ایستادگی امام علی(ع) در برابر انحرافات پس از وفات پیامبر(ص)
کد خبر: 4133619
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۵
رجبی دوانی تبیین کرد:

ایستادگی امام علی(ع) در برابر انحرافات پس از وفات پیامبر(ص)

محقق و تاریخ پژوه اسلام یکی از ویژگی‌های خلافت امام علی(ع) را ایستادگی ایشان در برابر انحرافات ایجاد شده پس از وفات پیامبر(ص) دانست که دشمنان نیز به همین دلیل علم مخالفت برافراشتند.

به گزارش خبرنگار ایکنا، همایش «مظلوم فاتح» شامگاه ۲۳ فروردین‌ماه با حضور محمدحسین رجبی دوانی، محقق و تاریخ‌شناس، آنتوان بارا، محقق و تاریخ پژوه مسیحی و میشائیل گعدی، استاد تمام دانشگاه لبنان در محل غرفه نهضت جهانی نهج‌البلاغه خوانی سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.

در ابتدای این همایش، میشائیل گعدی، استاد تمام دانشگاه لبنان که به صورت مجازی در نشست حضور داشت، طی سخنانی اظهار کرد: صحبت امروز من در مورد سید الائمه(ع) است که در دنیا به هیچکس اندازه او عشق نورزیده و نخواهم ورزید.

وی افزود: دنیا هیچ‌گاه عادلی به جز علی(ع) به خود ندیده است و نخواهد دید. ایشان جلوه عدالت خدا بر روی زمین است. خدا علی(ع) را فرستاد تا به مردم بگوید عدالت یعنی چه. من به هر جای جهان که رفتم علی(ع) را جلوه عدالت معرفی کردم.

گعدی بیان کرد: علی(ع) امام پاکان است. ایشان اسوه من در زندگی است. گرچه من مسیحی هستم اما به علی(ع) اقتدا می کنم. علی(ع) آمد که به انسان‌های دنیا آزادگی و دموکراسی را بیاموزد.

وی ادامه داد: با تحقیقات فراوان دریافتم که روح علی(ع) قبل از آدم و حوا خلق شده است. علی(ع) انسان و عادلی عادی نیست. ایشان آمده که به انسان‌ها بگوید عدالت چیست. امام(ع) در تقوا و عمل و قداست کامل‌ترین است. کسی نمی‌تواند ادعا کند که بالاتر از علی(ع) در عدالت وجود دارد. علی(ع) روح فلسفه و روح عقل است و تا ابد هر که هرچه از عقل می‌گوید وابسته به علی(ع) است. علی(ع) پیامبر نبود امابه نظر بنده علی(ع) خود پیامبر یعنی حضرت محمد(ص) است.

وی در ادامه سخنان خود بیان کرد: ما گرچه مسیحی هستیم اما علی(ع) را حتی از مقدسات دین خود بالاتر می‌دانیم. علی(ع) عقل و عدل مجسم است.

گعدی اظهار کرد: می‌خواهم بیشتر از علی(ع) بگویم. همین بس زمانی که به اروپا رفتم دیدم در علوم عقلی و دیگر علوم از علی(ع) استفاده کرده‌اند. علی(ع) آنقدر فضائل دارد که نه من و نه هیچکس دیگر نمی‌تواند آن‌ها را بشمارد. شجاعت حقیقی یعنی علی(ع)، یعنی کسی که در تمام طول عمرش حتی یک لحظه نترسیده باشد.

وی گفت: علی(ع) زاهد و در همه علوم سرآمد است. علی(ع) در عقل و طب سرور است. در وصف علی(ع) همین بس که فرانسوی‌ها و اروپایی‌ها علوم اجتماعی خود را با مراجعه به نهج‌البلاغه و حضرت امیر(ع) گرفته‌اند.

در ادامه، رجبی دوانی، محقق و تاریخ‌شناس نیز در سخنانی بیان کرد: اندیشمندان غربی که مسیحی هستند نسبت به علی(ع) آگاهانه عشق می‌ورزند اما ما که مدعی پیروی از ساحت امام علی(ع) هستیم، نسبت به سخنان حضرت امیر(ع) آشنایی کامل نداریم.

وی افزود: متاسفانه مخالفان ولایت حضرت امیر(ع) همواره سعی کردند سخنان ایشان را از تاریخ حذف کنند. هنگامی که مصر از قلمروی امام علی(ع) تجزیه شد، عمروعاص به گنجینه معارف حضرت امیر(ع)‌ دست یافت و مطالب ارزشمند نامه‌های امام علی(ع) را به دست آورد و چون فرد زیرکی بود این‌ها را حفظ کرد. وی این‌ گنجینه را برای معاویه فرستاد و او نیز این مطالب را به نام خود تمام کرد.

رجبی‌دوانی گفت: امام علی(ع) در مدینه به خلافت رسید و امروز عمده سخنانی که از ایشان در دست داریم، مربوط به دوران خلافت ایشان است. امام علی(ع) بعد از جنگ جمل، کوفه را مرکز خلافت خود کرد و خطابه‌های عظیم خود را از این پس از منبر مسجد کوفه بیان کرد، اما بعد از شهادت ایشان خاندان اموی تلاش کرد تا آثار ایشان را از بین ببرد.

وی گفت: برای اولین بار در اسلام سکه رایج در میان مسلمانان در زمان امام علی(ع) ضرب شد اما دشمنان برای از بین بردن آثار این واقعه، تمامی سکه‌ها را از بین بردند و ضرب سکه را به نام خود کردند.

وی افزود: عمده خطبه‌های نهج‌البلاغه در کوفه بیان شده است. فرمایشات امام علی(ع) بیش از نهج‌البلاغه باقی مانده است. اگر دولت شیعی ایرانی آل بویه را نداشتیم به جرئت می‌توان گفت نهج‌البلاغه را نیز نداشتیم؛ چراکه در دوران اموی و عباسی به شدت با آثار و بیانات امام علی(ع) مخالفت می‌شد.

رجبی دوانی با بیان اینکه سید رضی در دوران آل بویه خطبه‌ها و نامه‌های امام علی(ع) را‌گردآوری کرد، تصریح کرد: لذا ما به عنوان شیعیان امام علی(ع) باید بعد از قرآن کریم و‌ سخنان پیامبر(ص) مهمترین متن هدایت را نهج‌البلاغه دانسته و از آن بهره ببریم. زمانی که غیر مسلمانان این گونه به معارف امام علی(ع) روی می‌آورند، ما دیگر عذری نداریم که از این دریای بیکران محروم باشیم.

وی با اشاره به ویژگی‌های دوران خلافت امام علی(ع) اظهار کرد: زمانی که به دوران خلافت حضرت امیر(ع) می‌نگریم، متوجه می‌شویم که مشکلاتی در این دوران رخ داد که نه پیش از آن حضرت و نه پس از ایشان برای خلفا رخ نداد.

رجبی دوانی گفت: شورش و براندازی خلافت در همان ابتدای حکومت ایشان رخ داد و گروهی بر آن شدند تا از طریق مسلحانه حکومت ایشان را براندازند. در زمان خلیفه سوم، سوء رفتار خلیفه باعث شد تا مردم شورش کردند و از او خواستند که فقط حکام ستمگر را برکنار کند تا خلافتش دوام یابد اما او نپذیرفت و در نهایت به قتل رسید.

وی گفت: زمانی که امام علی(ع)، معاویه را از حکومت شام عزل کرد، او در برابر امام(ع) ایستاد و جنگ صفین را به راه انداخت که 70 هزار نفر از مسلمانان در آن جان باختند. همچنین، زمانی که امام علی(ع) خواست تا بدعت‌ها را از جامعه بردارد، در برابر او ایستادند و وجود مقدس ایشان را کافر خوانده و به قتل او همت می‌گمارند. جامعه اسلامی بعد از پیامبر(ص) و در ماجرای سقیفه دچار انحراف شد و این انحراف تمام ارزش‌های دینی را دگرگون کرد.

رجبی دوانی بیان کرد: امام علی(ع) زمانی که به خلافت رسید، تمام جهادهای دروغین که به نام اسلام انجام می‌شد را متوقف کرد. ایشان بیت‌المال را که به اصطلاح امروزی به رانت‌خواری افتاده بود، در راستای عدالت اسلامی تقسیم کرد و دشمنان نیز به همین دلیل در برابر ایشان ایستادند. امام(ع) می‌خواست تا دین منحرف شده را به راه راست برگرداند اما دشمنان در برابر ایشان علم مخالفت برافراشتند.

وی تصریح کرد: رمز اصلی دشمنی‌ها با امام علی(ع) به دلیل این بود که ایشان در برابر انحرافات ایستاد و می‌خواست اسلام زمان پیامبر(ص) را احیا کند که دشمنان این مسئله را تحمل نکرده و علیه ایشان اقدام کردند.

در ادامه، آنتوان بارا، محقق و تاریخ‌شناس مسیحی نیز در سخنان کوتاهی بیان کرد: امام علی(ع) همانطور که پیامبر(ص) فرمود، فرقان است. علی(ع) خود همان عدل و انصاف است. امروز هر کسی در دنیا که عدل و انصاف را دوست داشته باشد چه بخواهد چه نخواد شیعه علی(ع) است.

انتهای پیام
captcha