جزئیات مهمونی ۱۰ کیلومتری عید غدیر
کد خبر: 4152851
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۹

جزئیات مهمونی ۱۰ کیلومتری عید غدیر

دبیر ستاد مردمی برگزاری مهمونی ۱۰ کیلومتری عید غدیر از برپایی هزار و 300 موکب با محور ارائه بازی و جشن برای کودکان در روز عید غدیر خبر داد و گفت: سه هزار ابزار بازی در خط بی‌آر‌تی برای کودکان آماده شده است.

جزئیات مهمونی ۱۰ کیلومتری عید غدیر و خدمات 1300 موکببه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری مهمونی ۱۰ کیلومتری عید غدیر امروز چهارشنبه ۱۴ تیرماه با حضور ساسان زارع، دبیر ستاد مردمی برگزاری مهمونی ۱۰ کیلومتری عید غدیر در مجموعه فرهنگی یادمان شهدای هفتم تیر(سرچشمه) برگزار شد.

در این نشست زارع، پیرامون ضرورت برپایی این رویداد گفت: در کنار شاد بودن از شادی اهل بیت(ع)، این برنامه سه نتیجه دارد؛ بارها گفته شده که اولویت دشمن هدف گرفتن امید در کشور است، این رویداد امیدافزاست. همچنین این رویداد شادی‌آفرین است و نکته سوم هم مسئله ایجاد انسجام اجتماعی است. آنچه سال گذشته مشهود بود حضور همه در این مراسم بود که قطعاً دلیل آن محبت به امیرالمؤمنین(ع) است.

وی ادامه ‌داد: امسال در وسعتی بزرگ‌تر این جشن اتفاق خواهدافتاد؛ همچنین به صورت خودجوش در ۲۴ مرکز استان و در بیش از ۷۰ شهرستان مهمونی غدیر برگزار می‌شود.

برپایی 1300 موکب غدیری

زارع تصریح کرد: این جشن دو تفاوت با سایر موارد مشابه دارد. اول اینکه سازمان‌ها، نهادها و مجموعه‌های دولتی صرفاً بسترساز هستند و زیرساخت‌های لازم را برای ایفای نقش مجموعه‌های مردمی فراهم کنند. یعنی میزبان، مردم و نهادهای مردمی هستند. از سوی دیگر کل مسیر کشش استقرار هزار و 300 مجموعه را دارد، اما دو هزار 300 مجموعه ثبت‌نام کرده‌اند و بسیاری تماس می‌گیرند و خواهش می‌کنند محلی به آنها اختصاص دهیم تا بتوانند به مردم خدمات ارائه کنند؛ یعنی استقبال از میزبانی قابل توجه بود.

وی با اشاره به اینکه افکارسنجی از مردم تهران در خصوص شرکت در این جشن صورت گرفته که نشان می‌دهد ۱۱ درصد مردم گفته‌اند قطعاً در این جشن شرکت می‌کنند و ۲۱ درصد گفته‌اند به احتمال زیاد شرکت خواهند کرد، گفت: یعنی حدوداً حضور سه میلیونی مردم را روز جمعه خواهیم داشت.

پویش لقمه یک میلیونی

وی با اشاره به اینکه شماره پیامک ۳۰۰۰۲۱۲ معرفی شده تا آنهایی که توان برپایی موکب ندارند اما می‌‌خواهند به سهم خود میزبان این جشن باشند، هدایای خود را واریز کنند، گفت: ۱۰۰ هزار نفر تراکنش مالی داشته‌ و وجوه خود را واریز کرده‌اند که در ثواب این رویداد شریک باشند. ما تأکید بر عنصر مردمی بودن این پویش داریم به همین دلیل نیز پویشی به عنوان «لقمه میلونی» فعال شده که براساس حدیثی از امام صادق(ع) که فرمودند هر کس در عید غدیر مؤمنی را اطعام کند، گویی یک میلیون پیابر و صالح را اطعام کرده است، نام‌گذاری شده است. دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر در پویش لقمه میلیونی، غذاهایی که مردم اکرام کرده‌اند را جمع‌آوری و در مواکب به دست مردم می‌رسانند.

وی در خصوص سایر پویش‌های این جشن، گفت: سال گذشته ۲۰ هزار کودک تهرانی اسباب‌بازی‌های خود را به کودکان مناطق محروم هدیه کردند و ۲۰ هزار کودک به اسم امیرالمؤنین(ع) شاد شدند که امسال هم همین پویش را با محوریت استیج در میدان امام حسین(ع) اجرا می‌کنیم. همچنین پویش «کتاب باران» با هدف هدیه کتاب از سوی نوجوانان و کودکان به مناطق کمتر برخوردار اهدا می‌شود.

دبیر ستاد مردمی برگزاری مهمونی ۱۰ کیلومتری عید غدیر در ادامه گفت: در میدام امام حسین(ع)، میدان فردوسی، میدان انقلاب و ابتدای خیابان بهبودی صحنه اجرا داریم و ۴۰۰ غرفه برای کودکان برپا می‌شود. 60 استیج اجرای مردمی نیز برپا خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه خانواده هسته مرکزی مهم ما در تمدن‌سازی است، گفت: این جشن خانوادگی طراحی شده است؛ سال گذشته نیز وقتی از مردم نظرخواهی شد دلیل استقبال خود را خانوادگی برگزار شدن و محور قرار دادن کودکان در این جشن عنوان کردند. به همین دلیل امسال سه هزار ابزار بازی در لاین بی آر تی برای کودکان اماده شده و چهار هزار نفر مربی برای همراهی بچه‌ها در این مسیر فعالیت خواهند کرد.

متروی رایگان و افزایش تعداد قطارها

زارع از فراهم کردن بستر برای حضور چهار میلیون نفر در این جشن خبر داد و گفت: محدودیت‌های ترافیکی از شب گذشته اطلاع رسانی شده و تقریباً پروتکل ترافیکی مشابه مراسم ۲۲ بهمن است که همچنان طی این دو روز اطلاع رسانی خواهد شد. مترو نیز بعد از ظهر عید غدیر رایگان است و قطارهای این مسیر افزایش پیدا می‌کند.

ترافیک مشکل جشن غدیر سال گذشته

وی همچنین اعلام کرد: خیابان‌های منتهی به میدان آزادی و انقلاب که امکان پارک ماشین در آنها هست توسط پلیس برای پارک آماده شده و دیوارنگاره میدان ولیعصر نیز جعبه هدیه اسباب بازی در نظر گرفته شده است که ان شا الله با هدیه اسباب‌بازی در میدان امام حسین(ع) این تصویر روز جمعه محقق می‌شود.

زارع در خصوص آسیب‌شناسی مراسم سال گذشته نیز از برگزاری 10 نشست بعد از مراسم سال گذشته گفت و اضافه کرد: سامانه‌ای برای نقد و اظهار نظر در خصوص جشن سال گذشته فعال شد، چراکه مردم بزرگ‌تربن مشکل سال گذشته را ترافیک اعلام کردند.

زارع ادامه داد: افکارسنجی‌های سال گشته نشان دهنده حضور 800 هزار شرکت کننده در جشن غدیر بودند اما سه میلیون نفر در این مراسم شرکت کردند. ما سال گذشته خیابان ولیعصر را به دلیل امکانات و شرایط خاص این خیابان انتخاب کرده بودیم اما ظرفیت این حجم گسترده از مردم را نداشت به همین دلیل امسال خیابان آزادی انتخاب شد که با تدابیر انجام شده تلاش شده مشکل ترافیک حل شود.

وی در خصوص نحوه اقامه نماز مغرب و عشا نیز گفت: در مراکز تجمع، نماز جماعت باشکوه برگزار می‌شود از جمله در پارک دانشجو. در مساجد مسیر نیز چند بار نماز جماعت برگزار می‌شود تا همه مردم از فیض نماز جماعت بهره‌مند شوند. به مغازه‌دارها هم نامه داده شده که اگر می‌خواهید در ثواب این مراسم شریک شوید در این جشن حضور داشته باشید و به مردم خدمات ارائه دهید که مغازه‌دارها استقبال کرده‌اند.

برپایی 400 موکب فرهنگی

زارع اظهار کرد: مهمونی ۱۰ کیلومتری عید غدیر از ساعت ۱۸ تا ۲۲ روز جمعه برگزار می‌شود و با توجه به تأکید احادیث بر ثواب اطعام این روز، بسیاری از مجموعه‌های فرهنگی در قالب موکب پذیرایی به میدان آ‌مده‌اند اما ۴۰۰ موکب فقط خدمات فرهنگی ارائه می‌دهند. بخشی از کارخانه‌های صنایع غذایی هم بانی ارائه خدمات شده‌اند که اتفاق خوبی است. همچنین موکب‌هایی از سوی بچه‌های عراقی، لبنانی، افغانستانی و اهل سنت برپا خواهد شد.

برگزاری مسابقه کتابخوانی برای کودکان، ارائه هدیه‌های مادی و معنوی از جمله کمک هزینه سفر به نجف اشرف و ارائه 700 هزار نسخه کتاب تعاملی غدیر برای بچه‌ها از دیگر برنامه‌‌های این جشن بود که زارع از اجرای آنها خبر داد و تصریح کرد: رعایت مسائل زیست محیطی به موکب‌داران تذکر داده شده و البته برخی موکب‌ها نیز با عنوان زباله صفر پیشنهادهایی به سایر موکب‌داران ارائه کرده‌اند و جمع‌آوری زباله از ابتدا به صورت تر و خشک هم تفکیک زباله از مبدأ انجام می‌شود.

وی در خصوص اینکه آیا این جشن راهپیمایی است و مردم مسیری را در آن طی خواهند کرد؟ گفت: واقعه غدیر خم، استقرار بوده و مردم یک جا جمع شدند؛ در جشن غدیر هم در بازه ۵۰۰ متری خدمات تکرار می‌شود یعنی هر فردی از هر محله‌ای وارد خیابان شود به جشن می‌پیوندد و از خدمات می‌تواند استفاده کند.

ندا عباسی

انتهای پیام
captcha