انتقاد نماینده ولی فقیه از برنامه‌ریزی عربستان در حج
کد خبر: 4152151
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۶

انتقاد نماینده ولی فقیه از برنامه‌ریزی عربستان در حج

نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت از تعیین طولانی‌ترین مسیر در گرم‌ترین ساعات روز برای بازگشت زائران ایرانی از جمرات از سوی مسئولان عرباستانی انتقاد کرد.

انتقاد نماینده ولی فقیه از برنامه‌ریزی عربستان در حجبه گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در نشست شورای برنامه ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت با اشاره به گرمازدگی شماری از زائران ایرانی در مسیر جمرات، از اینکه طولانی ترین مسیر در گرمترین ساعات روز برای برگشت زائران ایرانی برای رمی در نظر گرفته شده بود، گلایه کرد.

در این نشست که یکشنبه 11 تیر ماه به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب، سرپرست حجاج ایرانی درمکه تشکیل شد سرپرست حجاج ایرانی افزود: از اینکه شماری از زائران کشورمان بدلیل چنین تصمیمی درمنا گرما زده شدند، ناراحت هستیم.

وی از رئیس سازمان حج و زیارت خواست که مراتب عدم رضایت کشورمان به دور بودن مسیر برگشت زائران از جمرات را به مسئولین مربوطه منعکس کند.

سرپرست حجاج ایرانی گفت: چادرهای زائران ایرانی در شرق منا و در دورترین فاصله از جمرات قرار دارد و تعیین گرم‌ترین ساعت برای رمی جمرات کارصحیحی نیست و آنها باید زمانی اعزام می‌شدند که هوا هنوز گرم نشده بود.

وی خواستار اتخاذ تدابیر مناسب برای استفاده از مسیرهای مناسب و نزدیک‌تر، قراردادن آب خنک در مسیر زائران و تعبیه سایبان در مسیر شد و تاکید کرد: ما به عنوان نمایندگان زائران ایرانی به شیوه‌ای که کشور میزبان اجرا کرد اعتراض داریم و قراردادن داغ‌ترین ساعات روز برای زائران دورترین چادرها جهت رفتن به جمرات و افزایش حدود یک و نیم کیلومتری مسیر برگشت کار صحیحی نبود که صورت گرفت.

در ادامه این جلسه، سید عباس حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت و غلامرضا رضایی، رئیس ستاد عملیات حج 1402 از مراحل اعزام زائران به عرفات، مشعر و منا و بازگشت به مکه و انجام بقیه اعمال حج گزارش دادند.

مسئولان حوزه حج و زیارت همچنین به چالش‌ها و مشکلات در بخش‌های مختلف در ایام تشریق و بازگشت زائران به مکه اشاره وتاکید کردند که آسیب شناسی عملیات شروع شده و نتایج آن تهیه خواهدشد.

ورود حجاج به کشور از امروز

رضایی با اشاره به اینکه خروج نخستین کاروان‌های زائران از ساعت هفت صبح روز دوشنبه از طریق فرودگاه مدینه آغاز خواهدشد، گفت: هفت هزار و 600 نفر از زائران مدینه قبل که اعمال خود را انجام داده‌اند در روزهای آینده به تدریج از طریق فرودگاه مدینه با 33 پرواز به کشور باز می‌گردند.

وی همچنین تعداد زائران مدینه بعد را حدود 35 هزار نفر دانست و گفت: قرار است با برنامه‌ریزی صورت گرفته حدود 20 هزار نفر از آنان با قطار از مکه راهی مدینه شوند. تعداد پروازها از دو فرودگاه مدینه و جده در روزهای آینده به روزانه 16 تا 18 پرواز خواهد رسید و 45 هزار نفر از حجاج کشورمان از فرودگاه جده به میهن باز می‌گردند.

این جلسه با گزارش پیرحسن کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر و سیدعلی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت درباره فعالیت‌های صورت گرفته در حین عملیات حج به ویژه ایام تشریق و مذاکرات و پیگیری‌های انجام شده با مسئولان کشور میزبان برای ارائه خدمات بهتر به زائران ایرانی ادامه یافت.

فوت 22 زائر ایرانی در مناسک حج

مرعشی از افزایش حجم مراجعات به مراکز درمانی مرکز پزشکی بعد از ایام تشریق خبر داد و به جان باختن 16 زائر مرد و شش زائر زن از شروع عملیات حج اشاره کرد. با تأیید کمیسیون پزشکی 20 نفر از زائران با شروع پروازها به ایران منتقل خواهندشد تا ادامه درمان آنها در داخل کشور پیگیری شود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز در پایان این جلسه از رئیس سازمان حج و زیارت خواست از اهرم تشویق و تنبیه جهت فعال ماندن مدیران و عمل به دستورالعمل‌ها بهره جوید و همه بخش‌های دست اندرکار، عملیات را آسیب شناسی کرده، مشکلات و راهکارها را تدوین و ارائه دهند.

وی همچنین تصمیم عربستان در مورد کاهش تعداد عوامل خدمتگزاراز سه به یک درصد را غیرمدیریتی دانست و با اشاره به اینکه تعدادی از زائران مبتلا به آلزایمر با اعزام شدن به حج مشکلاتی را برای کاروان خود و مرکز پزشکی ایجاد کرده بودند از رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت خواست به نحوی برنامه ریزی کند که سال آینده زائرانی که استطاعت جسمی ندارند از چرخه اعزام حذف شوند.

انتهای پیام
captcha