از نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی تا احضار سفیر سوئد در کشورها
کد خبر: 4151344
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲
ادامه واکنش ها به هتک حرمت قرآن

از نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی تا احضار سفیر سوئد در کشورها

واکنش‌ نهادها و کشورهای جهان به هتک حرمت به ساحت قرآن کریم در سوئد همچنان ادامه دارد؛ نماینده عالی سازمان ملل در ائتلاف گفت‌وگوی تمدنها این اقدام را توهین به مسلمانان و امری نفرت‌آمیز دانست. علاوه بر کشورهای اسلامی، آمریکا و روسیه نیز این اقدام را محکوم کردند.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، اقدام یک فرد عراقی‌تبار که روز چهارشنبه اقدام به آتش زدن نسخه‌ای از قرآن در مقابل بزرگ‌ترین مسجد در استکهلم، پایتخت سوئد کرده بود، خشم و انزجار شدید جهان اسلام را در پی داشته است. 

سلوان مومیکا، مهاجر ۳۷ ساله عراقی که از کشورش به سوئد گریخته است و خود را متفکر، نویسنده و ملحد معرفی می‌کند، در مصاحبه با یک روزنامه سوئدی اعلام کرد که طی ۱۰ روز آینده بار دیگر پرچم عراق و نسخه‌ای از قرآن را در مقابل سفارت عراق در استکهلم آتش خواهد زد. وی گفت که از تاثیر کاری که کرده، آگاه است و هزاران بار تهدید به قتل شده است.

سازمان همکاری اسلامی در واکنش به این اقدام اعلام کرد نشست فوق العاده برگزار می کند. این نشست هفته آینده به درخواست عربستان برگزار می شود.

سازمان ملل: هتک حرمت کتب مقدس پذیرفتنی نیست

میگل موراتینوس نماینده عالی گفتگوی تمدن‌های سازمان ملل در واکنش به این اقدام، در بیانیه‌‌ای این عمل را نفرت‌انگیز و بی‌احترامی به مسلمانانی دانست که عید قربان را جشن می‌گیرند.
وی بر اهمیت حمایت از آزادی بیان به عنوان یک حق اساسی بشر تاکید کرد. موراتینوس در عین حال تاکید کرد که هتک حرمت کتب مقدس و عبادتگاه‌ها و همچنین نمادهای مذهبی غیرقابل قبول است و می‌تواند منجر به تحریک به خشونت شود. 
وی همچنین بر اهمیت احترام متقابل به منظور ایجاد و ارتقای جوامع عادلانه، فراگیر و صلح‌آمیز که ریشه در حقوق بشر و کرامت همگان دارد، تاکید کرد.
نماینده عالی سازمان ملل به برنامه اقدام این سازمان برای حفاظت از اماکن مذهبی به رهبری ائتلاف تمدن‌ها اشاره کرد که چارچوب و مجموعه‌ای جامع از توصیه‌ها از جمله ترویج کثرت‌گرایی مذهبی و ترویج احترام متقابل و حفظ شان انسان است.

واکنش دوگانه آمریکا

متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به هتک حرمت به قرآن کریم در سوئد گفت: ما آن را محکوم می‌کنیم. ما عمیقاً نگران این عمل هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در عین حال افزود: البته ایالات متحده از آزادی بیان و حق تجمع مسالمت آمیز به عنوان عناصر دموکراسی حمایت می‌کند. ما همچنین از حق آزادی مذهب یا عقیده برای همه حمایت می‌کنیم.

وی در ادامه واکنش دوگانه خود را چنین توجیه کرد که ما معتقدیم اعتراضات بر آزادی بیان و آزادی داشتن دین تاثیر می‌گذارد. ما همچنین معتقدیم صدور مجوز برای قرآن‌سوزی از آزادی بیان حمایت می‌کند نه از این اقدام خاص.

احضار سفرای سوئد در کشورهای اسلامی 

امارات متحده عربی سفیر سوئد در این کشور را احضار و مراتب اعتراض خود به هتک حرمت قرآن در این کشور را به اطلاع دولت سوئد رساند.

وزارت خارجه اردن هم سفیر سوئد را احضار کرد و به شدت نسبت به اینکه دولت سوئد چنین اجازه‌ای را به عناصر افراطی می‌دهد، اعتراض کرد. اردن تأکید کرد که آتش زدن قرآن، یک اقدام بسیار خطرناک و نمونه‌ای از اسلام‌هراسی است که به خشونت و اهانت به سایر ادیان، تشویق می‌کند.

احمد الصحاف سخنگوی وزارت خارجه عراق هم گفت که سفیر سوئد در بغداد به وزارت خارجه احضار شد. الصحاف گفت که این کشور از مقامات سوئد می‌خواهد فرد هتاک به قرآن کریم را به این کشور تحویل دهند.

قطر، عربستان، مصر، کویت، سوریه، بحرین، فلسطین، لیبی و مراکش هم این اقدام موهن را محکوم کردند.

درخواست عراق برای استرداد فرد هتاک به قرآن

وزارت خارجه عراق از دولت سوئد خواست تا فرد هتاک به قرآن کریم را جهت محاکمه به این کشور تحویل دهد. 

«احمد الصحاف» سخنگوی وزارت خارجه عراق گفت که این کشور از مقامات سوئد می‌خواهد فرد هتاک به قرآن کریم را به این کشور تحویل دهند.

الصحاف گفت: «فردی که به قرآن کریم اهانت کرد، تبعه عراق است و ما از مقامات سوئد می‌خواهیم که وی را تحویل دولت عراق دهند تا بر اساس قانون عراق محاکمه شود».

در همین ارتباط «فائق زیدان» رئیس شورای عالی قضایی عراق روز پنجشنبه، ۲۹ ژوئن با استناد به مفاد ماده ۱۴ قانون مجازات این کشور، مجوز اقدام قانونی علیه هتاک به قرآن کریم در سوئد را صادر کرد. 

نامه کاردار ایران در لندن به رهبران اسلامی در محکومیت سوزاندن قرآن کریم در سوئد

سید مهدی حسینی متین، کاردار جمهوری اسلامی ایران در لندن امروز در نامه‌ای به نمایندگان دیپلماتیک مسلمان و رهبران اسلامی در انگلیس درخواست کرد که علیه هتک حرمت و سوزاندن قرآن در استکهلم اقدام کنند.

وی در این نامه بیان کرد که این اقدام شنیع که در روز عید سعید قربان صورت گرفت باید توسط همه مسلمانان و مراکز اسلامی محکوم شود.

انتهای پیام
captcha