حجاج بیمار پس از اعمال به کشور بازگردانده می‌شوند
کد خبر: 4150066
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۷

حجاج بیمار پس از اعمال به کشور بازگردانده می‌شوند

رئیس جمعیت هلال احمر از استقرار تیم‌های درمانی ایران در عرفات و منا خبر داد و گفت: حجاج بیمار بلافاصله پس از اعمال حج به کشور بازگردانده می‌شوند.

حجاج بیمار پس از اعمال حج به کشور بازگردانده می‌شوندبه گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر؛ پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر که در مکه مکرمه به سر می‌برد، در دیدار با رئیس بیمارستان نور در مکه گفت: حضور مرکز پزشکی جمعیت هلال احمر در عملیات حج دارای اهمیت فراوانی است و در بهبود وضعیت جسمانی بیماران دارای اهمیت است.

وی ادامه داد: از بیمارستان نور عربستان درخواست داشتیم که وقتی نیازمند سی تی اسکن هستیم زائران ما را به درمانگاه نفرستند تا پزشکان خودشان ابتدا نیاز به سی تی اسکن را تایید کنند و دستور پزشک ما را بپذیرند که مورد موافقت آنها قرار گرفت.

کولیوند در ادامه افزود: مشکل دیگر این بود که نیروها و کادر درمان عربستان کم هستند به همین دلیل وقتی زائران ما در بیمارستان‌های آنها بستری می‌شوند چند روز رسیدگی به آنها طول می‌کشد ولی هم اکنون قرار شده که بلافاصله شرایط ایرانی‌ها تعیین تکلیف شود تا زیارت آنها به مشکلی برخورد نکند.

وی اضافه کرد: تا به امروز بیشتر مراجعه کنندگان به مراکز درمانی هلال احمر، به علت مشکلات تنفسی و گوارشی ویزیت شده‌اند و تلاش می‌شود تا بهره‌گیری از ظرفیت زائرانی که جزو کادر درمان هستند، پوشش سراسری برای کنترل سلامتی حجاج داشته باشیم.

رئیس جمعیت هلال احمر اظهار کرد: همکاری خوبی میان جمعیت هلال احمر ایران و عربستان سعودی شکل گرفته و این هم افزایی سبب شده تا طرفین بدون مشکل به زائران خدمت رسانی کنند. بر همین اساس تمامی داروها و تجهیزات مورد نیاز تامین شده و هیچ کمبودی وجود ندارد.

وی در حاشیه همایش پزشکان داوطلب در مکه نیز گفت: خدمت‌رسانی به زائران در مدینه منوره به پایان رسیده و تیم‌های درمان هلال احمر به همراه آخرین حجاج راهی مکه هستند تا اقدامات درمانی خود را در این شهر ادامه دهند.

استقرار کادر درمان ایران در عرفات و منا

وی افزود: کادر درمانی هلال احمر در آمادگی کامل به سر می‌برد تا در مراسم حج در محل حاضر شده و به زائران خدمات ارائه دهد. بر همین اساس نیروهای هلال احمر در عرفات و منا مستقر شده‌اند و داروهای مورد نیاز به محل ارسال شده است.

کولیوند ادامه داد: علاوه بر این گروه‌های پزشکی در هشت مکتب مستقر شده‌اند و دو ایستگاه سیار در مشعر نیز آماده ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به حجاج هستند. برای مراسم رمی جمرات نیز تمهیداتی اندیشیده شده است. با توجه به این که در گرم‌ترین روزهای سال قرار گرفته‌ایم، گروه‌های پزشکی به همراه کاروان‌ها به محل اعزام می‌شوند تا در صورت گرمازدگی، به حجاج در محل خدمات پزشکی ارائه دهند.

بازگشت حجاج بیمار پس از اعمال حج

رئیس جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد: خوشبختانه حال عمومی زائران بستری شده در بیمارستان‌ها نیز مساعد است و این آمادگی وجود دارد تا وقوف اضطراری برای زائران انجام و از آن‌ها حمایت شود. همچنین شرایطی فراهم شده است تا آن دسته از حجاج که باید تحت نظر مراقبت های پزشکی قرار گیرند، بلافاصله پس از انجام مناسک حج، با پروازهای نخست به کشور بازگردانده شوند تا ادامه روند درمان آن‌ها در داخل کشور انجام شود.

سیدعلی مرعشی رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر نیز گفت: به دلیل گرمای زیاد هوا در عربستان و برای پیشگیری از گرمازدگی، حتما لباس نخی رنگ روشن بپوشید و حتی الامکان در طول روز از هتل‌های محل اقامت خود خارج نشوید و زیارت را به شب موکول کنید. 

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر ادامه داد: زائران در مدت اقامت در عربستان حتما آب کافی بنوشند تا بدن آنها با بی آبی مواجه نشود. با توجه به اینکه سطح غریزه‌ی تشنگی در افراد مختلف فرق می‌کند، وجود این تفاوت می‌تواند به این معنی باشد که ممکن است شما کمتر از حد مورد نیازتان آب بنوشید، به جای تکیه بر تشنگی، در طول روز زمان‌هایی را برای نوشیدن یک لیوان بزرگ آب برنامه‌ریزی کنید.

انتهای پیام
captcha