نمایشگاه قرآن محل قدرت‌نمایی جبهه انقلاب است
کد خبر: 4133159
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۴
محمدمهدی اسماعیلی:

نمایشگاه قرآن محل قدرت‌نمایی جبهه انقلاب است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی جلسه‌ای با برخی اعضای فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی ویژگی‌های بخش‌های مختلف نمایشگاه قرآن گفت: سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با استقبال بسیار خوبی مواجه شده و خوشبختانه محل قدرت‌نمایی جبهه انقلاب شده است.

نمایشگاه قرآن محل قدرت‌نمایی جبهه انقلاب است

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست اعضای فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شب گذشته 21 فروردین‌ماه در محل برپایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن در مصلای امام خمینی(ره) تهران برگزار شد.

در بخشی از این جلسه محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه جهتگیری‌ها در دولت انقلابی حتماً باید به سمت حوزه‌های قرآنی باشد، گفت: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ریل‌ها تقریباً جابجا شده و فضای قرآنی تقریباً صفر شده بود، برای اینکه در فضای عمومی بتوانیم کارهای خودمان را انجام دهیم نیازمند سازماندهی و بازمهندسی فعالیت‌ها بودیم و الحمدلله این اتفاق در حال رخ دادن است.

وی افزود: سال گذشته که با بیماری کرونا مواجه بودیم بسیاری توصیه می‌کردند که نمایشگاه قرآن را برگزار نکنیم، اما ما توانستیم 45 هزار متر مربع را در همین مصلی به نمایشگاه اختصاص دهیم و اتفاق بسیار خوبی رخ داد. استقبال به حدی بود که دچار بهت شدیم و خوشبختانه این فضا محل قدرت‌نمایی جبهه انقلاب است.

دو برابر شدن وسعت نمایشگاه 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر دو برابر شدن وسعت نمایشگاه امسال نسبت به سال قبل بیان کرد: در بخش حجاب و عفاف، دو شبستان را زیر بار نمایشگاهی بردیم تا 260 مجموعه مردمی که اغلب هم تولیدی هستند، حضور داشته باشند. شب گذشته دو ساعت را به بازدید از این بخش اختصاص دادم و با حجم بسیار بالایی از استقبال مردم روبرو بودیم. در حوزه حجاب و عفاف بیش از یک سال است بحث‌ها دنبال می‌شود و در ستاد فرهنگی دولت به طرح‌های قابل اجرایی هم رسید‌ه‌ایم که ان‌شاءلله اگر وزارت صمت پای کار بیایند، اتفاقات مهمی رخ خواهد داد.

رئیس کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن در ادامه به فعالیت‌های وزارت ارشاد در بحث آموزش قرآن اشاره و اظهار کرد: در این بخش نیز کارهای مهمی صورت گرفته است. یکی از این کارها اجرای طرح بشری بوده است که از طریق این طرح در طول یکسال در 20 استان کشور پنج هزار مربی را تربیت کرده‌ایم. در حال حاضر در همین نمایشگاه طرح‌های مختلفی در حوزه حفظ قرآن کریم اجرا می‌شود و بر اساس آخرین آمار در نمایشگاه قرآن 270 نفر حافظ شده‌اند، بخش‌ها یا سوره‌هایی از قرآن شده‌اند.

عضویت 15 هزار فعال قرآنی در صندوق هنر 

اسماعیلی در ادامه به سفری که به استان اردبیل داشته است اشاره کرد و گفت: در این سفر به روستایی بسیار دورافتاده رفتیم که در آن 300 نفر از بانوان حافظ قرآن شده‌اند. این کار هم به اهتمام یک جانباز مجاهد و طی مدت شش ماه صورت گرفته است. گاهی اوقات یک مجاهد می‌تواند از یک تشکیلات با عرض و طول هم، اثرگذارتر ظاهر شود. ما همه این 300 نفر را در صندوق هنرمندان عضو کرده‌ایم. علاوه بر آن تا کنون 15 هزار نفر از فعالان قرآنی در صندوق هنرمندان عضو شده‌اند و در یک اقدام دیگر اسم این صندوق را از صندوق هنر به صندوق هنرمندان و اهالی قرآن تغییر داده‌ایم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه نگاه ما این است که موسسات قرآنی ـ مردمی را در زمینه حفظ قرآن کریم فعال کنیم، افزود: در حال حاضر بیش از سه هزار موسسه دارای مجوز از وزارت ارشاد هستند که با چهار میلیون نفر ارتباط دارند. در یکی از اقدامات دیگر برنامه‌ریزی شده است تا امسال بنیاد فرهنگی و هنری یاسین راه‌اندازی شود، این بنیاد ویژه تولیدات فرهنگی و هنری در قرآن کریم و عترت است.

کمبود اعتبارات با وجود افزایش سه برابری 

اسماعیلی با اشاره به اینکه به لحاظ اعتبارات دستمان باز نبوده است، گفت: البته تلاش خودمان را در این زمینه کرده‌ایم و در حوزه فعالیت‌های قرآنی در ابتدای کار شاید دو تا سه برابر بودجه و اعتبارات را افزایش داده‌ایم، اما در برابر این حجم وسیع از فعالیت‌ها خیلی ضعیف است.

وی در پایان بیان کرد: باید از کمیسیون فرهنگی و کمیسیون تلفیق مجلس تشکر کنیم که هماهنگی لازم را به وجود آوردند. ان‌شاالله به یاری خدا همه همت خود را بسیج کرده‌ایم. در برنامه هفتم هم کمیته قرآنی با سازمان تبلیغات اسلامی است و منتظر بودم تا احکام را بدهند.

بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این نشست، علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم نیز به بیان نکاتی پرداخت.

وی در ابتدای صحبت‌های خود به یکی از بیانات مقام معظم رهبری اشاره و اظهار کرد: رهبر حکیم انقلاب تعبیر دقیقی دارند که جامع‌ترین و شامل‌ترین راهبرد در همین جمله باشد. ایشان فرموده‌اند: «از من می‌پرسند در برنامه‌های قرآنی یا سیاست‌های قرآنی نگاه نظام اسلامی چیست؟ بنده عرض می‌کنم مردم قرآن را بخوانند و باز بخوانند و باز بخوانند و قرآن بفهمند و معانی کلمات را متوجه شوند و در قرآن تدبر کنند و در زندگی شخصی به قرآن عمل کنند و به آیات قرآن در زیست فردی، خانوادگی و اجتماعی استناد کنند و در حاکمیت به قرآن عمل شود و ما حکومت قرآنی و تمدن قرآنی را شکل دهیم.»

محوریت انس با قرآن در نمایشگاه سی‌اُم

معاف افزود: در مجموعه قرآنی وزارت ارشاد به عنوان دستگاه هماهنگ‌کننده وزارت بهداشت، وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش نیز هستیم و آن چیزی که در این عرصه پیگیری می‌کنیم همین فرمایش رهبر معظم انقلاب است. امسال حسب‌الامر دستور وزیر ارشاد در نمایشگاه قرآن همین هدف‌گذاری را پیگیری کرده و دال مرکزی مسئله انس با قرآن است.

معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد بیان کرد: یکی از رویکردهایی که امسال در نمایشگاه پیگیری شد مسئله بانوان، دختران و مسئله حجاب و عفاف و پوشش بود که بسیار ویژه‌تر از سال قبل به آن پرداخته شد. این بخش با افزایش حدود دو و نیم برابری نسبت به سال قبل مواجه بوده است. در این بخش به دنبال یک نگاه ترویجی دیگر نیز بودیم که ناظر به شعار زن، زندگی، آزادی بوده است. بر همین اساس در این بخش دو نگاه اسلام و غرب به مسئله زن، به بحث گذاشته شد.

70 درصد نمایشگاه قرآن مردمی است

به گزارش ایکنا، معاف با اشاره به اینکه هفتاد درصد نمایشگاه مجموعه‌های مردمی است، به بیان گوشه دیگری از فعالیت‌های طراحی شده در نمایشگاه قرآن پرداخت و گفت: یکی از مسائل ما مسئله دهه هشتادی‌ها بود، در پاسخ به ادعای غلط انقطاع نسلی دهه هشتادی‌ها با انقلاب اسلامی که با موج سرود سلام فرمانده ابطال شده بود، در نمایشگاه قرآن هم این اتفاق افتاد. این حوزه هم نسبت به سال قبل با افزایش سه برابری همراه بوده است.

وی در ادامه به موضوع دانش‌بنیان‌ها از مطالبات مقام معظم رهبری نیز هست اشاره و اظهار کرد: در بحث دانش‌بنیان‌ها، خانه‌های خلاق قرآنی و ایده‌پردازهای قرآنی و جوانانی که پیشنهادات نوآورانه دارند برای حل مسائل و مطالبات قرآنی مقام معظم رهبری حضور دارند. در این بخش دو رویداد ایده‌پردازی نیز طراحی شد که داوری یکی از این رویدادها انجام شده و داوری رویداد دیگر نیز تا پایان نمایشگاه انجام خواهد شد.

رئیس سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن با اشاره به اینکه در این دوره شاهد استقبال گسترده مردم از نمایشگاه هستیم، به برخی دیگر از ویژگی‌های این دوره از نمایشگاه پرداخت و گفت: هم اکنون و همزمان با نمایشگاه تهران در 12 استان کشور هم نمایشگاه در حال برگزاری است. وزیر محترم ارشاد تأکید داشتند که نمایشگاه به گونه‌ای طراحی شود که قابل چرخاندن باشد، الان وضعیت به گونه‌ای طراحی شده است که هزینه صورت گرفته برای طراحی نمایشگاه قرآن در تهران محصور نشده و این امکان را دارد که در کشور بچرخد. علاوه بر استان‌ها شاهد برپایی نمایشگاه قرآن در هفت کشور دیگر نیز خواهیم بود.

عنوان بین‌المللی نمایشگاه قرآن تاکنون صوری بوده است

وی با اشاره به اینکه عنوان بین‌المللی در نمایشگاه‌ قرآن تا کنون صوری بود ولی امسال تا حد قابل توجهی محقق شده است، بیان کرد: امسال در بخش بین‌الملل 21 کشور حضور دارد و 49 مهمان نیز در این بخش خواهیم داشت.

معاف در پایان تصریح کرد: در بحث بودجه‌ای در حوزه قرآن ظرفیت کار بسیار بالاست. تا قبل از کرونا موسسات مردمی حدود شش میلیون مخاطب داشتند، اما بعد از کرونا این رقم به چهار میلیون نفر رسیده است. ما با ظرفیت عظیمی از موسسات مردمی روبرو هستیم که شامل 3100 موسسه دارای مجوز از ارشاد است.

بر اساس گزارش ایکنا در این جلسه برخی از نمایندگان حاضر به بیان دیدگاه‌های خود در مورد فعالیت‌های قرآنی کشور و لزوم جهت‌گیری فعالیت در دولت انقلابی به سمت فعالیت‌های قرآنی پرداختند. در این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج‌ابوالقاسم، عضو مجلس خبرگان رهبری و حسن مسلمی‌نائینی، رئیس جهاددانشگاهی هم حضور داشتند.

همچنین در پایان این جلسه علاوه بر حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر، رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی، جمعی از اعضای این فراکسیون که بیش از ۱۰ نفر بودند به بازدید از بخش‌های مختلف نمایشگاه بین‌المللی قرآن پرداختند.

یادآور می‌شود سی‌امین نمایشگاه بین‌‌المللی قرآن از روز دوازدهم فروردین‌ماه در محل مصلی امام خمینی(ره) آغاز به کار کرده و تا روز ۲۶ این ماه پذیرای علاقه‌مندان به کلام وحی خواهد بود.

تیمور کاکایی

انتهای پیام
captcha