قرآن؛ مرکز ثقل برنامه‌ها در حوزه تعلیم و تربیت
کد خبر: 4133205
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
صحرایی مطرح کرد:

قرآن؛ مرکز ثقل برنامه‌ها در حوزه تعلیم و تربیت

سرپرست وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: قرآن، مرکز ثقل برنامه‌های ما در حوزه تعلیم و تربیت و امور تربیتی و پرورشی خواهد بود.

شب گذشته در دهمین شب از سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم غرفه خبرگزاری ایکنا میزبان رضامراد صحرایی، سرپرست جدید وزارت آموزش و پرورش بود. صحرایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در پاسخ به این سوال که برنامه‌ها و اولویت‌های اصلی خود در زمان تصدی بر وزارت آموزش و پرورش چیست؟ گفت: فعلاً زود است و امروز هفتمین روز خدمت من است و نمایشگاه قرآن اولین جایی است که خارج از آموزش و پرورش آمده‌ام، اما قرآن، مرکز ثقل برنامه‌های ما در حوزه تعلیم و تربیت و امور تربیتی و پرورشی خواهد بود.

وی ارزیابی خود را در رابطه با نمایشگاه قرآن چنین بیان کرد: نمایشگاه قرآن بسیار با شکوه است و از اساتید دانشگاه و مدیران ارشد کشور دعوت می‌کنم که به نمایشگاه بیایند و از آن بازدید کنند. به فضل الهی شکوه نمایشگاه به قبل از دوره همه‌گیری کرونا بازگشته است و استقبال مردم اگر از بیشتر از ادوار گذشته نباشد کمتر نیست.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در رابطه با حضور آموزش و پرورش در این دوره از نمایشگاه قرآن کریم برای اولین بار بیان کرد: غرفه آموزش و پرورش دو ویژگی خلاقیت و تسهیل امر فراگیری قرآن را مورد توجه خود قرار داده است. خداوند متعال قرآن را ساده برای مردم بیان کرده است و ما هم باید آن را ساده به دانش‌آموزان منتقل کنیم به همین منظور تسهیل فراگیری قرآن کریم سیاست آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان است.

صحرایی ادامه داد: مبنای مسابقات قرآنی که در آموزش و پرورش برگزار می‌شود، همان کتبی است که توسط وزارتخانه برای دانش‌آموزان چاپ شده است تا از این طریق کتاب‌ها بیشتر کار شوند. این ویژگی باعث شده تا شکوه زیادی را در غرفه آموزش و پرورش و دیگر سازمان‌های مربوط به آن را شاهد باشیم. به اعتقاد من ویژگی اصلی غرفه‌های آموزش و پرورش خلاقیت و شکوه آنها است.

قرآن، مرکز ثقل برنامه‌ها در حوزه تعلیم و تربیت

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که از چه طریق می‌توان دانش‌آموزان با قرآن بیشتر مأنوس کرد گفت: قرآن باید در زندگی دانش‌آموزان حضور پیدا کند و همان لحظه اول که با قرآن مواجه می‌شوند آن را بخوانند. حروف الفبا قرآن با حروف الفبای فارسی بسیار نزدیک است؛ لذا به جای آموزش درباره قرآن باید مستقیم به سراغ آموزش و یادگیری قرآن برویم. باید شیوه‌های مختلفی که در رابطه با آموزش قرآن وجود دارد همکاران مطالعه و بررسی کنند و آن شیوه‌ای که ساده‌ترین روش برای مواجه با قرآن است، انتخاب کنند.

وی اضافه کرد: باید در تولید کتاب‌های درسی تغییراتی ایجاد کنیم و تسهیل یادگیری قرآن سیاست اصلی ما باشد. الحمدلله آموزش و پرورش رسمی جمهوری اسلامی ایران در انتقال پیام و یادگیری قرآن دستاوردهای سترگی دارد. مردم با انقلاب اسلامی نسبت به قرآن عمق پیدا کردند و ما در دنیا هم کتاب‌ها و پیام‌های قرآنی زیادی را منتشر کردیم. دانش‌آموزان ما در مسابقات بین‌المللی قرآن حضور دارند و اگر دانشجویان نیز در این مسابقات حضور دارند ریشه در دوره دانش‌آموزی آنها دارد که قرائت و حفظ قرآن را آموزش دیده‌اند.

صحرایی تأکید کرد: سیاست تسهیل فراگیری و یادگیری قرآن در صدر سیاست‌های ماست و دانش‌آموزان باید قرآن را به صورتی عملی یاد بگیرند به این معنا که وقتی موضوعی را آموزش دیدند آن را اجرا کنند و به کار ببرند. همچنین در تلاشیم تا فاصله بین آشنایی با مفاهیم قرآن با یادگیری خود قرآن را کم کنیم.

قرآن، مرکز ثقل برنامه‌ها در حوزه تعلیم و تربیت

انتهای پیام
captcha