جهاددانشگاهی و تعریف مأموریت‌هایی در حوزه خانواده
کد خبر: 4152733
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۳
کلانتر مهرجردی تشریح کرد؛

جهاددانشگاهی و تعریف مأموریت‌هایی در حوزه خانواده

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با بیان اینکه مسئله خانواده باید در تمامی سازمان‌ها و نهادها مورد توجه باشد، گفت:‌ در دوره جدید مدیریت جهاددانشگاهی پرداختن به موضوع خانواده منسجم‌تر شده است.

جهاددانشگاهی و تعریف مأموریت‌هایی در حوزه خانوادهعلیرضا کلانترمهرجردی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در گفت‌و‌گو با ایکنا، در رابطه با رویکرد فرهنگی جهاددانشگاهی در دوران مدیریت جدید این نهاد انقلابی اظهار کرد: پس از حلقه فرد، مهمترین تشکیلات در جامعه به ویژه در جامعه اسلامی، بحث خانواده است. یعنی مبنای محکمی در مکتب اسلام وجود دارد که باید طبق آن جامعه را براساس خانواده تشکیل داد، اصلاح کرد و ارتقا داد.

وی با بیان اینکه تمامی ظرفیت‌های جامعه از خانواده نشئت می‌گیرد، تصریح کرد: مسئله خانواده باید در تمامی سازمان‌ها و نهادها مورد توجه باشد. متأسفانه گاهی اوقات نهادهای مختلف آن‌چنان در مأموریت‌های خود غرق می‌شوند که به ناچار اعضای خانواده کارکنان را فراموش می‌کنند؛ در حالی که همین خانواده بخشی از اجتماع وسیعی است که کشور را تشکیل می‌دهد. باید همواره نسبت به این امر مهم اعتنای لازم را داشته باشیم که پرداختن به مأموریت‌های سازمانی که معمولاً بیرون از فضای خانوادگی بوده و در فضای اجتماعی تعریف می‌‌شود، موجب غافل شدن ما از بخش مهمی از اجتماع که خود خانواده جهادگران هستند، نشود.

وی اظهار کرد: در دوره جدید مدیریت جهاددانشگاهی پرداختن به موضوع خانواده منسجم‌تر شده است. اگرچه طی دوره‌های قبلی نیز رگه‌هایی در رابطه با پرداختن به امر خانواده در حوزه فرهنگی وجود داشته است اما طی این اقدام همکاران خود در واحدهای استانی را نسبت به این موضوع حساس‌تر کردیم.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی ادامه داد: در این مورد شاکله‌ برنامه‌های فرهنگی خود را تقریباً این‌گونه طراحی کردیم که اگر قرار است در واحدهای جهاددانشگاهی فعالیت‌های فرهنگی انجام شود، باید 50 درصد فعالیت‌های فرهنگی جهاد در حوزه استانی متمرکز شود یعنی فارغ از طرح‌های ملی و هماهنگی‌های فرهنگی باشد.

کلانترمهرجردی افزود: همچنین از این 50 درصد نیز باید 25 درصد فعالیت‌ها به خانواده جهادگران اختصاص پیدا کند که در این میان به دو امر مهم نوجوانان و جوانان در حوزه شناسایی و استعدادیابی، تمرکز و ارتقا دادن سطح استعدادهای ایشان تأکید شده است.

وی تصریح کرد: همچنین، 25 درصد فعالیت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی به عیال آموزشی جهاد معطوف شده است، یعنی افرادی که در جهاددانشگاهی به نوعی خدمت آموزشی می‌گیرند. به این معنا که فارغ از اینکه افراد در فضای آموزش‌های آزاد، علمی،‌ کاربردی جهاد و ... قرار دارند، فضای زیست‌بومی در جهاد به نام فعالیت‌های آموزشی وجود دارد که رفت‌وآمدهایی در آن صورت گرفته و معمولاً نیز اعضای خانواده در آنجا درگیر هستند؛ ‌چراکه پهنه فعالیت‌های آموزشی جهاد وسیع است و اینگونه نیست که جهاد فقط در حوزه آموزش‌های تخصصی فعالیت کند.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی بیان کرد: این مسئله نشان می‌دهد که جهاددانشگاهی اهمیت فراوانی برای بار فعالیت‌های فرهنگی و خانواده جهادگران و خانواده‌هایی که به جهاد تقریب شده‌ و در حال دریافت خدمات آموزشی هستند، قائل است.  

وی تصریح کرد: بحث دیگری خارج از فعالیت‌های فرهنگی وجود دارد که نهادها و سازمان‌ها باید متأثر از سیاست‌های دولت بدان بپردازند. مقام معظم رهبری نیز بر این است که یکی از مسائل مهم و بنیادین جامعه، جمعیت و خانواده است. البته امروز تمامی کشورهای دنیا در بحث جمعیت دچار مشکل و معضل هستند اما این معضل در مورد کشور ما کمی جدی‌تر و دارای اهمیت بیشتری است؛ چراکه شاخص‌ها این‌گونه نشان می‌دهند که باید در زمینه جمعیت به ویژه در حوزه فرزندآوری کارهای جدی انجام دهیم.

کلانتر مهرجردی اظهار کرد: در این زمینه ریاست جهادانشگاهی برنامه‌هایی را برای این موضوع تدارک دیده‌اند. در این زمینه آئین‌نامه منسجمی در رابطه با پرداختن به این امر مهم درنظر گرفته می‌شود که در آن سیاست‌های انگیزشی لازم برای کارکنان جهاد در این حوزه مدنظر قرار دارد.           

معاون فرهنگی جهادانشگاهی افزود: همچنین، کارگروهی به دنبال این موضوع است تا بتواند در این حوزه سند جامعی را برای جهاددانشگاهی تدارک ببیند. همچنین، پیشنهادات اولیه‌ای برای این موضوع از سوی حوزه‌های مختلف تأمین و تدوین شده که نیاز به بررسی دقیق‌تری دارد تا به سازمان‌های تابعه جهاد ابلاغ شود و جهادگران به مدیریت امر خانواده و جمعیت بپردازند. 

وی تصریح کرد: موضوع دیگر در حوزه خانواده و جمعیت مربوط به ستاد دفتر مرکزی جهاددانشگاهی است. اگر امروز نسبت به برپایی مراسم و برنامه‌های مختلف در حوزه خانواده جهادگران در تهران اقدام می‌کنیم، این مسئله بیشتر برای نشان دادن یک مدل به همکاران جهادی است که برای مثال چگونه بتوانند در مناسبت‌های مختلف سال، به امر خانواده جهادگران در حوزه‌های مختلف کودکان، نوجوانان و جوانان بپردازند. در این مسیر نیازمند همکاری و همفکری تمامی اعضای جهاددانشگاهی هستیم و امیدواریم تمامی جهادگران خود را بازیگر این عرصه بدانند تا بتوانیم به موضوع خانواده توجه بیشتری داشته باشیم.     

انتهای پیام
captcha