آثار قرآنی برای غیرمسلمانان بسیار جذاب است + عکس
کد خبر: 4133323
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۱
هنرمند افغانستانی در گفت‌وگو با ایکنا:

آثار قرآنی برای غیرمسلمانان بسیار جذاب است + عکس

حکیمه قنبری گفت: هنر بدون صحبت کردن حرف و پیام خود را می‌رساند و من خود شاهد بودم که وقتی غیرمسلمانان کارهایم را دیدند، بسیار برایشان جذاب بود.

حکیمه قنبری، هنرمند افغانستانییکی از بخش‌هایی که در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن در مصلای تهران توجهات را به خود جلب کرده بخش بین‌الملل این نمایشگاه و حضور هنرمندانی از کشورهای دیگر در این بخش است که تلاش می‌کنند با استفاده از هنر خود مفاهیم قرآنی و اسلامی را به علاقه‌مندان منتقل کنند.

حکیمه قنبری، بانوی هنرمند افغانستانی یکی از این هنرمندان است که در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن در پاسخ به سؤالی در مورد سابقه و فعالیت‌های هنری خود گفت: من هنر کوئیلینگ یا ملیله کاغذ را به مدت 7 سال است به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کنم. ضمن اینکه در حوزه آموزش این هنر هم فعالیت دارم و تاکنون حدود 1000 تابلو از این هنر را در تهران به فروش رسانده‌‌ام. امسال برای دومین بار است که در این نمایشگاه شرکت می‌کنم.

قنبری در مورد استقبال از کارهای خود در عرصه بین‌المللی گفت: در برخی از نمایشگاه‌هایی که شرکت کردم آثارم توسط گردشگران یا مقامات خریداری شده و یا سفارش کار گرفته‌ام. از جمله افرادی که آثارم را خریده‌اند می توانم به ایوو فریسن، نماینده کمیسر عالی آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران اشاره کنم که بعد از دیدن نمونه‌ کار من حدود 7 کار دیگر هم سفارش دادند.

این هنرمند افغانستانی درباره جنبه‌های دینی و قرآنی هنر خود توضیح داد: قبلا به مدت یازده سال معلم بودم. وقتی که دخترم به دنیا آمد دیگر نتوانستم به تدریس ادامه دهم و افسرده شدم. در سفری که به مشهد داشتم احساس کردم که کاری باید انجام دهم. بعد از زیارت امام رضا (ع) از یک نمایشگاه مقداری کاغذ خریدم و از روی گلدوزی سجاده نمازم طرحی منقش به نام «الله» را زدم. این کار بدون هیچ نوع آموزشی صورت گرفت و از سوی دیگر خانواده‌ام بسیار مرا تشویق کردند که این کار را ادامه دهم.

آثار قرآنی برای غیرمسلمانان بسیار جذاب استحکیمه قنبری و دخترش پریا

حکیمه قنبری که به همراه دخترش پریا در این نمایشگاه حضور دارد، گفت: بخشی از کارهای موجود در غرفه از آثار دخترم است و او نیز مانند من به هنر علاقمند است و این راه را دنبال می‌کند.

وی افزود: بعد از مدتی توانستم در کلاس‌های آموزشی این هنر شرکت کنم و در حال حاضر دوست دارم طرح‌های قرآنی دیگری هم داشته باشم مانند طرح مسجد النبی که حدود سه ماه ساختنش زمان برد. این طرح بسیار مورد توجه قرار گرفت و من خوشحالم که کارهای دینی و قرآنی من مورد توجه مسلمانان و حتی غیرمسلمانان قرار گرفته است.

قنبری با اشاره به اینکه کارهای وی شامل آیات قرآن هم می‌شود، تصریح کرد: طرح‌هایی مانند «بسم الله الرحمن الرحیم» و یا «الرحمن»  و نام الله به انگیسی و عربی از جمله کارهای قرآنی من است. در حال حاضر کاری هم با موضوع کعبه به سفارش یک تاجر عراقی در دست دارم که با وجود اینکه نیمه کاره است؛ اما به دلیل متناسب بودن با موضوع نمایشگاه آن را به غرفه آورده‌ام.

این هنرمند اهل افغانستان در مورد نقش هنر در ترویج مفاهیم اسلامی در سطح جهان گفت: هنر بدون صحبت کردن حرف و پیام خود را می‌رساند و من خود شاهد بودم که وقتی غیرمسلمانان کارهایم را دیدند بسیار برایشان جذاب بود. خوشحال می‌شوم که این باعث به وجود آمدن انگیزه برای این افراد شود که به دنبال کردن طرح‌های قرآنی و مذهبی بروند. برای مثال طرحی که از مسجد النبی زده بودم بسیار مورد توجه افراد غیرمسلمان بازدید کننده در نمایشگاه قرار گرفت.

آثار قرآنی برای غیرمسلمانان بسیار جذاب است

قنبری در پایان گفت: هنر کوئیلینگ یا ملیله کاغذ از نزدیک بسیار جذاب است و از همه می‌خواهم که برای دیدن آثار هنری در این زمینه به بخش بین‌الملل بیایند.

گفتنی است، سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از ۱۲ فروردین در مصلای تهران آغاز شده و تا ۲۶ فروردین از ساعت ۱۷ تا ۲۴ پذیرای علاقه‌مندان است. ساعت فعالیت نمایشگاه در شب‌های قدر نیز از ۱۷ تا ۲۱ اعلام شده است.

بخش بین الملل نمایشگاه امروز، ۲۴ فروردین پایان می یابد.

انتهای پیام
captcha