسات سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن به آموزش گام به گام روخوانی قرآن به روش هجی به مشتاقان می‌پردازد.

مؤسسه مهد قرآن حضرت فاطمه‌الزهرا(س) زارچ استان یزدبه گزارش خبرنگار ایکنا، یکی از غرفه‌های حاضر در بخش مؤسسات سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران، مؤسسه مهد قرآن و عترت حضرت فاطمه‌الزهرا(س) زارچ استان یزد است که تقریباً هر ساله با روش جدید تعلیم مکتبخوانی، سعی به آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن به علاقه‌مندان دارد و امسال نیز با طراحی و فضاسازی غرفه با عنوان «خانه مُلّافاطمه صغری» به مشتاقان روش هجی کردن قرآن را آموزش می‌دهد.

بنابر گفته محمدرضا خوشنویس، مدیر این مؤسسه فرهنگی مهد قرآن و عترت حضرت فاطمة‌الزهرا(س) زارچ استان یزد «یکی از شیوه‌های آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم در قدیم روش مکتب‌خانه‌ها بوده است که به طریق هِجا یا هِجی، قرآن را آموزش می‌دادند. ما در مهد قرآن به دلیل حفظ این اثر سنتی و قدیمی و از سوی دیگر به منظور فراگیر کردن این روش آموزشی میان مِتدهای آموزشی مهدها و پیش‌دبستانی قرآن، این روش را در مقطع مهد و پیش دبستانی مؤسسه به کار گرفته‌ایم».

وی با اشاره به اینکه علاقه‌مندان برای آموزش روش مکتب‌خانه‌ای می‌توانند به فایل تصویری آموزشی بارگذاری شده در آپارات به نشانی https://www.aparat.com/v/eG0rY مراجعه یا کلمه هجی را به شماره 09133588244 ارسال کنند تا لینک مربوط به فایل ارسال شود و سپس از آن بهره‌مند شوند. 

گام‌های آموزش در مکتب‌خانه‌های قدیم؛

1.آموزش حروف

2.آموزش صداهای کوتاه:

  • فتحه (ـَ) سَر خوانده می‌شود
  • کسره (ـِ) زیر خوانده می‌شود
  • ضمه (ـُ) بَر خوانده می‌شود

مانند: با+ (ـَ) سر = بَ            الف + (ـِ) زیر = اِ             جیم + (ـُ) ب = جُ

آموزش هجای کلمه «لَکَ» اینگونه می‌شود؛ لام (ـَ) سر/ کاف (ـَ) سر= کَ  / خوانده می‌شود «لَکَ»

آموزش هجای «رُسُلِکَ»  را (ـُ) بر= رُ/ سین (ـُ) بر= سُ/ لام (ـِ) زیر= لِ (تا اینجا رُسُلِ)/ کاف (ـَ) سر = کَ  / خوانده می‌شود «رُسُلِکَ»

3.آموزش صداهای کشیده:

  • صداهای کشیده «ا» روش ادا (اسم حرف + الف) مانند «جا» = جیم + الف/  «کا» = کاف + الف
  • صدای کشیده «ای» روش ادا ( اسم حرف + یا+ زیر) مانند «جی» = جیم + یا + (ــِ) زیر / «ضی» = ض+ یا+ (ـِ) زیر
  • صدای کشیده «او» روش ادا (اسم حرف + واو + بر) مانند «جوُ» = جیم + واو + (_ُ) بر
  • آموزش هجای «الا»  الف (ـَ) سر= اَ / لام+ الف = لا خوانده می‌شود «الا» /  «قیلَ» قاف + یا+ (ـِ) زیر= قی/ لام (ـَ) سر= لَ   خوانده می‌شود «قیلَ»

4.آموزش تنوین در هجا:

  • ـً خوانده می‌شود «دو سر»
  • ـٍ  خوانده می‌شود «دو زیر»
  • ـٌ خوانده می‌شود «دو بر»

مانند: جیم + ـً دو سر = جً       جیم + ـٍ دو زیر= جٍ       جیم + ـٌ دو بر= جٌ

کلمه «هُدًی»  اینگونه هجی می‌شود ها (ـُ) بر = هُ / دال (ـً) دو سر= دً

5.آموزش علامت سکون در هجا:(همانطور که می‌دانید ساکن به کمک حرف قبل خوانده می‌شود، در هجا نیز اینگونه است.)

مانند: کلمه «اِذ» اینگونه هجی می‌شود الف و ذال (ـِ) زیر = اِذ / کلمه «اَن» اینگونه هجی می‌شود الف و نون (ـَ) سر= اَن/ کلمه لَهُم   اینگونه هجی می‌شود لام (ـَ) سر = لَ ها و میم (ـُ) بر = هُم

6.آموزش علامت تشدید در هجا:

اِنَّ اینگونه خوانده می‌شود الف و نون (ـِ) زیر= اِن/ نون و (ـَ) سر= نَ

یادآور می‌شود، این غرفه در بخش مؤسسات، راهروی اصلی، روبروی ستون 113 قرار دارد. همچنین سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن تا 26 فروردین‌ماه از ساعت 17 تا 24 پذیرای بازدیدکنندگان است.

انتهای پیام
captcha