حوزه امور قرآنی نیاز به تحول جدی و بازآرایی دارد
کد خبر: 4134509
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۱
سیدمیعاد صالحی:

حوزه امور قرآنی نیاز به تحول جدی و بازآرایی دارد

حافظ کل قرآن با اشاره به اینکه در نمایشگاه قرآن، بیشترین توجه به جلوه‌های بصری است تا محتوا گفت: فضای قرآنی کشور حداقل یکی دو دهه است که نیاز به یک تحول جدی برای بازآرایی دستگاه‌های متولی چه در حوزه اجرا، تقنین، بودجه و چه در حوزه تبلیغ و ترویج و ... است.

میعاد صالحی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران و حافظ کل قرآن

سیدمیعاد صالحی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به سابقه برگزاری نمایشگاه قرآن گفت: در گذشته نمایشگاه قرآن در مکانی غیر از مصلی برگزار می‌شد، اما بعد از مدتی به مصلای امام خمینی(ره) آمد و این محل ویژگی‌های خاصی همچون در دسترس بودن برای بازدیدکنندگان را دارد.

این حافظ کل قرآن کریم با اشاره به اینکه نمایشگاه قرآن هر چقدر از باب مباحث محتوایی به فضای واقعی‌تر و سبک زندگی مردم نزدیک شود، موفق‌تر خواهد بود، افزود: اگر واقعیت‌های جامعه امروز را نگاه کنید، می‌بینید با گسترش فضای مجازی محتواهای بسیار زیادی که در نقطه مقابل فرهنگ قرآنی قرار دارد در حال توزیع برای نسل دهه هفتاد، هشتاد و نود است. لذا نمایشگاه قرآن باید به سمت تولید محتوا در راستای مقابله با این فضا حرکت کند.

وی به بازدیدهای متعدد خود از نمایشگاه قرآن اشاره و تصریح کرد: مسئولان برگزاری نمایشگاه قرآن زحمات زیادی برای برپایی این رویداد متحمل شده‌اند، اما در نمایشگاه قرآن بیشتر با دکورها و تزئینات روبرو هستیم تا ارائه محتوای غنی و کاربردی، اینکه به دکور و جلوه بصری توجه شود، خوب است، اما این در اولویت دیگری نسبت به محتوا قرار دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه حوزه محتوا در نمایشگاه قرآن یکی از حوزه‌هایی است که بعد از چند دهه از شروع آن همچنان با این نقص مواجه است، گفت: اگرچه نمایشگاه قرآن حتی از حیث محتوا هم نسبت به قبل رشد داشته و گامی به سمت جلو بوده و از بسترهای نوین استفاده شده است، اما این گام‌های رو به جلو نسبت به هجمه‌ای که دشمنان انقلاب اسلامی وارد کرده‌اند، قابل مقایسه نیست و برای مقابله با این هجمه‌ها باید سرعت خودمان را بسیار بیشتر کنیم.

صالحی به فعالیت‌ خود در دستگاه‌های مختلف از وزارت علوم تا بخش‌های اقتصادی همچون وزارت اقتصاد، وزارت رفاه، وزارت راه و ... اشاره کرد و گفت: علاوه بر فعالیت در دستگاه‌های مختلف، به عنوان یک فعال قرآنی که همیشه به حضور بر سر سفره دولت قرآن افتخار کرده‌ام، اگر بخواهم به وضعیت فعالیت‌های قرآنی اشاره کنم، باید بگویم پرداختن دولتمردان به حوزه قرآن نسبت به حوزه‌های دیگرِ اقتصاددانی و اقتصادرانی و دیگر ساحت‌ها واقعاً اندک است.

وی افزود: اگرچه به برکت جمهوری اسلامی و انقلاب توجهات به قرآن بسیار بیشتر از قبل بوده است، اما اگر بخواهیم توجه به ساحت فعالیت‌های قرآنی را با دیگر ساحت‌ها مقایسه کنیم، فاصله بسیار زیاد است. این را به عنوان فردی می‌گویم که در وزارتخانه‌های مختلف مسئولیت داشته و دارد. واقعیت امر این است که میزان پرداختن به قرآن چه به لحاظ بودجه، چه به لحاظ توجه، چه به لحاظ استفاده از فناوری‌های نوین و ... سرعت رشد و نفوذ کمتری از دیگر ساحت‌ها در طول دهه‌ها داشته است.

این حافظ کل قرآن به تلاش‌های دستگاه‌هایی همچون وزارت ارشاد، سازمان اوقاف، سازمان تبلیغات اسلامی و ... برای توسعه فعالیت‌های قرآنی اشاره و اظهار کرد: اگرچه تلاش دستگاه‌های مختلف در حوزه قرآن قابل تقدیر است، اما احساس می‌شود در این حوزه به یک میانداری جدی‌تری نیاز داریم. از سال‌ها قبل این موضوع مطرح بوده است که در حوزه قرآن به یک بازآرایی نیاز است تا فعالیت‌ها یک متولی مشخص‌تری پیدا کند و ضریب نفوذ توجه‌ها بیشتر شود.

صالحی با اشاره به اینکه اگر این اتفاق بیفتد دستاوردها خیلی بیشتر می‌شود، بیان کرد: وقتی دستاوردها بیشتر شد، طبیعی است که مجال عرضه بیشتری در نمایشگاه پیدا خواهند کرد. بار دیگر تأکید می‌کنم که اساساً فضای قرآنی کشور حداقل یکی دو دهه است که نیاز به یک تحول جدی برای بازآرایی دستگاه‌های متولی چه در حوزه اجرا، چه حوزه تقنین، چه حوزه بودجه، چه در حوزه تبلیغ و ترویج و ... دارد.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی در پایان به دوران دانشجویی خود و حضور مسابقات قرآن دانشجویی که از سوی جهاد دانشگاهی برگزار می‌شد اشاره و اظهار کرد: لازم می‌دانم از خبرگزاری قرآن به عنوان یکی از مراکز ذیل جهاد دانشگاهی، که یک رسانه پرچمدار در حوزه محافل و رویدادهای قرآنی است، قدردانی کنم و امیدوارم این رسانه بیشتر از گذشته بدرخشد.

تیمور کاکایی

انتهای پیام
captcha