مسلمانان؛ جامعه‌ای پویا در فضای اسلام‌هراسانه فرانسه
کد خبر: 4134770
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۸

مسلمانان؛ جامعه‌ای پویا در فضای اسلام‌هراسانه فرانسه

یک فعال مسلمان فرانسوی می‌گوید هر چند سیاستمداران، در سال‌های اخیر فضای دشواری را برای مسلمانان این کشور به وجود آورده‌اند، اما فعالیت‌های اسلامی در این کشور گسترده است.

به گزارش ایکنا، فرانسه کشوری در غرب اروپا است. پیشینه ورود اسلام به فرانسه به سده ۸ و ۹ میلادی باز می‌گردد. براساس برآوردهای آماری، مسلمانان حدود ۱۰ درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند.

حضور مسلمانان در اروپا و اطراف آن، بیشتر از همه در اسپانیا و مغرب بزرگ (الجزایر، مراکش، تونس) بوده است. با توجه به حضور فاطمیان در مغرب، گرایش‌ها به مکتب اهل بیت(ع) در این منطقه قوی بوده و همیشه تمایلات شیعی کم و بیش وجود داشته است.

بیشتر مهاجران مسلمان فرانسه از مغرب بزرگ هستند. در سده اخیر موج بزرگی از مهاجرت مغربی‌ها پس از جنگ جهانی اول و دوم صورت پذیرفته است. اسلام مغربی با توجه به گرایش‌های تصوف و عرفان و مکتب اهل بیت(ع)، در خود زمینه‌های تشیع را داشته است.

مسجد بزرگ پاریس در سال ۱۹۲۶ میلادی به افتخار مسلمانانی که در جنگ جهانی اول جانِ‌شان را از دست دادند، ساخته شد و در این مسجد همیشه مجالس ذکر تصوف و محبین اهل بیت(ع) برقرار بوده است.

شیعیان فرانسه حضور فعالی در جامعه این کشور دارند. بنابر برخی آمار، جمعیتی بیش از 350 هزار نفر شیعه در این کشور فعال است. شیعیان لبنان، ایران، عراق، پاکستان و همچنین شیعیان فرانسوی الاصل از مهم‌ترین گروه‌های شیعی این کشور هستند که مراکز اسلامی فعالی دارند و به آموزش معارف اسلامی و شیعی به نسل‌های آینده می‌پردازند.

میثم دانمازو، فعال مسلمان فرانسوی در گفت‌وگو با ایکنا درباره فعالیت‌های جامعه اسلامی و شیعی این کشور سخن گفت. وی گفت: من از پدری ایرانی و مادری فرانسوی متولد و در این کشور بزرگ شدم ودر حال حاضر یک سال است که برای تحصیل علوم دینی به ایران آمده‌ام.

«الغدیر»؛ مرکز فعال جوانان شیعه فرانسه

وی درباره پرورش دینی خود گفت: الحمدلله در خانواده‌ای مسلمان به دنیا آمدم و پدر و مادرم مسلمان هستند. به لطف خدا در مراکز اسلامی و مساجدی که در محلات نزدیک ما وجود داشت با معارف اسلامی آشنا شدم. در فضای بی دین فرانسه خدا به ما لطف کرد که ارزش دین را بهتر درک کنیم.

این فعال مسلمان فرانسوی افزود من در رشته پرستاری تحصیل کردم و در این زمینه فعال هستم. من در دوران نوجوانی در پاریس با مرکزی به نام الغدیر آشنا شدم که 30 سال پیش برادران مغربی آنجا را راه اندازی کردند و سپس برادران لبنانی در آنجا به فعالیت‌های دینی می‌پرداختند. همچنین در مرکز المنتظر در پاریس که جوانان مسلمان در آنجا فعال هستند آشنا شدم.

دانمازو تصریح کرد: به تازگی با برادران ایرانی مرکزی به نام مرکز اسلامی فرانسه را راه اندازی کردیم و با برادران مسلمان از جمله برادران هندی، خوجه، افغانی و غیره ارتباط داریم.

وی ادامه داد: من در مرکز الغدیر مسئول بخش جوانان بودم. این مرکز در همه مناسبت‌های دینی مانند ماه محرم و ماه رمضان برنامه‌های خاص دینی دارد و مراسم دعای کمیل، مدرسه عربی و علوم دینی برنام‌ های آخر هفته، اردوها و برنامه‌های خاص جوانان، دوره‌های آموزش قرآن، دین شناسی، انسان شناسی و غیره برگزار می‌کند.

اسلام‌هراسی در فرانسه سیاسی است

این فعال فرانسوی درباره اسلام‌هراسی در این کشور گفت فشارهای زیادی علیه فعالان مسلمان وجود دارد اما به نحوی نیست که نتوان هیچ فعالیتی کرد از جمله اینکه فرانسه تنها کشور دنیاست که حجاب در مدارس آن ممنوع است و یا نمازخواندن در هنگام کار با دشواری‌هایی همراه است.

وی درباره ریشه‌های این پدیده در فرانسه گفت: به نظرم اسلام‌هراسی در فرانسه بیشتر یک پدیده سیاسی است؛ اما با ظهور داعش و برخی جریانات افراطی و اقدامات تروریستی که در این کشور انجام دادند ابهاماتی برای افکار عمومی این کشور درباره اسلام به وجود آمده است. وظیفه ما مسلمانان این است که طوری رفتار کنیم که الگوی خوبی باشیم و نشان دهیم که اسلام واقعی نسبتی با این جریانات افراطی ندارد.

میثم دانمازو سوابق آشنایی فرانسویان با اسلام را دیرینه و مربوط به چند قرن قبل دانست و افزود: اولین برخورد فرانسویان با مسلمانان از طریق جنگ و مستعمره کردن سرزمین‌های اسلامی بوده و شاید هنوز تأثیر آن باقی مانده است. البته ما از طرف عموم مردم چندان احساس ناخوشایندی دریافت نمی‌کنیم و تنها ممکن است افراد کمتر تحصیل کرده و ناآشنا با مسلمانان، رفتارهای بدی با جامعه اسلامی این کشور داشته باشند.

ناکامی سیاستمداران اسلام‌هراس

دانمازو درباره فعالیت احزاب سیاسی اسلام‌هراس در جامعه فرانسه گفت: سیاستمداران در سال‌های اخیر از فضای منفی که علیه مسلمانان به راه افتاده برای موفقیت در انتخابات و کسب محبوبیت استفاده می‌کنند. حتی برخی از آنها می‌گویند مسلمانان عامل بسیاری از مشکلات داخلی این کشور از جمله کمبود فرصت‌های شغلی هستند و باید به کشور خود بازگردند. اما اکثریت جامعه فرانسه با مسلمانان مشکل ندارند و شاهدیم که سیاستمداران افراطی مانند «اریک زمور» نتوانستند در انتخابات موفق شوند.

گفت‌وگو: محسن حدادی

انتهای پیام
captcha