ویژه‌نامه «معلم مطهر» بارگذاری شد
کد خبر: 4138062
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۸

ویژه‌نامه «معلم مطهر» بارگذاری شد

ویژه‌نامه «معلم مطهر» به مناسبت بزرگداشت روز معلم و سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری در سایت حوزه‌نت بارگذاری شد.

ویژه‌نامه «معلم مطهر» بارگذاری شدبه گزارش ایکنا؛ ویژه‌نامه سالروز شهادت استاد مطهری و روز معلم در 11 بخش با بیش از ۷۵ مطلب به منظور تجلیل و تکریم مقام معلم و بزرگداشت این روز در پایگاه اینترنتی حوزه‌نت بارگذاری شده است که به گوشه‌ای از سیره علمی و عملی استاد شهید مرتضی مطهری می‌پردازد.

در مقدمه این ویژه‌نامه آمده است: معلم، زمزمه محبت است، فریاد عشق است، مهر است، همدردی است. معلم، واسطه‌ای است میان کودک و خانواده، کودک و زندگی، کودک و انسانیت، کودک و همه خوبی‌ها... و در این میانه، معلم شاهد، نقشی ویژه و انسانی‌تر دارد. چرا که او باید جای خالی پدر را برای فرزند شهید پر کند و زوایای پنهان روح او را سرشار از ایمان، امید، مقاومت، حرکت، محبت و شادی کند.

عظمت مقام معلم، شهید مطهری(ره)، معلمی نمونه، اندیشه‌های دینی شهید مطهری، شهید مطهری، قرآن و اهل بیت(ع)، اندیشه‌های فلسفی شهید مطهری، جلوه‌های معلمی شهید مطهری، شهید مطهری از نگاه دیگران، مهارت‌های تدریس و معلمی، رشحاتی از قلم، نگارخانه و پیوند‌های مرتبط بخش‌های اصلی این ویژه‌نامه مناسبتی را تشکیل می‌دهند.

در بخش کتاب‌شناسی آثار ترجمه‌ای شهید مطهری به معرفی کتب استاد، مأخذشناسی آثار مکتوب پیرامون زندگی، شخصیت، آرا و اندیشه‌های وی و مقاله‌شناسی پرداخته شده است. همچنین پایان‌نامه‌هایی با عناوین مقام معلم در قرآن و احادیث، عناصر تربیتی انسان طبیعی و آرمانی در نظام تعلیم و تربیت اسلامی، جایگاه علم و دانش در قرآن کریم، مباحث علوم قرآنی در آثار شهید مطهری، بررسی فلسفه ایده آلیسم و رئالیسم در فلسفه اسلامی و راه‌های اثبات خداوند از دیدگاه شهید مطهری به نگارش درآمده است.

در بخشی از مقاله‌ای با عنوان بررسی شاخصه‌های معلم شایسته از دیدگاه شهید مطهری نیز آمده است؛ معلم الگویی برای دانش‌آموزان خود در تمامی زمینه‌هاست، یکی از این زمینه‌ها مسئله وقار و متانت در معلم است. ویلیام جیمز می‌گوید: در دین یک نوع وقار و سنگینی است، اهل دین به مثابه ماشین‌هایی هستند که ظرفیتشان پر است، برخلاف دیگران که ماشین آنها خالی از هر گونه سکنه‌ای است و این ظرفیت دینی است که ظرفیت واقعی را برای افراد به ارمغان می‌آورد و غیر از دین و معنویات چیز دیگری نمی‌تواند این وقار و متانت را برای افراد مهیا کند، گاهی احساس می‌شود، حرمت معلم ناشی از تکبر معلم است، در حالی که این متانت است که باعث حرمت معلم می‌شود. معلم باید برای حفظ حرمت خود برای خودش چهار چوب اخلاقی قائل بشود و به بهانه صمیمیت با دانش‌آموزان شایسته نیست به هرگونه شوخی نا به جا و اخلاق سبک‌سرانه روی بیاورد.

ویژه‌نامه شهید مطهری و روز معلم را می‌توانید از اینجا مطالعه کنید.

انتهای پیام
captcha