آداب و رسوم مردم خراسان‌جنوبی در عید قربان
کد خبر: 4151203
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۲

آداب و رسوم مردم خراسان‌جنوبی در عید قربان

کارشناس مردم‌شناسی اداره‌ کل میراث فرهنگی خراسان‌جنوبی گفت: عید قربان دارای آیینی با قدمت قرن‌ها در بین اهل سنت و تشیع خراسان‌جنوبی است.

عید قربان در خراسان جنوبیفریبا کاهنی، کارشناس مردم‌شناسی اداره‌ کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی در خصوص رسم به جای مانده از گذشتگان در عید قربان، اظهار کرد: این عید نیز مانند سایر رسوم این استان دارای مراسم و آیینی حتی با قدمت قرن‌هاست که ناشی از اعتقادات مردم است.

وی با بیان اینکه حضور نماز عید قربان، قربانی کردن و قربانی دادن از جمله آیین‌هاست، افزود: مردم خراسان‌جنوبی در روز عید قربان برای برپایی نماز عید، به مصلی‌ها و مساجد می‌روند، پس از نماز اغلب تزئین گوسفند قربانی، بردن گوسفند به عنوان پیشکش برای عروسی که تازه عقد شده را انجام می‌دهند.

کاهنی ادامه داد: عید قربان در بین اهل سنت خراسان‌جنوبی نیز به صورت ویژه برگزار می‌شود، اهل سنت چند روز قبل از فرا رسیدن عید قربان به تمیز کردن منازل خود می‌پردازند و خود را برای به جا آوردن عید سعید قربان آماده می‌کنند؛ جامه‌های نو بر تن کرده و برای خواندن نماز راهی می‌شوند و پس از خواندن نماز به دید و بازدید می‌پردازند.

وی بیان کرد: از دیگر آداب و رسوم قربانی کردن است، خانواده‌هایی که از لحاظ شرعی قربانی کردن بر آن‌ها واجب باشد گوسفندی را ذبح می‌کنند و آن را به سه قسمت کرده؛ قسمتی برای نیازمندان، قسمتی برای میهمانان و قسمتی برای خانواده توزیع می‌شود؛ از طرفی افرادی که قبلا به حج تمتع مشرف شده‌اند، گوسفندی قربانی کرده و میان فامیل، همسایه‌ها و مستمندان تقسیم می‌کنند.

این کارشناس مردم‌شناسی بیان کرد: در برخی مناطق قبل از شب عید قربان جلسه‌ای برای متوفی که هنوز یک سال از فوتش نگذشته می‌گیرند، دوستان، اقوام و همسایه‌ها به منزل متوفی می‌روند و با ذکر فاتحه‌ای با خانواده مرحوم ابراز همدردی می‌کنند، سپس اعلام می‌شود که مراسم قربانی فردا صبح در منزل متوفی انجام خواهد شد و صبح روز عید اقوام آشنایان در منزل میت جمع شده، گوسفند را نیز به آنجا می‌برند و قبل از طلوع آفتاب و پس از قرائت فاتحه گوسفند را قربانی و گوشت آن را بین اقوام و نیازمندان توزیع می‌کنند.

کاهنی یادآور شد: این گونه و با برپایی این مراسم مردم خراسان‌جنوبی عید قربان را زنده نگه داشته و از  طرفی به واسطه این روز خیراتی برای رفتگان می‌فرستند تا آمرزشی برای روحشان باشد.

انتهای پیام
captcha