وحدت مسلمانان در حج زمینه شکست دشمن را فراهم می‌کند
کد خبر: 4148470
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۷

وحدت مسلمانان در حج زمینه شکست دشمن را فراهم می‌کند

مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در حج و زیارت کرمان با بیان اینکه اگر مسلمانان وحدت داشته باشند هیچ دشمنی نمی‌تواند کوچکترین ضربه‌ای را به امت اسلامی وارد کند، گفت: حج به‌عنوان بزرگ‌ترین گردهمایی مسلمانان یک پیام مهم را می‌رساند و آن وحدت است که زحمات طاقت فرسای دشمن را نقش بر آب می‌کند.

حجت‌الاسلام حسین سازندگی مسئول دفتر نمایندگی بعثه رهبری در حج و زیارت کرمانحجت‌الاسلام حسین سازندگی، مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در حج و زیارت کرمان در گفت‌وگو با ایکنا از استان در خصوص اهمیت عبادت حج و آثار آن، گفت: عبادت‌های ما به دو دسته عبادت‌های فردی و گروهی تقسیم می‌شوند و حج از نوع عبادت‌هایی است که هم دستاوردهای فردی و هم اجتماعی دارد.
 
وی با بیان اینکه یکی از مهمترین مسائل فردی، خودسازی یک انسان است و حج خودسازی را به انسان می‌آموزد، افزود: حج می‌تواند تحول بسیار بزرگی را در زندگی فرد داشته باشد و زمانی که این تحول بر مدار اسلام و قرآن باشد فرد اصلاح شود و در نتیجه وقتی که فرد اصلاح شد جامعه نیز اصلاح می‌شود.
 
حجت‌الاسلام سازندگی با اشاره به مناسک حج و بیان اینکه احرام بالاترین و بزرگترین مسئله خودسازی را در خود دارد، تصریح کرد: وقتی که حاجی در میقات قدم می‌گذارد، لباس دنیایی را بیرون می‌آورد و لباس آخرت را بر تن می‌کند، نیت کرده و لبیک می‌گوید آن موقع است که می‌بیند تمامی آنچه را که بین او و خدا فاصله بود کنار گذاشته و از زندگی، فرزند و مال فقط تنها چیزی که در پیش‌روی خود می‌بیند خداوند است و با زبان دل می‌گوید خداوندا من آنگونه که تو می‌خواهی آمده‌ام.
 
مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در حج و زیارت کرمان ادامه داد: زمانی که انسان بالاترین و بزرگترین تحول را در زندگی خود به‌وجود می‌آورد گویا فاصله‌ها را برداشته و خدا را هر لحظه در کنار خود می‌بیند و به یاد خداوند است در نتیجه دیگر کار خلاف و گناه انجام نمی‌دهد.
 
وی با بیان اینکه یکی از مهمترین چیزهایی که ما از حج می‌آموزیم سبک زندگی دینی و سبک زندگی اسلامی است، اظهار کرد: در بسیاری از مسائل زندگی می‌توان حج را الگو قرار داد. وقتی که انسان با لباسی ساده به خانه خدا که خانه‌ای ساده است می‌رود و مناسک را انجام می‌دهد راز زندگی را می‌آموزد و پی می‌برد که می‌شود ساده زندگی کرد.
 
حجت‌الاسلام سازندگی گفت: حج به‌عنوان بزرگ‌ترین گردهمایی مسلمانان یک پیام مهم را می‌رساند و آن وحدت است. زمانی که حجاج ضیوف الرحمان با یک تکبیر همه رکوع می‌کنند و با یک تکبیر بلند می‌شوند، همه به دور یک خانه طواف می‌کنند و تمام مناسک حج را با هم انجام می‌دهند نشان می‌دهند که با هم هستند و وحدت دارند.
 
وی با بیان اینکه اگر مسلمانان وحدت داشته باشند هیچ دشمنی نمی‌تواند کوچکترین ضربه‌ای را به امت اسلامی وارد کند، تصریح کرد: اگر ما ضربه پذیریم و اگر امروز در سرتاسر دنیا خون مسلمانان روی زمین می‌ریزد مهمترین دلیل بحث و اختلاف است و اگر همه با هم متحد شویم دیگر خون مسلمانی بر زمین نخواهد ریخت.
 
حجت‌الاسلام سازندگی با تأکید بر اینکه ارتباط با سایر مسلمان‌ها از اوجب واجبات است، گفت: گردهمایی بزرگ حج که از سرتاسر جهان مسلمان‌ها دور هم جمع شوند در واقع خنثی کردن کردن تمامی نقشه‌های دشمن است. یکی از برنامه‌های دشمن ترساندن مسلمانان نسبت به یک‌دیگر است و حتی برنامه‌ریزی دشمن این است که مسلمانان از حال و اوضاع یکدیگر باخبر نباشند اما تجربه‌ سال‌های گذشته نشان می‌دهد وقتی مسلمان‌ها کنار هم می‌نشینند حتی اگر زبان یکدیگر را درست متوجه نمی‌شوند و همین ارتباط ساده و لبخندهایی که از روی رضایت و محبت به هم میزنند یک ارتباط قلبی ایجاد می‌کند که زحمات طاقت فرسای دشمن را نقش بر آب کرده و زمینه اتحاد است.
 
مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در حج و زیارت کرمان، نظم و انضباط، تذهیب نفس و اخلاق و پیروی کردن از یک خط الهی واحد را از دیگر پیام‌های حج برشمرد و افزود: مسیر الهی امتداد دارد و بدون شناخت و راهنما نمی‌شود آن را طی کرد. بهترین راهنما پیامبر(ص)، معصومین(ع)، امام زمان(عج) است و در روایت داریم که حج به پایان می‌رسد زمانی که امام زمان(عج) را ملاقات کنیم.
 
وی با اشاره به لباس حجاج، پیام‌های اجتماعی آن و بیان اینکه لباس بانوان در حج حد پوشش را نشان می‌دهد، گفت: در آیین حج بسیار به زن‌ها اهمیت داده است که اولین آن در نوع پوشش است. در حالی که لباس احرام آقایان به‌گونه‌ای است که باید از پوشش دنیایی جدا شوند، متانت بانوان مورد توجه است و تنها باید لباسی بپوشند که حلال و پاک باشد و حتی می‌توانند لباس خود با هر رنگی که می‌خواهند را بپوشند.
 
حجت‌الاسلام سازندگی با بیان اینکه اسلام در انجام مناسک حج نیز برای بانوان احترام فوق‌العاده‌ای قائل است، افزود: در سعی صفا و مروه جایی وجود دارد که مردها باید هروله کرده و با بالا و پایین پریدن و تند رفتن این عمل را انجام دهند اما به زن‌ها گفته شده شما محترم و و متین باشید مرد باید بالا و پایین برود تا غرور آنها ریخته شود اما شما بانوان متین راه بروید و این دومین جایگاهی است که اسلام در حج برای بانوان قائل است.
 
مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در حج و زیارت کرمان در مورد کسانی که مستطیع نیستند، گفت: کارهای بسیاری می‌توان انجام داد تا ثواب حاجی را برد. نماز جمعه حج فقرا است و همان ثواب را دارد. زیارت قبور معصومین(ع)، دعا کردن، نماز خواندن و همیشه با خدا بودن خود بزرگترین حج است.
 
وی با اشاره به ارتباط ایران و کشور عربستان، اظهار کرد: هر کشوری برای خود قوانین و مقرراتی دارد و زائران حج ملزم هستند که قوانین را رعایت کنند. از سر گیری ارتباط دو کشور تأثیر زیادی دارد و امیدواریم سال آینده حجاج بیشتری به سرزمین‌های وحی اعزام شوند. همچنین از پیامدهای این ارتباط عمره مفرده خواهد بود که بعد از حج تمتع برنامه ریزی می‌شود.
 
حجت‌الاسلام سازندگی به مراسم استقبال از حاجیان و لزوم پرهیز از تجملگرایی در این زمینه نیز اشاره کرد و افزود: تجملگرایی با روح حج منافات دارد. اگر بخواهیم با حج که با این لباس و برنامه‌های ساده انجام می‌گیرد به‌عنوان یک عبادت تجملی برخورد کنیم در سایر عبادت‌ها و مراسم‌ها همچون ازدواج یا تدفین و ترحیم نیز شرایط سخت می‌شود. مستحب است که حاجی ولیمه دهد و مردم به استقبال حجاج بروند و این از برکات حجاج است اما نباید درگیر تجمل شود.
 
مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در حج و زیارت کرمان در پایان در خصوص اینکه چگونه می‌توانیم از دستاوردهای حج مواظبت کنیم، گفت: اخلاق حج سه قسمت دارد و شامل اخلاق قبل از سفر، اخلاق در سفر و اخلاق بعد از حج است و از مهمترین برنامه اخلاق بعد از حج این است که حاجیان دستاوردهایی که در حج داشته را حفظ کند. زمانی که حجاج تمام مناسک حج را برای خود یادآوری کند و به یاد حج باشد قطعاً به سمت برنامه‌های خلاف نمی‌رود و همین سبب حفظ دستاوردهای حج می‌شود.
انتهای پیام
captcha