اعمال روز عرفه + صوت
کد خبر: 4150676
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۴

اعمال روز عرفه + صوت

زیارت حضرت سید الشهدا(ع) توصیه‌ شده‌ترین اعمال روز عرفه است و در ذکر ثواب آن آمده است که برابر هزار حج و هزار عمره و هزار جهاد و بلکه افضل از این است.

اعمال روز عرفه + صوت دعای عرفهبه گزارش ایکنا؛ امروز به تاریخ عربستان و فردا به تقویم قمری در ایران روز عرفه است. بعد از ظهر امروز هزاران زائر ایرانی در صحرای عرفات و کربلای معلی و فردا میلیون‌ها شیعه عاشق در جای جای ایران دعای عرفه قرائت می‌کنند.

امام صادق(ع) در حدیثی فرمود: «إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی یَتَجَلَّی لِزُوَّارِ قَبْرِ الْحُسَیْنِ ع. قَبْلَ أَهْلِ عَرَفَاتٍ وَ یَقْضِی حَوَائِجَهُمْ وَ یَغْفِرُ ذُنُوبَهُمْ وَ یُشَفِّعُهُمْ فِی مَسَائِلِهِمْ ثُمَّ یَأْتِی أَهْلَ عَرَفَةَ فَیَفْعَلُ ذَلِکَ بِهِم‏؛ خداوند بزرگ پیش از آنکه در روز عرفه بر اهل عرفات تجلّی کند، بر زائران قبر حسین (علیه‌السلام) تجلی می‏‌کند و حاجاتشان را برمی‌آورد و گناهانشان را می‌آمرزد، و شفاعتشان را در باره دیگران می‏‌پذیرد، آن‌گاه به اهل عرفات توجه می‏‌کند و با آنان نیز این گونه رفتار می‌کند». (کامل الزیارات، ص. ۱۷۰)

عرفه به واقع روز دعا و درخواست از خداوند است تا درهای مغفرت و رحمت خود را در این روز به روی بندگانش بگشاید. مهم‌ترین عمل توصیه شده برای روز عرفه زیارت امام حسین (ع) است و در روایات‌ها آمده است که خداوند در این روز اول به زوار امام حسین (ع) نگاه می‌کند، سپس به کسانی که در صحرای عرفات هستند.

اعمال شب عرفه 

برای شب عرفه این اعمال تصویه شده است: اول:‌ دعایی که با با این عبارت آغاز می‎شود، خوانده شود: «اَللّهُمَّ یا شاهِدَ كُلِّ نَجْوى وَ مَوْضِعَ كُلِّ شَكْوى وَ عالِمَ كُلِّ خَفِیَّةٍ وَ مُنْتَهى كُلِّ حاجَةٍ یا مُبْتَدِئاً ...» روایت شده هر كس آن را در شب عرفه یا در شب‎هاى جمعه بخواند خداوند او را بیامرزد.

دوم:‌ (به نقل كفعمى) تسبیحات عشر را كه در اعمال روز عرفه آمده است را هزار مرتبه خوانده شود.

سوم: دعای «اللّهُمَّ مَنْ تَعَبَّاَ وَ تَهَیَّاَ» را كه در روز عرفه و شب و روز جمعه نیز وارد است، خوانده شود.

چهارم: زیارت امام حسین(ع).

ساعت 4 منتشر شود///اعمال روز عرفه + صوت

اعمال روز عرفه

برای این روز خاص اعمال مستحبی توصیه شده است از جمله غسل کردن به نیت غسل روز عرفه است. زیارت حضرت سید الشّهداء (ع) از توصیه‌های اکید روز عرفه است که برابر هزار حج و هزار عمره و هزار جهاد و بلکه افضل از این است، و روایات در کثرت فضیلت زیارت آن حضرت در این روز متواتر است [یعنى از افراد بسیارى نقل شده است]و اگر کسى در این روز توفیق یابد، که زیر قبّه مقدس آن حضرت باشد، ثوابش کمتر از کسی که در عرفات باشد نیست، بلکه بیشتر و بیشتر است.

خواندن دعای عرفه سومین عمل مستحبی روز عرفه است که توصیه شده بعد از نماز عصر پیش از آنکه مشغول به خواندن دعاهای عرفه شود در زیر آسمان دو رکعت نماز بجا آورد و نزد حق تعالی به گناهان خود اعتراف و اقرار کند تا به ثواب عرفات رستگار و گناهانش آمرزیده شود.

پس چون وقت زوال شد زیر آسمان رَوَد و نماز ظهر و عصر را با رکوع و سجود نیکو به عمل آورد و چون فارغ شود دو رکعت نماز اقامه کند. در رکعت اول بعد از حمد، توحید و در دوم بعد از حمد، قُل یا اَیُّهَا الْکافِروُنَ خوانده شود. و بعد از آن چهار رکعت نماز بخواند که در هر رکعت بعد از حمد، توحید پنجاه مرتبه بخواند. که این نماز، همان نماز حضرت امیرالمؤمنین(ع) است و چون وقت زوال رسید، زیر آسمان رود، و نماز ظهر را با رکوع و سجود نیکو بجا آورد و چون از نماز ظهروعصر فارغ شود، دو رکعت نماز بخواند، در رکعت اول پس از سوره «حمد» سوره «توحید» و در رکعت دوم بعد از (حمد) سوره (کافرون) بخواند، پس از آن چهار رکعت نماز بجا آورد، در هر رکعت پس از سوره (حمد) پنجاه مرتبه سوره (توحید) بخواند.

خواندن تسبیحات حضرت رسول صَلَّى اللهِ عَلِیهِ وَ آله در روز عرفه، قرائت 100 مرتبه سوره توحید و صد مرتبه آیة‌الكرسى و صد مرتبه صلوات بر محمد و آل محمد و قرائت این دعا که: «لااِلهَ اِلا اللّهُ وَحْدَهُ لا شَریكَ لَهُ لَهُ الْمُلْكُ وَ لَهُ الْحَمْدُ یُحْیى وَ یُمیتُ وَ یُمیتُ وَ یُحْیى وَهُوَ حَىُّ لا یَموُتُ بِیَدِهِ الْخَیْرُ وَهُوَ عَلى كُلِّشَىْءٍ َقدیرٌ» نیز از دیگر اعمال توصیه شده روز عرفه است.

کد
انتهای پیام
captcha