تخلیه سفارت سوئد در عراق در پی قرآن‌سوزی + فیلم
کد خبر: 4151383
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰

تخلیه سفارت سوئد در عراق در پی قرآن‌سوزی + فیلم

کارکنان سفارت سوئد در بغداد پس از تظاهرات مردم عراق در برابر ساختمان سفارت، آن را از ترس ترک کردند.

به گزارش ایکنا به نقل از العالم، عراقی‌ها که در اعتراض به قرآن‌ سوزی در سوئد مقابل سفارت سوئد در بغداد تظاهرات کرده بودند، نشان ملی سوئد را هم از سر در سفارت استکهلم در بغداد پایین کشیدند.

حمایت نوری مالکی از بیانات مرجعیت

همچنین نوری المالکی اعلام کرد که ما قویاً از موضع مقام مرجعیت و بیانات مندرج در پیام مرجعیت در مورد محکومیت سوزاندن نسخه ای از قرآن کریم حمایت می‌کنیم.

رئیس ائتلاف دولت قانون عراق با اعلام حمایت از سخنان مقام مرجعیت درباره محکومیت سوزاندن نسخه‌ای از قرآن در سوئد، از همه مسلمانان خواست که از سخنان این مقام معظم حمایت کنند، زیرا مرجعیت به هیچ موضوعی ورود نمی‌کند مگر اینکه قضیه جدی و مهم باشد.

بیانیه چارچوب هماهنگی شیعیان عراق

در همین راستا، چارچوب هماهنگی شیعیان عراق در بیانیه‌ای آتش زدن قرآن در سوئد را به شدت محکوم کرد، متن بیانیه به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
لَوْ أَنْزَلْنَا هَذَا الْقُرْآنَ عَلَى جَبَلٍ لَرَأَيْتَهُ خَاشِعًا مُتَصَدِّعًا مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ وَتِلْكَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ. صدق الله العلي العظيم.

اگر این قرآن را بر کوهی نازل می‌کردیم، آن را از ترس خدا، متواضع و ترک خورده می‌دیدی. این مثلها را برای مردم می‌آوریم شاید بیندیشند.

بار دیگر فردی سفیه به تعبیر قرآن، با اقدامی مذموم و تحریک کننده برای جهان اسلام و بیش از دو میلیارد مسلمان ، به کتاب خدا توهین می کند که نشان از تندروی فکری و اثبات وحشی گری تفکر و رفتار وی است.

در حالی که چارچوب هماهنگی این اقدام ننگین را محکوم می کند، برخی دولت ها و کشورها به بهانه آزادی بیان از این اقدام چشم پوشی و با تسامح با آن برخورد می کنند و یک طرفه به دور از ارزشهای همزیستی مسالمت آمیز میان ادیان ، فرقه ها و ملیت ها، همه قوانین درمورد منع نقض حرمت ها را نادیده می گیرند.

ما همچنین از وزارت امور خارجه عراق درخواست داریم جزئیات حادثه را پیگیری و در این مورد به سرعت و شدت موضع‌گیری و هر چه لازم و مقتضی است، انجام دهد.

ما همچنین بر حمایت از خواسته های مرجعیت خردمند خطاب به سازمان ملل متحد تأکید می کنیم که خواستار برداشتن گام های مؤثر برای جلوگیری از تکرار این توهین ها و وادار کردن کشورها به بازنگری در قوانینی شده است که اجازه وقوع چنین اقداماتی را می دهند.

ما از هواداران وفادار خود می خواهیم که در برابر این رفتار افراطی قیام کنند و ابتکار عمل را در دست گیرند. ما با حمایت از ندای مرجعیت شریف که خداوند آن را به عنوان یک سرمایه حفظ و ماندگار کند، از مسلمانان همه دنیا می خواهیم با اقدامات و ابتکارهای خود مخالفتشان را با این اقدام ننگین اعلام کنند.

خداوند بهترین پشتیبان و حافظ است.

چارچوب هماهنگی
11 / ذی الحجه / 1444

فراخوان جنبش انصار القرآن برای تظاهرات

جنبش انصار قرآن کریم عراق در اعتراض به آتش‌زدن قرآن با هدف تحریک احساسات مسلمانان و توهین به مقدسات آنان، مردم را به برگزاری تجمعی اعتراضی در مقابل سفارت کشور سوئد در بغداد دعوت کرد.

این جنبش اعلام کرد: دولت سوئد که مدعی رعایت حقوق و احترام به آزادی عقیده است، باید به خوبی بداند که واکنش مسلمانان به توهین به قرآن کریم قطعی خواهد بود. بر همین اساس از وزارت امور خارجه عراق می‌خواهیم سفارت سوئد را تعطیل کند و از مردم غیور عراق نیز می‌خواهیم در مقابل سفارت سوئد، تظاهرات مسالمت‌آمیز برگزار کنند.

زمان تظاهرات: امروز جمعه ساعت پنج بعد از ظهر
مکان: بغداد، علوی، الصالحیه، جنب وزارت امور خارجه

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha