50 هزار مدرسه معاون پرورشی ندارد
کد خبر: 4138657
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۹
مرادصحرایی:

50 هزار مدرسه معاون پرورشی ندارد

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: نزدیک به 50 هزار مدرسه معاون پرورشی ندارد و هیچ کاری مهم‌تر از وجود معاون پرورشی در مدارس نیست.

رضا مرادصحرایی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز، 15 اردیبهشت تهران ضمن تبریک روز معلم و گرامیداشت شهدای معلم و دانش‌آموز از جمله شهیدان مطهری، رجایی و باهنر بیان کرد: آموزش و پرورش در هر کشوری دستگاه آینده‌ساز و انسان‌ساز است و هر تصویری که برای آینده کشور می‌خواهیم امروز باید آن تصویر را در مدارس بسازیم. سیمای امروز آموزش و پرورش، آینده ایران را نشان می‌دهد. شرط داشتن ایران قوی، آموزش و پرورش، معلم و دانش‌آموزان قوی است.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش نهادی است که به لحاظ حجم و اندازه معادل نیمی از دولت است. امروز اگر جامعه درگیر مسائل آسیب‌های اجتماعی، اقتصادی و... است شرط برطرف کردن این مشکلات تمرین با دانش‌آموزان است. ما معتقدیم با تحولات سریعی که رخ داده لازم است تا ما نیز خود را برای ساختار جدید آماده کنیم. با این ساختار نمی‌توان آموزش و پرورشی داشت که وظیفه خود را ایفا کند داشته باشیم. بنابراین برنامه‌های تحولی بسیاری در دست اقدام است که مهمترین این تحولات در زمینه تربیت معلم است. ان‌شاءالله شاهد تحول در آموزش و پرورش و مدرسه باشیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: بهترین‌های افراد یک جامعه باید به عنوان معلم انتخاب شوند و به تربیت معلم بروند. نظام گزینش ما نیازمند تحول است و دانشگاه فرهنگیان باید به صورت اساسی تقویت شود. اگر در گذشته به دانشگاه فرهنگیان توجه می‌شد وضعیت امروز ما متفاوت بود. ان‌شاءالله در سال آینده کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان برگزار خواهد شد و متقاضیان می‌توانند به صورت مستقیم برای این دانشگاه اقدام کنند.

وی اظهار کرد: باید برای معلمان آموزش ضمن خدمت برنامه‌ریزی کرد؛ سال‌هاست که برای معلمان آموزش ضمن خدمت نمی‌گذاریم. برنامه‌ریزی شده تا امسال برای معلمان آموزش‌های ضمن خدمت برگزار شود. اگر در این راستا برنامه‌ریزی شود کارها بهتر پیش خواهد رفت.

مرادصحرایی گفت: تحول از اتاق معلم شروع می شود نه از اتاق وزیر. مدرسه مهم ترین اتاق تحول ماست و مدیرت مدرسه بسیار مهم است و ضوابط انتخاب مدیر مدرسه باید از ضوابط انتخاب یک مدیر در ادارات سخت‌تر باشد. نزدیک به 50 هزار مدرسه معاون پرورشی ندارند و هیچ کاری مهم‌تر از وجود معاون پرورشی در مدارس نیست.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: ما در تمام مدارس کشور به مربی پرورشی نیاز داریم. متأسفانه آنقدری که بر مسئله آموزش تمرکز کردیم به مسئله پرورش متمرکز نبودیم. هویت اسلامی – ایرانی ما ارکانی دارد که باید در تمام سطوح آموزش و پرورش به آن توجه شود. اسلام، حجاب و عفاف، حب وطن، پرچم و... هویت ماست. آموزش و پرورش باید به اولویت اول کشور تبدیل شود. باید بدانیم که هرکار بزرگی می‌خواهیم انجام دهیم مسیر آن از آموزش و پرورش می‌گذرد.

مرادصحرایی با بیان اینکه خانواده مهم‌ترین رکن جامعه است گفت: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مثلث مدرسه، خانواده و مسجد در نظر گرفته شده و به خانوده توجه ویژه‌ای شده است. این سند یک سند ملی است و همه باید برای اجرای آن به وزارت آموزش و پرورش کمک کنند. آموزش و پرورش در میدان اجرای سند تحول بنیادین تنها مانده است در صورتی که باید آموزش و پرورش به یک مسئله ملی تبدیل شود.

وی در پایان بیان کرد: نگاه فرایندی و سازگار با تعلیم و تربیت از کودکستان تا دانشگاه مطالبه اصلی ماست. نباید آموزش و پرورش و مدارس به دالان دانشگاه تبدیل شود. ما امروز درگیر کمبود معلم و حجم عظیم بازنشستگان هستیم که باید برای این امر تدبیری اندیشید.

انتهای پیام
captcha