هنرمند هندی و نمایش خط کوفی در مصلی + عکس
کد خبر: 4133332
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۰

هنرمند هندی و نمایش خط کوفی در مصلی + عکس

گوری یوسف حسین، هنرمند خوشنویس هندی حاضر در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در مصلای تهران به هنر سنتی به ویژه خط کوفی به سبک قرون اولیه اسلامی علاقه خاصی دارد و در این نوع هنر آثاری خلق کرده که جالب توجه است.

هر کشور اسلامی دارای سبک ویژه و استادان خاص خود در هنر خوش‌نویسی است

گوری یوسف حسین، هنرمند هندی و خوشنویس قرآنی که در بخش بین‌الملل سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم شرکت کرده است، درباره شرکت خود در این نمایشگاه گفت: نخست باید بگویم که من در کنار هنرمندانی از دیگر کشورهای اسلامی در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم شرکت کرده‌ام، در این نمایشگاه بیش از 20 کشور حضور یافته‌اند که آثار و فعالیت‌های قرآنی خود در بخش‌های مختلفی از جمله خوشنویسی، تلاوت، چاپ قرآن کریم و دیگر موضوعات را ارائه کرده‌اند.

وی افزود: من در اینجا در بخش خوشنویسی شرکت داشته‌ام حوزه کاری من در زمینه خوشنویسی سنتی به ویژه در زمینه خط کوفی است. از نظر تاریخی بیشتر آثار ارائه شده از سوی من به سبک کوفی در صدر اسلام به ویژه در دوره خلافت امام علی (ع) و امامت امام حسین (ع) است.

 

 

هر کشور اسلامی دارای سبک ویژه و استادان خاص خود در هنر خوش‌نویسی است

این هنرمند هندی تصریح کرد: همه آثار در اینجا با رنگ‌های ارگانیک و طبیعی انجام شده است و از رنگ‌ها و دیگر مواد مصنوعی استفاده نشده است من رنگ، قلم و کاغذ این آثار را خود می‌سازم؛ و همه ابزارها و مواد به کار رفته طبیعی و ارگانیک است. من قصد دارد با ارائه این آثار نسل جدید در هند و دیگر کشورهای جهان با این خط و این هنر آشنا کنم. ازاین‌رو ما در اینجا هستیم تا کار خود را در سطح بین‌المللی معرفی کنیم از سویی با هنرمندان ایرانی و بین‌المللی آشنا شده، آثار آنها را مشاهده کنیم و از هنر همدیگر بهره ببریم.

هر کشور اسلامی دارای سبک ویژه و استادان خاص خود در هنر خوش‌نویسی است

وی در مورد محتوی آثار هنری ارائه شده از سوی خود در این نمایشگاه تصریح کرد: خوشنویسی‌های ارائه شده از کتابت آیات قرآن انتخاب و سعی شده است تا بیان هنری آن با محتوای پیام الهی این کتاب سازگاری یابد و من در این آثار خواسته‌ام تا این پیام را برجسته کنم.

با توجه به اینکه کشورهای بسیاری به این نمایشگاه دعوت شده‌اند تلاش من به عنوان یک هنرمند هندی این است تا بهترین آثار خود را در این جا به نمایش بگذارم.

این هنرمند هندی در مورد هنر خوشنویسی در هند و خطوط رایج در این کشور تصریح کرد: تمام کشورهای اسلامی هنرمندان خاص خود را دارند و در هر کشور اسلامی سبک ویژه‌ای از خط رواج دارد برای مثال ایران هنرمندان بزرگی در نستعلیق دارد، هند هنرمندان بزرگی در خط نسخ دارد، مراکش، تونس، الجزایر سبک کوفی و کوفی ویژه مغربی برجسته هستند در ترکیه، عراق، سوریه و مصر نسخ، ثلث، رقاع و خط دیوانی رواج دارد و هنرمندان بزرگی در این زمینه فعالیت می‌کنند و شیوه‌های خاص خود را دارند هر کشور شیوه خود را دارد و استادان ویژه خود را دارند، لذا در این زمینه نباید به یک کشور خاص پرداخت و آن را کانون خوشنویسی در جهان دانست، هر کشور هنر خود و آثار برجسته خود را دارد.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا خط کوفی را برای کار خود برگزیده است، با وجود اینکه این خط قدیمی است و مانند دیگر خطوط مانند ثلث، نسخ و نستعلیق رواج چندانی ندارد و برای بسیاری خواندن این خط دشوار است، تأکید کرد من به تاریخ علاقه‌مند هستم و این خط نیز به عنوان یکی از مهم‌ترین خطوط تاریخی اسلامی اهمیت بسیاری برای من دارد. این خط ویژگی‌های هنری و بصری خاص خود را دارد.

گوری یوسف حسین در پایان گفت: من به این خط عشق دارم و به دلیل عشق من به هنر سنتی به خط کوفی علاقه دارم. از سویی آثار ارائه شده در این نمایشگاه به خط کلاسیک و جدید کوفی است. من تلاش کرده‌ام تا عشق خود به هنرهای سنتی را با این آثار بیان کنم.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha