استقبال گسترده از نمایشگاه قرآن، بیانگر عمق علاقه مردم به دین است
کد خبر: 4133624
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۲
حجت‌الاسلام اسدالله غفاری بیان کرد:

استقبال گسترده از نمایشگاه قرآن، بیانگر عمق علاقه مردم به دین است

مدیر مسجد و هجرت معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به شرایط به وجود آمده در کشور در ماه‌های اخیر و گمان برخی بر این موضوع که مردم از مسائل دینی فاصله گرفته‌اند، گفت: مردم با حضور خود در نمایشگاه قرآن عمق علاقه خود به فعالیت‌های دینی را نشان دادند.

استقبال گسترده مردم از نمایشگاه قرآن اثبات عمق علاقه به دین است

حجت‌الاسلام والمسلمین اسدالله غفاری، مدیر مسجد و هجرت معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه کشور در حاشیه بازدید از سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به حضور حوزه‌های علمیه کشور در این رویداد جهانی، گفت: حوزه‌های علمیه امسال در بخش نهادهای دولتی و حاکمیتی در نمایشگاه قرآن حضور یافته است. این حضور به این دلیل بوده تا هم فعالیت‌ها و دستاوردهای خودمان را معرفی کنیم و هم از دیگر دستاوردهای حاضر در نمایشگاه‌ ایده‌هایی را دریافت کنیم.

هیاهوی بالای غرفه‌ها و اخلال در اجرای برنامه‌ها

وی افزود: طی بازدیدی که از بخش‌های مختلف نمایشگاه داشتم، با نمایشگاه خوبی مواجه شدم، با وجود اینکه فضای نمایشگاه و هیاهوی درون آن به گونه‌ای نیست که بتوان برنامه‌ها را به نحو احسن اجرا کرد اما با این وجود مؤسسات حضور خوبی داشته‌اند.

غفاری بیان کرد: هیاهوی نمایشگاه طی این مدت به گونه‌ای بوده است که برخی مواقع اجرای برنامه با خلل مواجه بوده است، به عنوان مثال ما قصد اجرای یک برنامه را داشتیم اما به حدی سر و صدای غرفه‌ها زیاد بود که نتوانستیم این کار را انجام دهیم. با این وجود اعتقاد دارم هنوز هم می‌توان بهره‌های خوب و مفیدی از نمایشگاه قرآن برد.

مدیر مسجد و هجرت معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه کشور در بخش دیگری از این گفت‌وگو به استقبال خوب مردم از نمایشگاه قرآن اشاره و اظهار کرد: امسال با توجه به اتفاقاتی که رخ داده بود و بسیاری نگران فاصله گرفتن مردم از مسائل دینی بودند، اما می‌بینید که این رویداد دینی با چه استقبالی مواجه شده است. مردم با حضور خود نشان دادند که به دین و فعالیت‌های دینی بسیار علاقه‌مند هستند. علاوه بر حضور عموم مردم، باید به حضور خوب بچه‌ها در برنامه‌های نمایشگاه هم اشاره کرد.

فعالیت‌های حوزه علمیه در نمایشگاه قرآن 

غفاری در ادامه در مورد حضور حوزه‌های علمیه در نمایشگاه سی‌اُم نیز بیان کرد: حوزه علمیه در بخش‌هایی همچون حوزه علمیه خواهران، جامعه الزهرا، مرکز مدیریت و ... به نمایشگاه آمده است و در طول شب‌های گذشته هم برنامه‌های خوبی به اجرا در آمده است. فضایی که در اختیار حوزه‌های علمیه قرار گرفته است به حدی نبود که دوستان بتوانند تمام توانمندی، دستاوردها و فعالیت‌های خود را ارائه دهند.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در مورد فعالیت حوزه‌های علمیه در عرصه قرآنی و به خصوص فعالیت قرآنی مبلغان، بیان کرد: در حال حاضر قریب به شش هزار مبلغ فعال در کشور داریم که در مناطق مرزی، مناطق محروم، روستاها، مناطق عشایری و مراکز و اماکن فرهنگی فعالیت می‌کنند.

مدیر مسجد و هجرت معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه کشور تصریح کرد: مبلغانی که در حال حاضر فعال هستند، اقدام به اجرای طرحی قرآنی با عنوان «طرح توسل به ثقلین» کرده‌اند. این طرح با هدف اینکه هر مسجد باید یک پایگاه قرآنی باشد، تدوین شده است و عنوان ثقلین نیز از این جهت استفاده شده است که فعالیت‌های آن هم در حوزه قرآن و هم در حوزه عترت باشد.

فعالیت‌های قرآنی مبلغین در سراسر کشور 

غفاری بیان کرد: مبلغانی که اعزام می‌شوند فقط به عنوان امام جماعت یک مسجد فعالیت نمی‌کنند، ما آن‌ها را به عنوان امام منطقه اعزام می‌کنیم تا دامنه تبلیغ بالایی داشته باشند، طرح‌هایی هم برای این قضیه داریم که به عنوان شرح وظایف آن‌ها در نظر گرفته شده است.

وی افزود: به عنوان مثال یکی از این طرح‌ها «پیوند آسمانی» نام دارد. در این طرح مبلغان موظف هستند افرادی که در منطقه هستند و ازدواج نکرده‌اند را شناسایی کرده و به کمک بزرگان منطقه بین آن‌ها پیوند برقرار کنند یا از طلاق در بین افراد منطقه خود پیشگیری کنند.

مدیر مسجد و هجرت معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه کشور بیان کرد: طرح دیگر «مددکاری دینی» است که با کمک کمیته امداد اجرایی شده است. در این طرح مددجویان مناطق شناسایی شده و به مبلغین معرفی می‌شوند تا از طریق تبلیغ چهره به چهره کارهای فرهنگی خاص برای آن‌ها اجرا کنند.

ساخت 708 دارالقرآن از سوی مبلغان

غفاری در پایان با اشاره به اینکه مبلغان اعزام به مناطق مختلف علاوه بر فعالیت ارشادی، در حوزه عمرانی نیز فعالیت می‌کنند، گفت: از جمله این فعالیت‌ها ساخت دارالقرآن است که تاکنون از سوی این مبلغان 708 دارالقرآن ساخته شده است. ساخت حسینیه و مسجد بخش دیگری از فعالیت‌های عمرانی مبلغان است.

انتهای پیام
captcha