بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌ها در ارائه خدمات در بخش حوزوی نمایشگاه قرآن
کد خبر: 4133636
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۴
حجت‌الاسلام محمدحسین کبیریان بیان کرد:

بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌ها در ارائه خدمات در بخش حوزوی نمایشگاه قرآن

مدیر حوزه علمیه خواهران استان تهران با اشاره به فعالیت‌های حوزه علمیه در سی‌اُمین دوره نمایشگاه قرآن، گفت: با وجود اینکه در نمایشگاه امسال فضای محدودی در اختیار بخش حوزوی قرار گرفته، اما تمام تلاش خودمان را به کار گرفته‌ایم تا در همین فضا بخش قابل توجهی از دستاوردهای قرآنی حوزه‌های علمیه را ارائه دهیم.

محدودیت فضا در بخش حوزه‌های علمیه خواهران نمایشگاه قرآن

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین کبیریان، مدیر حوزه علمیه خواهران استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، در مورد فعالیت‌های بخش حوزوی در نمایشگاه بین‌المللی قرآن، گفت: خوشبختانه نمایشگاه قرآن در جمهوری اسلامی ارتقاء خوبی پیدا کرده است، امسال هم از نظر کمی، مساحت و حضور بخش‌های مختلف و هم از نظر کیفیت و تنوع فعالیت‌ها و برنامه‌ها بسیار بهتر از سال قبل بوده است.

وی در ادامه به برخی بخش‌های این دوره از نمایشگاه اشاره کرد و افزود: بخش‌های تخصصی همچون دهه هشتادی‌ها و دهه نودی‌ها حرکت بسیار ارزشمند و مناسبی بوده است. غرفه‌هایی مانند قصه‌های قرآنی یا نهضت نهج‌البلاغه‌خوانی و امثال اینها که نیاز جوان‌ امروز و راه نجات آن‌هاست، بسیار ارزشمند است. اینها جوانان ما را از افتادن به دام توطئه‌ها و فتنه‌هایی که دشمن به شکل‌های مختلفی طراحی و برنامه‌ریزی کرده است، مصون می‌دارد. از این حیث احساس می‌شود نمایشگاه قرآن خوب عمل کرده است.

کبیریان تصریح کرد: حوزه علمیه خواهران هم مانند سایر نهادها امسال حضور خوبی داشته است. این حضور البته در فضای بسیار محدودی که در اختیار قرار داده‌اند، شکل گرفته و این اشکالی است که به مسئولان نمایشگاه هم منتقل کرده‌ایم. جا داشت فضای بیشتری در اختیار قرار می‌گرفت تا ظرفیت حوزه‌ها و دستاوردهای قرآنی حوزه علمیه خواهران بهتر به نمایش گذاشته شود.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان تهران با اشاره به اینکه در همین فضای محدود هم تلاش شده است تا خدمات به خوبی ارائه شود، اظهار کرد: در این بخش میزهایی را برای پاسخ دادن به پرسش‌های قرآنی، اعتقادی، احکام، مشاوره و ...تدارک دیده‌ایم که خوشبختانه با استقبال خوبی از سوی مردم و بازدیدکنندگان نمایشگاه هم مواجه شده است.

وی در ادامه به برگزاری نشست‌های تخصصی از سوی حوزه علمیه خواهران در نمایشگاه قرآن اشاره و بیان کرد: برای افرادی که امکان حضور در نمایشگاه ندارند نیز امکان پخش زنده آن از شبکه‌های اجتماعی فراهم شده تا عموم مردم بتوانند از محتوای ارائه شده در این نشست‌ها بهره‌مند شوند. در نوبت بعد از افطار هم ویژه‌برنامه‌ روزانه‌ای را تدارک دیده‌ایم و در آن از شخصیت‌های قرآنی که خروجی حوزه علمیه خواهران و یا از بانوان شناخته شده در عرصه قرآنی هستند، دعوت می‌کنیم. در مجموع در حد امکاناتی که در اختیار قرار داده‌اند، استفاده خوبی شده است.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان تهران در بخش دیگری از این ‌گفت‌وگو در مورد فعالیت‌های قرآنی حوزه علمیه خواهران و ورود به تحقق مطالبات قرآنی رهبر انقلاب، گفت: فعالیت‌های قرآنی ما در دو بخش قابل دسته‌بندی و تبیین است. کسی که می‌خواهد فعالیت قرآنی داشته باشد مقدمتاً باید با قرآن آشنا باشد، به همین خاطر در برنامه‌های درسی حوزه علمیه خواهران در سه مقطع (سطح دو یا عمومی، سطح سه یا تخصصی و سطح چهار یا تخصصی عالی) برنامه‌های خوبی گنجانده شده است.

وی اظهار کرد: طلاب در دوره عمومی با روخوانی، روانخوانی، تجوید و تدبر در قرآن کریم آشنا می‌شوند. در دوره تخصصی هم رشته‌های تخصصی تفسیر تعریف شده است، بیشترین استقبال بانوان بین رشته‌های مختلف در حوزه‌های علمیه خواهران از همین رشته تخصصی تفسیر بوده است. در سطح چهار هم به شکل تخصصیِ عالی آموزش‌هایی ارائه می‌شود. اینها را گفتم تا بگویم ظرفیت خوبی در حوزه علمیه خواهران وجود دارد که در نهایت می‌تواند منجر به ورود بانوان به صحنه‌ها و کنشگری‌های قرآنی شوند.

کبیریان بیان کرد: بانوان طلبه در عرصه کنشگری قرآنی از جلسات خانگی قرآن که سطح محدود فعالیت‌های قرآنی است تا سطوح بالاتر اعم از فعالیت‌های قرآنی در بین قشر نوجوان، قشر جوان، آموزش و پرروش، دانشگاه‌ها و ... که امکان حضور طلاب ما فراهم است، حضور دارند.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان تهران تصریح کرد: در مجموع از 10 هزار و 600 دانش‌آموخته حوزه علمیه خواهران در استان تهران و هشت هزار طلبه شاغل به تحصیل، هیچ طلبه‌ای نداریم که از محضر قرآن در دوره تحصیل خود استفاده نکرده باشد یا خود را در عرصه تبلیغ جدای از آموزه‌های قرآنی بداند. اصولاً منبع اصلی برای تبلیغ این خواهران قرآن است.

وی بیان کرد: در یک سطح عالی‌تر پژوهشگران هستند، بسیاری از مقالاتِ سطح دو و یا رساله‌های سطح سه و چهارِ طلبه‌های ما با موضوعات قرآنی نگارش می‌شود. در حال حاضر در حدود 9 هزار پایان‌نامه دفاع شده در استان تهران وجود دارد که بخش عمده‌ای از آن برگرفته از قرآن است. امیدواریم خدای متعال به ما به عنوان خادمان حوزه‌های علمیه توفیق عنایت کند تا بتوانیم در خدمت قرآن باشیم.

کبیریان در پایان تصریح کرد: توصیه من به همه بانوانی که دغدغه تربیت فرزندان خودشان را دارند، این است ارتباط خود با حوزه‌های علمیه خواهران و مجامع قرآنی قطع نکنند و هم خودشان و هم فرزندانشان را از ابتدا با قرآن مأنوس کنند که تضمین‌کننده سعادت و هدایت است.

انتهای پیام
captcha