آغاز اعمال حج تمتع و عزیمت زائران به سمت عرفات
کد خبر: 4150439
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۱

آغاز اعمال حج تمتع و عزیمت زائران به سمت عرفات

از عصر امروز پنجم تیرماه مصادف با هشتم ذی‌الحجه در عربستان، زائران کشورمان همراه با حدود دو میلیون زائر از سراسر جهان برای انجام اعمال حج تمتع به سمت سرزمین عرفات حرکت می‌کنند.

آغاز اعمال حج تمتع و عزیمت زائران حج به سمت عرفاتبه گزارش ایکنا، امروز دوشنبه پنجم تیرماه مصادف با هشتم ذی‌الحجه در عربستان یوم الترویه است و زائران حج تمتع با محرم شدن در شهر مکه و حرکت به سمت صحرای عرفات اعمال حج تمتع خود را آغاز می‌کنند.

البته زائران اهل سنت از صبح امروز حرکت به سمت عرفات را آغاز کرده‌اند و حدود 10 هزار زائر اهل تسنن كشورمان نيز از صبح امروز با اتوبوس‌های حمل و نقل ترددی به سمت سرزمين منا در حال حرکت هستند.

از عصر امروز نیز عملیات انتقال زائران شیعه به سرزمین عرفات آغاز می‌شود که این عملیات تا نیمه شب نهم ذی‌الحجه به طول می‌انجامد.

زائران در فاصله زمانی غروب هشتم ذی‌الحجه تا ساعات اولیه بامداد نهم ذی‌الحجه وارد صحرای عرفات شده و در چادرهای عرفات مستقر می‌شوند.  وقوف (یعنی ماندن) در سرزمین عرفات با قصد قربت، پس از محرم شدن دومین عمل واجب برای انجام حج تمتع است و زائران نهم ذی‌الحجه  مصادف با روز عرفه، از ظهر تا غروب در صحرای عرفات می‌مانند و بعد از غروب آفتاب از صحرای عرفات به مشعرالحرام رفته و تا طلوع آفتاب در مشعر وقوف می‌کنند.

اعمال زائران در حج تمتع با حرکت از مشعرالحرام به سمت منی و رمی، قربانی، حلق و تقصیر و بیتوته در منی ادامه پیدا می‌‌کند و دهم ذی‌الحجه مصادف با عید قربان پس از اینکه قربانی هر زائر انجام شد، پیامی به وی ارسال و اعلام می‌شود که قربانی او انجام شده است.

۱۱ ذی‌الحجه نیز زائران در منا بیتوته می‌کنند (می‌مانند) و سپس به رمی جمرات (پرتاب سنگ به شیطان سه گانه) می‌روند. ۱۲ ذی‌الحجه نیز زائران اعمال بیتوته در منا، رمی جمرات (پرتاب سنگ به شیطان سه گانه) و حرکت به طرف مکه پس از اذان ظهر را انجام می‌دهند.

زائران پس از ورود به مکه مکرمه به مسجدالحرام رفته و اعمال حج تمتع شامل طواف، نماز زیارت، سعی بین صفا و مروه و طواف و نماز طواف نساء را انجام می‌دهند و به این ترتیب اعمال حج تمتع به پایان می‌رسد.

انتهای پیام
captcha