توجه به تفکر زنان و دختران در نمایشگاه قرآن + صوت
کد خبر: 4134068
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۲

توجه به تفکر زنان و دختران در نمایشگاه قرآن + صوت

معاون بخش زنان و دختران سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با بیان اینکه مخاطبان نیاز به یادگیری درست فکر کردن دارند، گفت: سعی کرده‌ایم در بخش‌های مختلف این بخش، تفکر مخاطبان را به تحرک واداریم.

نعیمه اسلام‌لو

نعیمه اسلاملو، معاون بخش زنان و دختران سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا، بیان کرد: بخش زنان و دختران ناظر به بحث زن، زندگی و آزادی که امسال مطرح شد، راه‌اندازی شده است. البته سال گذشته چنین بخشی را با عنوان «الگوی سوم جهاد تبیین زنان» داشتیم.

وی افزود: محتوای این بخش معرفی جایگاه زن از نگاه اسلام در مقایسه با مکاتب دیگر است. همه پوسترهای این بخش حالت مقایسه‌ای دارند و بخشی از آن به نگاه اسلام و بخشی دیگر به نگاه غرب اختصاص دارند. از متکلمین و اندیشمندان دوران کهن شروع و تا تمدن‌های مختلف و ضرب‌المثل‌هایی که در تمدن‌های مختلف وجود دارد در این پوسترها آورده شده است و نگاه تمدن‌های مختلف را نسبت به زن در طول تاریخ با نگاه اسلام مقایسه کرده‌ایم.

اسلاملو اظهار کرد: در بخش دوم مبارزات زنان را داریم که برای گرفتن حقوق اولیه‌شان در قرون نوزدهم و بیستم تلاش کرده‌اند. زنان در کشورهای غربی حق رأی، مالکیت اموال شخصی و گرفتن مدرک تحصیلی نداشتند که این مبارزه خیلی با مشکلاتی همراه بوده است. باز این با نگاه اسلام مقایسه شده که زنان از صدر اسلام این حقوق را داشته‌اند.

معاون بخش زنان و دختران سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم عنوان کرد: در بخش سوم جنبش فمینیسم را نشان می‌دهیم که با شعار برابری برای گرفتن حق زن آمد، اما ناخواسته زنان گرفتار ظلم جدیدی به نام ستم برابری شدند، چون عملاً ابزار سلطه‌گران و ثروتمندان شدند. در عرصه فردی، خانوادگی و اجتماعی آموزه‌های فمینیسم را آورده‌ایم و با نظر اسلام مقایسه کرده‌ایم.

وی بیان کرد: در بخش چهارم به طور ویژه ایران خودمان را در 50 سال اخیر در دو برهه قبل و بعد از انقلاب بررسی کرده‌ایم، مصاحبه‌های معروف شاه را در مورد زن پخش می‌کنیم که چه دیدگاهی در این مورد داشته و معتقد بود که زن باید فریبا باشد و جذابیت ظاهری‌اش مهم است. این دیدگاه را با زنان بعد از انقلاب اسلامی مقایسه کردیم که بسیاری از آنان مایه افتخار ایران هستند.

اسلاملو عنوان کرد: در بخش پنجم که بخش آخر است دستاوردهای جنبش‌های غیر الهی را نشان دادیم که این همه مبارزات چون نسخه غلطی بود به این منجر شد که دوباره در حال حاضر زنان در دنیا به مصائب و ظلم و ستم‌های بسیاری گرفتار هستند، اینها را هم با نگاه اسلام مقایسه کردیم، این مغز و محتوای کار است. ما «دیوار آزاد» گذاشتیم که مخاطبانمان می‌آیند و روی تخته‌هایی چالش‌هایی را اجرا می‌کنند. ایستگاه تفکر هم با عنوان اینکه آرمان زن در اندیشه الهی و غیر الهی چیست، داریم و از بانوان می‌خواهیم که آرمان‌های خودشان را بنویسند.

معاون بخش زنان و دختران سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم اظهار کرد: یک میز گفت‌وگو داریم و خیلی از دوستانی که می‌خواهند اطلاعات بیشتری کسب کنند و شبهاتی در این حوزه دارند به این بخش مراجعه می‌کنند. فروشگاه تخصصی و محصولات زن و خانواده بخش جانبی این قسمت است. مؤسسات برگزیده حوزه زنان نیز غرفه‌هایی دارند که اینجا برایشان راه‌اندازی کرده‌ایم. یک بخش ثبت نام هم داریم برای دوستانی که می‌خواهند در زمینه زن و حجاب کار کنند و وارد شبکه مجاهدان فاطمی شوند.

وی ادامه داد: یک دیوار نظرسنجی داریم و از شرکت‌کننده‌ها می‌خواهیم نظرشان را در مورد جایگاه زن در اسلام و غیر اسلام بنویسند. این نظرسنجی بهانه‌ای برای فکر کردن است. سؤال طوری طراحی شده که فرد به تفکر واداشته شود و به بهانه چالش فکر می‌کنند و خودشان مطلبی که درست است را پیدا می‌کنند. به نظر می‌آید که مخاطبان خیلی نیاز به یادگیری درست فکر کردن دارند، اینکه به فکر کردن وادار شوند و با نظم به مسائل بنگرند. نسل امروز حرف‌های کلیشه‌ای و تکراری را نمی‌پذیرند ولی به بهانه نظرسنجی و با طرح سؤال مجبور می‌شوند که درست فکر کنند.

انتهای پیام
captcha