برگزاری نمایشگاه قرآن پاسخی به تبلیغات علیه ایران و شیعه‌هراسی است
کد خبر: 4133262
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۷
دبیرکل مجمع جهانی تقریب در گفت‌و‌گو با ایکتا:

برگزاری نمایشگاه قرآن پاسخی به تبلیغات علیه ایران و شیعه‌هراسی است

حجت‌الاسلام حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: برگزاری نمایشگاه قرآن با حضور هنرمندان و چهره‌های شاخص از مذاهب مختلف، می‌تواند زمینه ایجاد تعاملات میان کشورهای اسلامی را فراهم کرده و سیاست‌های ایران‌هراسی و شیعه‌هراسی را بی‌اثر سازد.

ضرورت افزایش فعالیت‌های بخش بین‌الملل در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن

حجت‌الاسلام حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ضمن بازدید از سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن با حضور در غرفه ایکنا در این دوره از نمایشگاه با اشاره به اهمیت قرارگرفتن قرآن به عنوان محور اندیشه‌های اسلامی، بر ضرورت افزایش فعالیت‌های بخش بین‌الملل به منظور مقابله با تبلیغات علیه ایران و شیعیان از طریق دعوت و تعامل با اندیشمندان و صاحب‌نظران کشورهای اسلامی تأکید کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که این نمایشگاه به‌عنوان یک نمایشگاه بین‌المللی می‌تواند چه تأثیری در تقریب مذاهب اسلامی داشته باشد، گفت: همان‌طور که می‌دانید ایران کشوری است که از نظر مذهبی و دینی تنوع بالایی دارد و شیعیان، اهل تسنن در دو مذهب شافعی و حنفی و همچنین پیروان دیگر ادیان از قبیل مسیحیت، یهودیت، زرتشتی مردم ایران را تشکیل می‌دهند. در تهران و برخی دیگر از شهرها نیز علاوه بر مساجد، کلیسا، کنیسه و آتشکده، نیز وجود دارد.

حمید شهریاری ادامه داد: این تنوع مذهبی و دینی در جامعه ایرانی در ساختار سیاست نیز بازتاب یافته است و اقلیت‌های دینی در مجلس نیز نمایندگان خود را دارند و این خود نشان می‌دهد که ایران جامعه‌ای اهل مداراست و پیروان این ادیان و مذاهب می‌توانند در کنار همدیگر با آرامش زندگی کنند.

وی افزود: نمایشگاه قرآن با توجه به اینکه قرآن محور اصلی مذاهب اسلامی مختلف و مرجع اساسی آنهاست، می‌تواند به کانونی اثربخش در تقریب مذاهب و تحقق وحدتی مبدل شود که ما در جهان اسلام به دنبال آن هستیم.

به گفته شهریاری استکبار جهانی نقشه‌های مختلفی برای دامن‌زدن به تفرقه مذهبی دارد و به دنبال آن است تا در داخل ایران و همچنین در میان کشورهای اسلامی تفرقه ایجاد کند. منشأ فعالیت‌های مختلف از قبیل اسلام‌هراسی، شیعه‌هراسی و دیگر اقدامات مشابه نیز تلاش‌های استکبار جهانی برای ایجاد تفرقه و بهره‌مندی از آن در راستای منافع خود است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه افزود: راه مقابله با این توطئه‌ها، فعالیت‌های قرآنی در قالب نمایشگاه و دیگر فعالیت‌های مشابه است و حضور مسلمانانی از دیگر کشورها چه در قالب غرفه‌های مختلف به آنها و یا به صورت حضور هنرمندان و چهره‌های شاخص از مذاهب مختلف، می‌تواند زمینه ایجاد تعاملات میان کشورهای اسلامی را فراهم کرده و پیامی به خارج از ایران باشد و سیاست‌های ایران‌هراسی و شیعه‌هراسی در میان مسلمانان را بی‌اثر سازد. محتوای این پیام چنین است که ایران کشوری اسلامی است که فعالیت‌های قرآنی در آن جایگاهی مهم و اساسی دارد.

حجت‌الاسلام شهریاری در پاسخ به این پرسش که به منظور حفظ و تداوم تعاملات بین‌المللی پس از این نمایشگاه باید چه اقداماتی صورت بگیرد، گفت: طبیعتاً بخش بین‌الملل نمایشگاه باید فعالیت بیشتری داشته و مهمانان تأثیرگذاری را از خارج از کشور دعوت کرده تا در این نمایشگاه حضور یابند و بدین منظور مسئولان نمایشگاه باید در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند و تبلیغات سوء علیه شیعیان را خنثی کنند. متأسفانه تبلیغات بسیاری علیه شیعیان وجود دارد برخی حتی به دروغ مدعی هستند که شیعیان قرآن خاص خود را دارند که با قرآن رایج در جهان اسلام متفاوت است.

وی همچنین راهکارهای مقابله با تبلیغات علیه ایران و شیعه‌هراسی‌ را تبیین و تصریح کرد: طرح‌های دشمنان برای اختلاف‌افکنی همواره تداوم داشته است و این تبلیغات علیه ایران و شیعیان هیچ‌گاه متوقف نشده است، لذا باید به تناسب این فعالیت‌ها ما نیز تلاش کنیم جلوه‌های وحدت از قبیل فعالیت‌های قرآنی را پررنگ‌تر سازیم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به بازدید خود از بخش بین‌الملل نمایشگاه افزود: برای بهتر کردن تأثیر این بخش می‌توان چهره‌های برتر و صاحبان اندیشه و تفکر اسلامی از کشورهای مختلف را دعوت کرد تا در ایران حضور یافته و حتی می‌توان هیئت‌هایی از این چهره‌ها و اندیشمندان را تشکیل داد. علاوه بر این در زمینه بازتاب رسانه‌ای این فعالیت‌ها باید اقدامات بیشتری صورت بگیرد تا بتوان دستاوردهای کشورمان را در سطح جهان منعکس کرد.

حجت‌الاسلام شهریاری در پاسخ به این سؤال که آیا خارج‌کردن نمایشگاه از حالت فروشگاهی و اختصاص کامل آن به فعالیت‌های نمایشگاهی می‌تواند گامی در راستای تقویت آن باشد یا خیر تصریح کرد: من با این نظر مخالف هستم و باید برای فعالیت‌های خود شکلی ترکیبی را بیابیم، بخش اقتصادی و بازاریابی نیز بخش مهمی از فعالیت‌ها و محصولات فرهنگی قرآنی هستند.

وی در پایان تأکید کرد: ما باید با محصولات فرهنگی خود را تبلیغ کنیم و این نیز بخشی از فعالیت‌های این نمایشگاه است؛ البته برگزاری نشست‌های علمی در حاشیه این نمایشگاه، طراحی جایزه و معرفی محصولات و نظرسنجی از مخاطبان به شکل الکترونیکی نیز می‌تواند گام‌های مهمی در راستای این فعالیت‌ها باشد.

 

انتهای پیام
captcha