ارائه بسته‌های حمایتی و انگیزشی برای توسعه فعالیت‌های قرآنی در ارتش
کد خبر: 4134190
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۹
حجت‌الاسلام محمدحسنی بیان کرد:

ارائه بسته‌های حمایتی و انگیزشی برای توسعه فعالیت‌های قرآنی در ارتش

رئیس سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران به مهمترین برنامه‌های این سازمان برای جذب به فعالیت‌های قرآنی اشاره و اظهار کرد: به تازگی دو بسته در نظر گرفته‌ شده است. یک بسته حمایتی و یک بسته انگیزشی و تشویقی است تا بتوانیم افراد را با اشتیاق به اینگونه فعالیت‌ها سوق دهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباس محمدحسنی، رئیس سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به مهمترین برنامه‌های قرآنی این سازمان در راستای مطالبات مقام معظم رهبری گفت: مطالبات قرآنی، رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) در چند حوزه است. یکی از این موارد در حوزه حفظ قرآن است. ایشان در مقطعی فرمودند که در کل کشور باید ۱۰ میلیون حافظ قرآن داشته باشیم. جهت تحقق این رقم، سهمیه‌‌بندی برای سازمان‌های مختلف انجام و سهم ارتش جمهوری اسلامی ایران از این تعداد، ۶۳ هزار نفر شد و تا امروز قریب به ۳۶ هزار و ۵ نفر در حوزه حفظ قرآن، فعال شده‌اند.

رئیس سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران افزود: مقام معظم رهبری در سایر حوزه‌های قرآنی نیز مطالباتی دارند که یکی از آن‌ها مهندسی تلاوت است. ایشان در سخنرانی که سال گذشته در دیدار با جامعه قرآنی داشتند، فرمودند که تلاوت قرآن و محافل انس با قرآن باید مهندسی شود؛ به این معنی که تلاوت‌ها اثرگذار اجرا شود. البته این موضوع شرایط خاص خودش را دارد و قاری، مستمع و محل برگزاری همه به نوعی در این موضوع نقش‌آفرین هستند تا به اثر خاص خودش برسد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مهمترین مطالبات مقام معظم رهبری تبدیل مساجد به کانون و پایگاه‌های قرآنی است. ایشان در محفل انس با قرآن در روز نخست ماه مبارک رمضان سال گذشته که با حضور جامعه قرآنی کشور برگزار شد، بعد از سخنرانی جامع در خصوص فضیلت تلاوت قرآن و قاریان، رهنمود‌هایی در خصوص قرآنی‌تر شدن فضای کشور بیان فرمودند که یکی از این تدابیر، «بهره‌مندی از مساجد به عنوان پایگاه‌های قرآنی» بود. در ارتش ظرفیت‌های خوبی برای استفاده از مساجد به عنوان پایگاه‌های قرآنی و برگزاری مسابقات قرآنی بین مساجد داریم که الحمدلله به همه این موارد پرداخته‌ایم.

محمدحسنی با تاکید بر توجه ویژه به فعالیت‌های قرآنی در ارتش گفت: در گذشته امور قرآنی در دل معاونت فرهنگی سازمان عقیدتی‌ _ سیاسی مدیریت می‌شد، اما بعد از مطالبات مقام معظم رهبری در حوزه قرآن به این نتیجه رسیدم که نمی‌توان اداره قرآن یا مدیریت قرآن در دل معاونت فرهنگی یا بخشی از آن فعالیت کند، لذا این بخش را مستقل کرده و به اداره قرآن، عترت و نماز ارتقا دادیم.

رئیس سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: از زمانی که این اداره مستقلا وارد امور قرآنی شده است رشد جهشی در حوزه فعالیت‌های قرآنی داشته‌ایم. درست است که هنوز با وضعیت مطلوب خیلی فاصله داریم، اما رشد خیلی خوبی هم در حوزه حفظ، قرائت و مفاهیم داشته‌ایم. البته این موارد هم با جامعه‌های مختلف هدف ازجمله آقایان، خانم‌ها، فرزندان کارکنان و در پادگان‌ها و برای سربازان وظیفه، همگی در دستور کار قرار گرفته است.

وی در ادامه به کسب رتبه نخست سی و نهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن در رشته قرائت ترتیل از سوی سرهنگ محمدجواد جاوری، از کارکنان ارتش اشاره کرد و به خبرنگار ایکنا گفت: همیشه در مسابقات بین‌المللی قرآن افرادی از ارتش حضور داشته یا رتبه‌دار شدند و امسال هم قاری نفر اول در رشته قرائت ترتیل مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران از کارکنان ارتش بود. الحمدلله کار‌ها به خوبی در حال پیشرفت است.

محمدحسنی در ادامه به مهمترین برنامه‌های سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای جذب به فعالیت‌های قرآنی اشاره و اظهار کرد: به تازگی در این زمینه شورای معاونان سازمان را تشکیل دادیم و مقرر شد که دو بسته ویژه حمایتی در این خصوص داشته باشیم. یک بسته حمایتی و یک بسته انگیزشی و تشویقی قابل توجه، که بتوانیم افراد را به این سمت و با اشتیاق به اینگونه فعالیت‌ها تشویق کرد.

رئیس سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت: در این زمینه تشویق ترفیعی، تشویق مادی، تشویق معنوی و تشویق اردویی سیاحتی و زیارتی در نظر گرفته شد. همچنین تشویق دیگری هم برای سربازان وظیفه در نظر گرفتیم تا اگر جذب فعالیت‌های قرآنی شدند و دوست داشتند که به محل زندگی خودشان منتقل شوند، چنانچه مسائل زندگی‌شان اقتضا کند به زندگی در شهر و روستای خود برای خدمت بازگردند، البته این بازگشت در صورتی است که به تخصصشان مرتبط باشد. این‌ها بخشی از کار‌های انگیزشی برای ارتش و خانودا‌های آنان و همچنین فعالیت‌های انگیزشی قرآنی ارتش است.

وی گفت: از خدای متعال می‌خواهم که به ما توفیق دهد تا بتوانیم حق قرآن را ادا کنیم، چراکه در خیلی از زمینه‌ها کم کاری داریم که ازجمله آن‌ها ارتباط با قرآن است. بسیاری از کاستی‌هایی که ما در امور فرهنگی و اجتماعی می‌بینیم، پیامد‌های کم‌کاری ما نسبت به قرآن است. شاه‌کلید حل همه مشکلات فرهنگی و اجتماعی به موضوع قرآن باز می‌گردد.

محمدحسنی بیان کرد: اگر در ارتباط با قرآن درست کار کنیم این مشکلات هم به خودی خود کاسته می‌شود، اما اگر کم‌کاری داشته باشیم به همان مقدار مشکلات‌مان در جای خودش خواهد بود و بعضا افزایش هم خواهد داشت. امیدواریم در قیامت قرآن کریم به جای اینکه از ما شکایت داشته باشد، شفاعت ما را کند و از ما راضی باشد. ان شاالله

وهاب خدابخشی

انتهای پیام
captcha