تأثیرپذیری قاریان اوگاندا از اساتید ایرانی مشهود است
کد خبر: 4134444
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴
مدرس قرآن اهل اوگاندا:

تأثیرپذیری قاریان اوگاندا از اساتید ایرانی مشهود است

حسن موسوکه گفت: آموزش قرآن در بین شیعیان و اهل سنت اوگاندا تفاوت اندکی دارد و بیشتر اهل سنت از شیوه قرائت عبدالباسط پیروی می‌کنند و شیعیان بیشتر به سوی الگوبرداری از شیوه قرائت اساتید ایرانی‌ و قاریانی مانند منشاوی تمایل دارند.

آموزش قرآن از جمله مسائلی است که در حوزه فرهنگ اسلامی و قرآنی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و نوع آموزش و شیوه‌های آن به خصوص برای کودکان با ظرافت خاصی باید همراه باشد.

حسن موسوکه(Hassan Musoke)، مدرس قرآن اهل اوگاندا در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به شیوه‌های آموزش قرآن در اوگاندا درباره اهمیت فراگیری قرآن در این کشور به خصوص در گروه سنی کودکان گفت: در اوگاندا مدارس قرآن زیادی با محوریت آموزش قرآن به سنین مختلف از جمله کودکان وجود دارد.

موسوکه ادامه داد: حضور کودکان در مدارس قرآن از سنین 5-6 سالگی آغاز می‌شود. کودکان حفظ قرآن را از سوره فاتحه شروع می‌‌کنند و با سوره اخلاص به پایان می‌‌رسانند. آموزش قرآن در بین شیعیان و اهل سنت تفاوت اندکی دارد و بیشتر اهل سنت از شیوه قرائت عبدالباسط پیروی می‌کنند و شیعیان بیشتر به سوی الگوبرداری از شیوه قرائت اساتید ایرانی‌ و قاریانی مانند منشاوی تمایل دارند.

این مدرس قرآن اهل اوگاندا گفت: در حال حاضر آموزش و ترجمه قرآن در اوگاندا پیشرفت زیادی دارد و هم شیعیان و هم اهل سنت ترجمه قرآن را به زبان‌هایی مانند انگلیسی و زبان‌های محلی اوگاندا انجام می‌دهند.

وی افزود: در مورد علوم قرآنی و فرهنگ قرآن در اوگاندا کارهای زیادی انجام شده و این حوزه مورد توجه بسیاری از مسلمانان و علاقه‌مندان به دین اسلام و قرآن است. حتی مسیحیان و باورمندان به سایر ادیان به خواندن و درک موضوعات مرتبط با آن علاقه نشان داده‌اند.

موسوکه با اشاره به برگزاری مسابقات قرائت قرآن در اوگاندا تصریح کرد: این مسابقات قرآن بیش از هر زمان دیگری در ماه رمضان برگزار می‌شود و شرکت‌کنندگان بسیاری در این رقابت‌ها شرکت می‌کنند. البته مسابقات قرآن هم در سطح بین‌المللی در اوگاندا برگزار می‌شود و از تمام مذاهب اسلامی در آن شرکت می‌کنند.

وی افزود: در بین شیعیان و اهل سنت خواندن گروهی قرآن به خصوص در ایام شب‌های قدر بسیار رواج دارد و این امر به سنت رمضانی مهمی در اوگاندا تبدیل شده است.

این مدرس قرآن در پاسخ به سؤالی در مورد حضور هنرمندان و خلق آثار در حوزه فرهنگ قرآنی در اوگاندا گفت: در اوگاندا کتابت قرآن در بین کودکان و بزرگسالان رواج دارد و این هنری است که در اوگاندا از کشورهایی مانند ایران ترویج می‌شود.

موسوکه که امسال در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم تهران حضور داشته است، درباره این رویداد عظیم قرآنی گفت: در این نمایشگاه متوجه شدم که ایرانیان در حوزه قرآن و ترویج فرهنگ قرآنی به چه پیشرفت‌هایی نائل شده‌اند. در بخش بین‌الملل هم حضور شرکت‌کنندگانی از کشورهای گوناگون مورد توجه بود. این می‌تواند به پیشرفت آموزش و ترویج فرهنگ قرآنی در اوگاندا کمک کند. متأسفانه در اوگاندا برخلاف ایران، قرآن برای برخی از افراد مانند نابینایان در دسترس نیست و این نمایشگاه می‌تواند به رفع این مشکل کمک کند.

گفت‌وگو: محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha