هنوز به نمایشگاه قرآن در شأن جمهوری اسلامی ایران نرسیده‌ایم
کد خبر: 4133837
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۲:۲۶
حسن بیادی:

هنوز به نمایشگاه قرآن در شأن جمهوری اسلامی ایران نرسیده‌ایم

یک فعال فرهنگی با اشاره به ویژگی‌های این دوره از نمایشگاه قرآن گفت: هنوز به نمایشگاه قرآنی که در شأن جمهوری اسلامی باشد، نرسیده‌ایم؛ اما به هر حال این نمایشگاه هر سال رشد خوبی داشته است.

نمایشگاه قرآن در شأن جمهوری اسلامی نیست/ نخبگان ورود کنندحسن بیادی، فعال فرهنگی در ارزیابی برگزاری نمایشگاه قرآن که طی ماه مبارک رمضان در مصلی امام خمینی(ره) برگزار شد به ایکنا گفت: امسال سی‌امین دوره برگزاری نمایشگاه قرآن را شاهد بودیم؛ بنده از روز‌های اول نخستین دوره‌های برگزاری نمایشگاه قرآن در این نمایشگاه حضور داشته‌ام و در برخی دوره‌ها نیز با بخش‌های مختلف این نمایشگاه همکاری کرده‌ام، به ویژه در سال ۱۳۸۲ که این نمایشگاه در کانون پرورش فکری برپا شد و محدودیت‌های بسیاری برای برپایی آن وجود داشت. اما از همان زمان تا جایی که توانسته‌ایم از سوی شورای شهر به این نمایشگاه کمک و از آن حمایت کرده‌ایم. البته این حمایت‌ها نه فقط از نمایشگاه قرآن، بلکه از نمایشگاه کتاب تهران نیز بوده است و قاطبه شورای شهر اعتقاد داشتند که این نمایشگاه‌ها ملی است و در تهران برگزار می‌شود و باید به آن کمک کرد و همین امر هم باعث شد این نمایشگاه رونق بگیرد.
 
وی با اشاره به ویژگی‌های این دوره از نمایشگاه قرآن افزود: شخصاً معتقدم هنوز به نمایشگاه قرآنی که در شأن جمهوری اسلامی ایران باشد، نرسیده‌ایم و نمی‌توانیم بگوییم این نمایشگاه در شأن جمهوری اسلامی است.
 
بیادی تصریح کرد: در دنیا نمایشگاه‌های معتبری برپا می‌شود که در این زمینه کار‌های متعددی انجام می‌دهند و با توجه به اینکه از نظر محتوایی ضعیف‌تر از ما هستند، اما از نظر نمایشگاهی از ما جلوتر هستند و جلوه نمایشگاهی در نمایشگاه‌های برتر دنیا، بیشتر است. در صورتی که ما هیچ محدودیتی در این زمینه نداریم و به افراد متفکر و ماهر نیازمندیم تا نمایشگاه را به این سطح برسانند. اغلب مدیران و دست‌اندرکاران نمایشگاه، نمایشگاه‌های دنیا را دیده‌اند، اما قصد نمی‌کنند که خودشان را به اندازه دنیا تغییر دهند.  
 
این فعال فرهنگی دلیل این مسئله را برگزاری صرف نمایشگاه دانست و گفت: اگر یک سال جلوتر، نخبه‌های نمایشگاهی دعوت شوند و از آنها خواسته شود که در رابطه با جلوه‌های نمایشگاهی به ایده‌پردازی و طرح‌های خلاقانه بپردازند، می‌توان نمایشگاه دلچسب‌تری برپا کرد. برای مثال، ورودی نمایشگاه باید معرفی‌کننده شخصیت نمایشگاه باشد که در این دوره این طور نیست و به نظر می‌رسد این مسئله نیاز به تفکر دارد و تفکر است که می‌توانند تغییر ایجاد کند و تغییر منجر به اصلاح خواهد شد. بنابراین در سال‌های اخیر این نو شدن و تغییر در نمایشگاه بین‌المللی قرآن دیده نمی‌شود.
 
وی در ادامه به نقطه قوت نمایشگاه اشاره و بیان کرد: محتوای نمایشگاه نقطه قوت آن است. البته معتقدم همین نقطه قوت را نتوانسته‌ایم به درستی نمایش دهیم. به نظرم نباید حجاب را فقط در قالب نمایشگاه حجاب و عفاف ارائه داد. حساس کردن یک نقطه نتیجه عکس خواهد داشت و باید کاری کنیم کسی که در این نمایشگاه حضور می‌یابد، حس معنویت و احترام به قرآن باعث شود، که افراد حجابشان را رعایت کنند و حس کنند که باید محجبه باشند، نه اینکه نمایشگاهی باشد که از آن می‌تواند محصولات حجاب هم خریداری کند. حتی معتقدم فردی که در نمایشگاه قرآن به عنوان غرفه‌دار حضور می‌یابد، باید با قرآن مأنوس باشد.
 
بیادی در ادامه با ارزیابی فعالیت‌های ایکنا طی سال‌های گذشته تاکنون و رسیدن به رسانه تراز قرآنی بیان کرد: وقتی ایکنا افتتاح شد، محدود به یک اتاق بود و آقایان رحیم خاکی و علی منتظری که این خبرگزاری را راه‌اندازی کردند، باید نامشان به عنوان افراد خدوم در زمینه فعالیت قرآنی ثبت شود. اکنون که ایکنا وارد دهه سوم فعالیت خود شده است به جایی رسیده که نمی‌توان نمونه‌اش را در دنیا یافت. خاطرم هست مقام معظم رهبری سال ۸۶ طی بازدید از نمایشگاه دستاوردهای جهاددانشگاهی مدت زیادی را در غرفه ایکنا ایستادند، این توقف و تمرکز نشانه حساسیت ایشان به مقوله فعالیت‌های قرآنی است، حساسیتی که در دیگر مسئولان ندیده و یا کمتر دیده‌ایم.
 
وی تصریح کرد: ایکنا سختی‌ها و فراز و نشیب‌های زیادی داشته تا به اینجا رسیده است و مدیران آن طی سال‌های متعدد تلاش‌های بسیاری کرده‌اند و با توجه به اینکه شاکله و استخوان‌بندی آن بسیار قوی بوده است، از این رو ظرفیت توسعه بیشتری را دارد که باید نسبت به آن برنامه‌ریزی و همت فراوان کرد.
 
این فعال فرهنگی در پایان گفت: مقام معظم رهبری بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن تأکید کرده‌اند، آیا نسبت به این مسئله عمل شده است؟ متأسفانه اغلب مدیران به نمایش قرآنی توجه دارند تا به ساختارمند شدن تعلیمات قرآنی و این آفت جدی است. بر یک حافظ قرآن تمرکز ویژه‌ای می‌شود و از ظرفیت‌های دیگر غافل می‌شوند، بنابراین باید بسترسازی لازم در این زمینه انجام شود.
 
گفت‌وگو از معصومه صبور
انتهای پیام
captcha