سبک پوشش اسلامی یکی از جریانات فعال دنیای مُد است
کد خبر: 4149769
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۰۶:۴۰
در گفت‌و‌گو با ایکنا مطرح شد

سبک پوشش اسلامی یکی از جریانات فعال دنیای مُد است

مدیر گروه طراحی و دوخت آموزشکده فنی دختران شهرکرد با بیان اینکه مُد یا سبک پوشش اسلامی با مؤلفه‌های مذهبی یکی از جریانات فعال دنیای مد است، گفت: در صورتی که تولیدکنندگان لباس ملزم به رعایت طراحی با المان‌های ایرانی شوند، جذب طراحان ماهر در این حوزه رونق می‌گیرد و بازار رقابتی سالم‌تری خواهیم داشت.

پوشاک ایرانی اسلامی

مریم یزدانی، مدیر گروه طراحی و دوخت آموزشکده فنی دختران شهرکرد در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه صنعت طراحی مد و لباس، یکی از صنایع پر درآمد در جهان است، اظهار کرد: سازمان مد و لباس به‌عنوان یکی از متولیان صنعت پوشاک در ایران، هر ساله در ایام دهه فجر، جشنواره پوشاک را برگزار می‌کند و در طول سال نیز با عناوین مختلف جشنواره‌ها و مسابقاتی برگزار می‌شود، اما در زمینه عفاف و حجاب، یا صنعت لباس صحبت و شعار بسیار بوده و حمایت از تولیدکننده و طراح مد و لباس به یک شعار تبدیل شده است.

وی با گلایه از متولیان و سیاستگذاران بخش خصوصی و دولتی که فقط به حمایت کلامی بسنده کرده‌اند، گفت: با این شرایط نمی‌توان شاهد بهبود ارتباط طراح و تولیدکننده بود.

یزدانی در پاسخ به این پرسش که طرح‌های داخلی لباس ایرانی چقدر مورد حمایت بخش خصوصی و دولتی است؟ بیان کرد: می‌توان گفت که طرح‌های طراحان ایرانی تا حدودی مورد بی‌مهری بخش خصوصی و دولتی هستند، زیرا غالباً بخش تولید به فروش و نیاز بازار توجه بیشتری دارد، اما طراحان لباس به بعد هنری طرح اهمیت می‌دهند.

مصائب طراحان لباس 

وی ادامه داد: متأسفانه در مواقعی شاهد هستیم که برخی طراحان دارای تحصیلات آکادمیک، طراحی‌های نیازمحور و اقتصادی در پرونده خود ندارند، زیرا ارتباط میان بخش صنعت و دانشگاه ضعیف است و نیاز بازار و زیست‌بوم فعالیت‌ها بررسی نمی‌شود و لذا دامنه دید طراح محدود باقی می‌ماند.

این مدرس طراحی و دوخت پوشاک تصریح کرد: در مواقعی هم که چنین مشکلاتی وجود ندارد و طرح از نظر هنری و بخش تولید مورد پذیرش است، اما تولیدکنندگان ریسک سرمایه‌گذاری برای طرح‌ها و ایده‌های تازه طراحان را نمی‌پذیرند یا می‌خواهند با قیمت بسیار پایین طرح را خریداری کنند و با تیراژ بالا سود بسیار داشته باشند و به این ترتیب طراح متضرر خواهد شد.

وی با اشاره به عدم تأثیرگذاری نشان شیما برای طرح و لباس، بیان کرد: وجود شناسه شیما و مالکیت معنوی ذیل قوانین سازمان مد و لباس نیز آنچنان تأثیرگذار نبوده و این امر بیش از پیش باعث دلسردی طراحان لباس است.

این مدرس طراحی و دوخت با بیان این نکته که بازار لباس نه در اختیار طراح لباس و نه تولیدکننده بلکه در اختیار وارد کننده است، اضافه کرد: افراد با وارد کردن لباس به‌دنبال ورود موج جدیدی از مد و صرفاً فروش هستند و به روبرداری از کار‌های وارداتی و ژورنال‌های ترکی و چینی بسنده می‌کنند در نتیجه بازار در قالب طرح‌های وارداتی راکد باقی می‌ماند.

بازار لباس در اختیار واردکنندگان است

وی در ادامه افزود: در صورتی که تولیدکنندگان لباس ملزم به رعایت طراحی با المان‌های ایرانی شوند، جذب طراحان ماهر در این حوزه رونق می‌گیرد و در نتیجه، تقاضا از طراحان پوشاک بیشتر می‌شود و بازار رقابتی سالم‌تری خواهیم داشت.

یزدانی با تأکید بر اینکه هر ساله دانشجویان رشته طراحی و دوخت در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، پایان‌نامه‌هایی ارائه می‌دهند که طرح‌های بسیار زیبایی از المان‌های ایرانی، اسلامی در آنها طراحی و اجرا شده است، توضیح داد: در صورت وجود بازار رقابتی سالم این طرح‌های قابل اجرا می‌توانند پاسخگوی نیاز بخشی از صنعت پوشاک در زمینه‌های مختلف باشند.

یزدانی در جواب این پرسش که چقدر همراهی تولیدکنندگان با طراحان مد و لباس وجود دارد، بیان کرد: طراحان مد از عدم همراهی تولیدکنندگان برای پذیرش آثارشان گلایه دارند، زیرا همراهی بسیار کمی از جانب آن‌ها صورت می‌گیرد.

 یزدانی به دغدغه‌ها و راهکار‌های این صنف در جهت رشد این صنعت پرداخت و تصریح کرد: مد یا سبک پوشش اسلامی با مؤلفه‌های مذهبی یکی از جریانات فعال دنیای مد است. امروزه در بسیاری از کشور‌ها مانند ترکیه، اندونزی، تایلند، مصر و مالزی نگاه نوینی به صنعت مد وجود دارد و با بهره‌گیری از آخرین تحولات دنیای مُد از این صنعت در جهت توسعه و گسترش صادرات به‌عنوان یک عامل تجاری و اقتصادی نگاه می‌شود.

مشکلات توسعه صنعت مُد در کشور 

یزدانی مشکلات موجود در مسیر توسعه‌بخشی صنعت مد را گسترده دانست و ادامه داد: با توجه به مشکلات موجود در کشور در راه توسعه این صنعت، برخی مشکلات بنیادی و ساختاری در بخش دولتی و گاه خصوصی، ملاحظات اجتماعی و سیاسی و عدم آشنایی و ارتباط با دنیای امروز مُد و همچنین تفکر و نگاه سنتی حاکم بر جامعه صنعت مد را با مشکلات و چالش‌های فراوانی مواجه کرده است. در صورتی‌که با برنامه‌ریزی درست و رفع موانع می‌توانیم از این صنعت در راه توسعه اقتصادی و فرهنگی کشورمان بهره‌برداری کنیم و به‌جای پیروی از مد و پوشاک برخی کشور‌ها که ناهمگون با فرهنگ اصیل ایرانی هستند، صادرکننده فرهنگ و مد با اصالت و زیبای ایرانی اسلامی باشیم.

یزدانی برای پیشرفت در این مسیر به ارائه راهکار‌هایی در جهت بهبود حوزه مد و پوشاک پرداخت و گفت: زنجیره ارزش پوشاک به دلایل مختلفی از جمله ارزش افزوده بالا در مقایسه با سایر حوزه‌های صنعتی، امکان تأمین بخش قابل توجهی از مواد اولیه زنجیره در داخل کشور، تنوع گسترده محصولات با دامنه‌های قیمتی متفاوت برای دهک‌های مختلف جامعه، امکان پراکندگی در همه مناطق و اشتغال‌زایی بالا برای کشور و اقتصاد دارای مزیت‌های ویژه‌ای است.

وی در ادامه بیان کرد: توسعه علمی، صنعتی و فرهنگی هر کشور بدون بها دادن به امر پژوهش با موفقیت چندانی همراه نخواهد بود، در واقع پژوهش موتور محرک پیشرفت هر صنف و صنعتی به‌شمار می‌آید. از این‌رو طرح‌ها و پژوهش‌های کاربردی در این زمینه در ارائه راهکار‌ها و آسیب‌شناسی این حوزه باید مورد بررسی قرار گیرد.

این مدرس طراحی و لباس به ضرورت ایجاد پارک علم و فناوری پوشاک و منسوجات در دانشگاه‌های کشور پرداخت و گفت: برای ارائه خدمات در بخش‌های مختلف زنجیره صنعت پوشاک و برقراری ارتباط بین مراکز علمی، آموزشی، پژوهشی، تولیدی، تجاری، ایجاد و راه‌اندازی تولیدی پوشاک در دانشگاه‌ها و تولید طرح‌های برگزیده دانشجویان و همچنین مشاوره دادن و توانمندسازی طراحان و تولیدکنندگان پوشاک، بخش صنعت با دانشگاه‌های کشور باید همکاری و تعامل‌های متقابل داشته باشد که این ارتباط طبعاً باعث شکوفایی اقتصادی و فرهنگی در کشور می‌شود.

انتهای پیام
captcha