تعریف رویکردهای جدید برای ارتباط دانش‌آموزان با صحیفه سجادیه
کد خبر: 4134593
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۷
حجت‌الاسلام والمسلمین وافی بیان کرد:

تعریف رویکردهای جدید برای ارتباط دانش‌آموزان با صحیفه سجادیه

رئیس بنیاد بین‌المللی صحیفه سجادیه با اشاره به اینکه در آموزش و پرورش اقداماتی همچون راه‎‌اندازی رشته حفظ و معارف صحیفه سجادیه در مسابقات انجام شده است، گفت: در این زمینه به راهکارهای جدیدی رسیده‌ایم تا در آینده مدارس، مربیان، داوران و دانش‌آموزان بتوانند با یک نگاه و رویکرد دقیق‌تر به موضوع و معارف صحیفه دست پیدا کنند.

تعریف رویکردهای جدید برای ارتباط دانش‌آموزان با صحیفه سجادیه

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی وافی، رئیس بنیاد بین‌المللی صحیفه سجادیه، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به فعالیت‌های بخش ترویج صحیفه سجادیه در نمایشگاه قرآن، گفت: امسال این بخش در دو حوزه در نمایشگاه قرآن فعالیت داشت، یکی از این بخش‌ها بخش نخبگانی و خواص بود که شامل اساتید دانشگاه، حوزویان و کسانی که در مسائل پژوهشی، آموزشی و تحقیقاتی علاقه‌مند به کار بر روی صحیفه سجادیه و ترویج معارف آن بودند، می‌شد.

وی افزود: لازم بود برای بخش نخبگانی فعالیت‌هایی تعریف شود تا بیش از گذشته درگیر موضوع صحیفه سجادیه شوند، در همین راستا چهار موضوع در نظر گرفته شد. موضوع اول، برگزاری سلسله نشست‌های نقد و بررسی کتاب و تجلیل از مولفان حوزه صحیفه سجادیه بود. موضوع دوم، نمایش تصاویر نسخه‌های خطی که پیرامون صحیفه سجادیه کتابت شده و در مراکز مختلف نگهداری می‌شود، بود؛ نمایش این تصاویر برای فرهیختگان بسیار جذاب بود.

وافی تصریح کرد: سومین موضوع در بخش ترویج صحیفه سجادیه، برای نخبگان نمایش شجره اسانید این کتاب نورانی بود، در این شجره به طور خاص می‌توان نشان داد این متن نورانی در طول 14 قرن قدم به قدم با زحمت اندیشمندان تا به امروز مانده و به دست ما رسیده است.

رئیس بنیاد بین‌المللی صحیفه سجادیه با اشاره به اینکه چهارمین اتفاق بخش نخبگانی نمایش آثار مرتبط با صحیفه سجادیه و تازه‌های این حوزه بود، گفت: این امر باعث می‌شود اندیشمندان متوجه خلأها و نقص‌های موجود در حوزه ترجمه و اندیشه‌ورزی در موضوعات مرتبط با امام سجاد(ع)، دعا، نیایش و موضوعاتی از این دست شوند.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی در مورد اهداف حضور بنیاد بین‌المللی صحیفه سجادیه در نمایشگاه قرآن، گفت: نمایشگاه قرآن صحنه‌ای برای صحبت و گفت‌وگوهای چهره به چهره با عموم مردم است، از طریق حضور در این نمایشگاه مباحث مربوط به حضور توده‌گانی در عرصه ترویج صحیفه مطرح شد. من معتقد هستم اولین بار است که این اتفاق در نمایشگاه و بلکه در مؤسسات مرتبط با موضوع صحیفه سجادیه و از جمله بنیاد بین‌المللی صحیفه سجادیه رخ می‌دهد، اتفاقی که از طریق آن عموم جامعه با صحیفه ارتباط گرفته و در مورد اینکه صحیفه چیست و چرا باید با این کتاب شریف انس بگیریم، بحث می‌کنند.

وافی با اشاره به اینکه بخش دوم فعالیت بخش ترویج صحیفه سجادیه فعالیت‌های مربوط به حوزه عمومی بوده است، بیان کرد: ما چهار سطح آموزشی را برای عموم مردم تعریف و در این چهار سطح پویش‌هایی را راه‌اندازی کردیم، از جمله این پویش‌ها می‌توان به پویش «نهضت صحیفه خوانی» و «صحیفه کتاب زندگی» اشاره کرد.

وی افزود: برای اولین سال در بخش صحیفه سجادیه افرادی در حوزه‌های، بینارشته‌ای، رسانه، هنر و ... آمادگی خود را برای همکاری جهت ترویج صحیفه سجادیه اعلام کردند. همچنین در ایام برپایی نمایشگاه قرآن با رؤسای تعدای از بیمارستان‌ها نشست‌هایی را برگزار کردیم. در این نشست‌ها مطرح شد که بیمارستان‌ها چگونه از موضوع دعا، نیایش و صحیفه سجادیه برای مواجهه با بیماران و دردمندان بهره‌مند شوند. این یک نمونه از جریان کار بخش ترویج صحیفه سجادیه در نمایشگاه قرآن بود.

رئیس بنیاد بین‌المللی صحیفه سجادیه اظهار کرد: در حوزه آموزش و پرورش که پیشگام بوده است نیز اقداماتی همچون راه‎‌اندازی رشته حفظ و معارف صحیفه سجادیه در مسابقات صورت گرفته است. در این بخش به راهکارهای جدیدی رسیده‌ایم تا در آینده مدارس، مربیان، داوران و دانش‌آموزان بتوانند با یک نگاه و رویکرد دقیق‌تر به موضوع و معارف صحیفه دست پیدا کنند.

وافی افزود: در نمایشگاه قرآن تفاهم‌نامه‌هایی را با مجموعه‌ها، نهادها و ارگان‌ها به عنوان آموزش ضمن خدمت کارکنان، امضا کردیم و قرارهایی برای اجرا در بعد از ایام نمایشگاه منعقد شد. در حوزه ناشران نیز به تعاملات و ارتباطات خوبی برای هم‌افزایی در راستای تألیف و تولید آثار پیرامون صحیفه سجادیه، دعا، نیایش و امام سجاد(ع) دست پیدا کرده و همکاری‌هایی را شروع کرده‌ایم. همه این اتفاقات در نمایشگاه شکل گرفته است.

وی در پایان اظهار کرد: صحیفه سجادیه زبان مشترک انسان امروز است، صحیفه سجادیه به حدی ظرفیت دارد که این دعاها با فطرت انسان ارتباط برقرار کند معتقد هستم این کتاب، کتاب خانه‌های آینده ما خواهد بود. صحیفه کتاب آینده و آخرالزمانی است و به تعبیر رهبر معظم انقلاب کتاب زندگی عاقلانه، خردمندانه و عاشقانه است.

انتهای پیام
captcha