هنر نمایشگاه قرآن ارائه مفاهیم عالی به زبان روز است
کد خبر: 4134117
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۳
روح‌الله دهقانی‌فیروزآبادی:

هنر نمایشگاه قرآن ارائه مفاهیم عالی به زبان روز است

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با اشاره به سخنی از امیرالمومنین(ع) که فرمود «فرزند زمانه خود باش» گفت: در هر دوره‌ای باید فرزند همان دوره بود، در زمان پیامبر(ص) چون شعر و ادبیات، یک رسانه بود، مفاهیم عالی به صورت آیات قرآن نازل شد، اگر بخواهیم فرزند زمانه خود باشیم باید مفاهیم عالی قرآن را در قالب‌های جدید ارائه دهیم و این هنری است که نمایشگاه قرآن باید داشته باشد.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در دولت سیزدهم

روح‌الله دهقانی‌فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، شامگاه جمعه 25 فروردین‌ماه از بخش‌های مختلف نمایشگاه بین‌المللی قرآن بازدید کرد. وی در بخشی از بازدید خود با حضور در غرفه خبرگزاری بین‌المللی قرآن، به گفت‌وگو با خبرنگار این خبرگزاری پرداخت.

دهقانی فیروزآبادی در این گفت‌وگو با اشاره به اینکه امسال نمایشگاه را پررونق دیدم، گفت: در بازدید دوساعته‌ای که از نمایشگاه داشتم آن را پررونق، پرجنب‌وجوش و جذاب دیدم، ان‌شاالله این نمایشگاه و این جریان که هر سال در ماه مبارک رمضان به نمایشگاه قرآن ختم می‌شود، پوینده‌تر و جالب‌تر باشد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با تأکید بر اینکه ذخایر معنوی و محتوایی ما از اهل بیت(ع) و منابع قرآنی بسیار غنی است، افزود: این، اعتقاد قلبی، اعتقاد باوری، اعتقاد ایمانی و البته اعتقاد عقلی ماست.

وی در ادامه به یکی از سخنان امام علی(ع) که فرمود «فرزند زمانه خود باش» اشاره و اظهار کرد: در هر دوره‌ای باید فرزند همان دوره بود، در زمان پیامبر(ص) این مفاهیم عالی به صورت آیات قرآن نازل شده است، آن زمان در جزیره‌العرب شعر و ادبیات بزرگترین تکنولوژی روز بوده است. لذا خداوند هم با شعر و ادبیات به مقابله با آن تکنولوژی روز آمده و در مقابل شعر و ادبیات قرآن را نازل کرد، برای همین هم پیامبر(ص) را متهم می‌کردند که شعر می‌گوید چون قرآن کتاب ادبیات بود.

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به اینکه آن زمان ادبیات و شعر رسانه بود و مردم با شعر با هم حرف می‌زدند و خداوند هم مفاهیم عالی قرآن را در آن قالب نازل کرد، گفت: امروز با محتواهای دیگر با موسیقی، با فیلم، با بازی و ... حرف می‌زنند. پس اگر بخواهیم فرزند زمانه خود باشیم باید مفاهیم عالی انسانی فطری و معنوی قرآن که هرگز کهنه نخواهد شد در قالب‌های جدید بریزیم. این هنری است که نمایشگاه قرآن باید داشته باشد.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور تصریح کرد: ما هم در معاونت علمی ریاست جمهوری به دنبال همین هستیم که شرکت‌ها، موسسات و افرادی که در این راستا همت می‌کنند و به تولید ارزش بر مبنای محتواهای اصیلی که داریم می‌پردازند، حمایت کنیم تا هم اقتصاد خوبی را شکل دهد و هم اینکه مردم بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به اینکه این کمک‌ها از قدیم بوده است، گفت: امسال یک برنامه جدی برای این کار داریم و یک بسته جدی به این کار اختصاص یافته است، در همین راستا در معاونت علمی یک اداره کل با عنوان اداره کل اقتصاد خلاق تشکیل داده‌ایم. هدف‌گذاری این اداره کل دقیقاً در شرکت‌ها، مجموعه‌ها و موسسات خلاقی است که بر مبنای فناوری‌های نرم فرهنگی و انسانی کار می‌کنند. تنها اداره کلی که در ستادها داریم همین اداره کل حوزه اقتصاد خلاق است، دلیل این کار هم این بوده است که نیازمند هستیم یک برنامه‌ریزی جدی جریان محور خوب داشته باشیم و تا آخر سال بتوانیم گزارش خوبی از عملکرد آن داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به سوالی در مورد تولید محتواهای به‌روز و مردم‌پسند، گفت: محتوای خوب، مخاطب خود را جذب می‌کند، ما دو جبهه داریم که یکی جبهه شیطان و دیگری جبهه خداست، جذابیت جبهه شیطان لذات و شهوات است و جذابیت جبهه خدا هم نیازهای فطری که خداوند در همه انسان‌ها گذاشته، است. همه انسان‌ها یک سری خلقیات، یک سری علاقه‌مندی و کشش‌های فطری دارند که خداوند درون آنها قرار داده است؛ حمایت از مظلوم، حمایت از حق، تعاون، همکاری، حُسن اخلاق و هزار و یک صفت خوب دیگر که خداوند در انسان‌ها کشش ذاتی گذاشته است.

دهقانی فیروزآبادی افزود: بنابر این محتوای خوب اگر منطبق با فطرت آدم‌ها باشد و به زبان زمانه باشد مخاطب خود را پیدا می‌کند. به زبان زمانه بودن خیلی مهم است، نمی‌شود انتظار داشت به زبان 30 سال قبل باشد و بخواهید مخاطب امروز را جذب کند.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور بیان کرد: بنابراین اینکه بتوانیم محتوا را در زبان امروز بریزیم از خود محتوا مهم‌تر است چون درگاه وصل شدن به مردم و وصل شدن به مخاطب همین است و لذا باید همه هدف را در این سمت بگذاریم، این اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه به جریان‌های مردمی که در بین مردم هستند و زندگی می‌کنند اعتماد کنیم تا بر اقتصادشان تکیه کنند. با روش‌ها و فرایندها و حمایت‌های مستقیم دولتی و با ابزارهای دولتی این اتفاق نمی‌افتد تنها ابزار این است که جریان‌های مردمی حمایت شوند.

گفت‌وگو از تیمور کاکائی 

انتهای پیام
captcha