لحظه‌های ناب زندگی در سایه‌سار ولایت حضرت علی(ع)
کد خبر: 4153150
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۳

لحظه‌های ناب زندگی در سایه‌سار ولایت حضرت علی(ع)

غدیر در تاریخ اسلام واقعه‌ای است که اتفاق آن موجب تداوم حرکت نبوت شد، زیرا مولای مسلمانان به فرمان خداوند توسط پیامبر خاتم(ص) مشخص شد و در پی این واقعه بود که راه هدایت بشریت جهان تا روز قیامت روشن و نعمت بر جهانیان نیز تمام شد.

مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِیٌّ مَوْلَاهُهمه ما از کودکی تا کنون درباره امام علی(ع) و واقعه غدیر خم نکات بسیار زیادی شنیده‌ایم و بارها پدرانمان درباره ویژگی‌های این مرد بزرگ برایمان تعریف کرده‌اند و گفته‌اند که ایشان دارای چه فضائل بسیاری هستند و چگونه شد که به عنوان مولای مسلمانان و جانشین پیامبر نبوت(ص) انتخاب شدند و این موضوع در ذهن همه ما ماندگار شد و ما را به خود جذب کرد و همین تعاریف و ذهنیت‌های کودکانه‌ای که از ایشان داشتیم موجب شده امروز شاهد عاشقان و دلدادگان زیادی نسبت به این امام امت باشیم.

خبرنگار ایکنای خراسان رضوی به مناسبت عید غدیر خم که عید بزرگ عاشقان ولایت است، با چند نفر از عاشقان و دلدادگان آن حضرت، در خصوص ویژگی شاخصی که از ایشان در ذهنشان ماندگار شده است، گفت‌وگو کرده که در ادامه می‌خوانید:

کمرنگی رفتار علوی در جامعه تشیع

ابراهیم صالحی، کارمند اداره است و در گفت‌وگو با ایکنا اظهار می‌کند: یکی از نکاتی که می‌توان درباره حضرت علی(ع) گفت این است که شخصیت ایشان محصول عملیات خودسازانه‌ای عم از توجه به خود، خودسازی، تحمل سختی و مبارزه با هوای نفسانی است و بر همین اساس است که نزدیک شدن به حضرت علی(ع) نیازمند چنین رفتارهایی است و پیرو ایشان بودن به منظور پیروی از تمام سجایای اخلاقی مانند مهربانی، گذشت، انفاق و عبادت کردن، کار سختی است.

صالحی ابراز می‌کند: به نظر من اگر کسی خود را پیرو علی(ع) می‌داند باید این موارد را خط مشی خود قرار دهد و صرف اینکه مدام بگوید من شیعه هستم درمان‌کننده و حلال مشکلات نیست، زیرا شیعه بودن یعنی بنده خدا بودن، خوب بودن و از خود گذشتن نه اینکه صرفا اعمال ظاهری را انجام دهیم و بگوییم که شیعه علی(ع) هستیم.

وی بیان می‌کند: اگر امام علی(ع)، مولای متقیان شد به این واسطه بود که توانست  از بسیاری از هواهای نفسانی و... بگذرد، اما اگر انسان نتواند از بسیاری از خواسته‌های  نفسانی و مادی، تمایلات و... نگذرد، نمی‌تواند به شخصیت ایشان نزدیک شود.

این فارغ‌التحصیل رشته علوم ارتباطات ادامه می‌دهد: لذا دنباله‌روی از ایشان کار بسیار سختی است و افراد به میزانی که این سجایای اخلاقی و عبودیت را در خود پیدا کنند، می‌توانند به شخصیت آن امام بزرگوار نزدیک شوند وگرنه صرف کلمات انسان را به این فضاها نمی‌رساند.

صالحی تصریح می‌کند: اما آنچه که در جامعه شیعه می‌توان درباره امام علی(ع) گفت این است که نام حضرت علی(ع) فراوان است، اما مرام ایشان بسیار کمرنگ است و به واقع که مرام ایشان را به سختی می‌توان پیدا ‌کرد و به اندازه نامشان دیده و شنیده نمی‌شود. به عبارتی ما در جامعه خود گفتار علوی بسیار داریم، اما رفتارمان علوی را کمتر شاهد هستیم.

بهترین پدر دنیا

امیرعلی رحیمی که کارمند است، در گفت‌وگو با ایکنا اظهار می‌کند: من از کودکی درباره امام علی(ع) بسیار شنیده‌ام، اما از بین تمامی آن‌ها مهربانی ایشان در میان تمام مردان عالم زبان‌زد است و همین مهربانی آن حضرت است که از ایشان به عنوان بهترین بابای دنیا یاد می‌شود.

وی می‌گوید: من پدرم را از دست داده‌ام و واقعا این را درک کرده‌ام که ایشان بهترین بابای دنیا هستند، زیرا در مواقعی که دلم برای پدرم تنگ می‌شود و دلگیر می‌شوم، این حس زمانی زیادی طول نمی‌کشد که تبدیل به یک حس بسیار خوبی می‌شود و علاوه بر اینکه می‌دانم پدرم در کنار حضور دارد، اما حس می‌کنم که بهترین بابای دنیا هم در کنارم حضور دارند و این حس آرامش را به من منتقل می‌کنند.

زبان‌زد بودن عدالت امام علی(ع) برای تمام جهانیان

شیما حمیدی که فارغ‌التحصیل رشته زبان و ادبیات فارسی است، در گفت‌وگو با ایکنا می‌گوید: به نظر من امام علی(ع) در کنار تمامی صفات خوبی که دارند عدالت‌خواهی ایشان واقعا بی‌نظیر است. هیچکس را نمی‌توانم همانند امیرالمؤمنین(ع) نام ببرم که اینگونه عدالت‌خواه باشند. ایشان به واسطه همین ویژگی خود هیچگاه اجازه نمی‌دادند حتی ذره‌ای بی‌عدالتی در جامعه‌ای که زندگی  می‌کنند وجود داشته باشد.

وی بیان می‌گوید: این موضوع را بارها در کتاب‌ها خوانده‌ام و حتی داستانی را در همین راستا شنیده‌ام که روزی عقیل، برادر امام علی(ع) از ایشان خواستند که به دلیل تنگ‌دستی که داشته است یک صاع از گندم مردم را به او ببخشند، اما امیرالمؤمنین(ع) در پاسخ به بردارشان فرمودند: «اى عقیل نوحه‌گران در عزایت بگریند، آیا از حرارت آهنى که انسانى به بازیچه گداخته است مى‌نالى و مرا از آتشى که خداوند جبار به خشم خود افروخته بیمى نباشد؟ تو از این درد مى‌نالى و من از حرارت آتش ننالم؟»

این دبیر زبان و ادبیات فارسی ادامه می‌دهد: این داستان نشان داد که امام علی(ع) با آن عظمتی که داشتند حاضر نشدند سهم برادر خود را از بيت‌المال مسلمين بيشتر کنند و براى او امتياز خاصى نسبت به ديگران قائل شوند و با داغ کردن قطعه‌ای آهن به او فهماندند از آتش آخرت كه با این آتش قابل مقايسه نيست، بپرهيزد.

حمیدی تأکید می‌کند: این داستان واقعا برای من لذت‌بخش و تأثیرگذار است، زیرا ایشان ثابت کردند که حتی برادر هم نباید موجب شود تا انسان عدالت اجتماعی را به نفع خود کنار بگذارد و به نفع خود تمام کند.

سیده‌فرناز حسینی، فارغ‌التحصیل رشته زمین‌شناسی، در گفت‌وگو با ایکنا، بیان می‌کند: از تمامی ویژگی‌های شخصیتی امام علی(ع) می‌توانم به مهربانی ایشان با همسرشان حضرت فاطمه(س) اشاره کنم.

وی می‌گوید: به نظر من کار ایشان واقعا زیبا بوده، زیرا با وجود اینکه امامت و خلافت امت را بر عهده داشتند، اما همواره به همسر خود در کارهای منزل کمک می‌کردند و این برای من بسیار ارزشمند است.

امیرالمومنین(ع)، شاه امت جهان

حمید صادقی، عضو یکی از گروه‌های جهادی، در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار می‌کند: به نظر من امام علی(ع) را نمی‌توان در یک جمله و یک کلمه خلاصه کرد. اگر بخواهیم درباره ایشان سخن بگوییم شاید ساعت‌ها به طول بینجامد و باز  هم نتوانیم حق مطلب را ادا کنیم.

وی بیان می‌کند: امام علی(ع) بودند که راه نبوت را ادامه دادند و مسیر هدایت را برای ما انسان‌ها تا ابدیت آشکار ساختند و اکنون ما مفتخر هستیم که در سایه‌سار ولایت ایشان زندگی می‌کنیم و امروز هستند افرادی که باید این راه را همچنان ادامه‌ دهند و قطع‌کننده این زنجیر نباشند.

این خیر ابراز می‌کند: اما به هر حال کلمه‌ای که می‌توانم راجع به ایشان بگویم این است که ایشان شاه امت جهان هستند و بس. همین یک کلمه شاید بتواند قطره‌ای از این دریای بی‌کران را بیان کند.

دستان‌ مهربان حضرت پدر با کودکان 

ریحانه موسوی، فارغ‌التحصیل رشته علوم ارتباطات در گفت‌وگو با ایکنا، ابراز می‌کند: از سنین کودکی پدرم مرا با ائمه‌اطهار(ع) آشنا می‌کرد و تا جایی که می‌توانست برایم از داستان‌هایشان می‌گفتند و همیشه برایم کتاب‌های قصه می‌خریدند و من هم که دیگر به این مضامین علاقه‌مند شده بودم با این هدیه‌های پدرم خوشحال می‌شدم و با لذت بسیاری آن‌ها را می‌خواندم.

وی می‌گوید: من علاوه بر کتاب‌های قصه و روایت‌هایی که پدرم از اهل بیت(ع) برایم تعریف می‌کردند همیشه پای تلویزیون می‌نشستم و انیمیشن‌هایی که درباره زندگی آن‌ها بود را تماشا می‌کردم.

موسوی اظهار می‌کند: به نظر من ویژگی‌های امام علی(ع) را نمی‌توان در یک جمله خلاصه کرد، زیرا ایشان هر آنچه صفت خوب را که در نظر بگیریم دارا هستند و بی‌جهت هم نبوده که به عنوان مولای امت و جانشین پیامبر خاتم(ص) انتخاب شدند. اما اگر بخواهیم به یکی از ویژگی‌های ایشان که در نظر من بسیار جذاب و دلنشین است اشاره کنم، مهربانی ایشان با کودکان است.

وی ادامه می‌دهد: من واقعا به چنین رفتار ایشان علاقه دارم و شاید هم به این دلیل باشد که از همان کودکی آنقدر قصه و انیمیشن در این باره شنیده و دیده‌ام که این موضوع در ذهن من ماندگار شده است.  

سارا میامی معلم ریاضی است و در گفت‌وگو با ایکنا بیان می‌کند: وقتی نام امام علی(ع) به زبان می‌آید ناخودآگاه اشک در چشمانم حلقه می‌زند، این اشک نمی‌دانم اشک شوق است یا و...، اما حس بسیار خوبی به من منتقل می‌کند و با چنین حسی، متوجه می‌شوم که از ایشان دور نیستم و همچنان عشق و علاقه ایشان در وجودم هست.

وی اظهار می‌کند: من هم مانند سایر افراد می‌دانم که ایشان از ویژگی‌هایی چون شجاعت، مهربانی و... برخوردار بودند، اما عادل بودن امام علی(ع) در نظر من بسیار شگفت‌آور است که روایت‌ها و داستان‌های زیادی هم در این باره وجود دارد و ایشان نیز در خطبه‌های خود روایت‌های مختلفی آورده‌اند که به این موضوع اشاره می‌شود.

شیعیان باید همواره از امام علی(ع) الگوگیری کنند

شایان توحیدی، دانشجوی رشته مهندسی پزشکی است و به گفته خودش تا کنون دو بار به حرم امیرالمؤمنین(ع) مشرف شده است. وی در گفت‌وگو با ایکنا، ابراز می‌کند: واقعا سخن گفتن از این مرد بزرگ در عین حال که سخت است، اما واقعا دلنشین و آرامش‌بخش است.

وی می‌گوید: من در طی این دو سفری که به نجف مشرف شده‌ام، وقتی وارد حرم می‌شدم کاملا تمام صفات ایشان را می‌توانستم در جای جای حرم ببینم و درک کنم و به واقع که ایشان برای تمامی ما شیعیان مردی سراسر الگو هستند و چه خوب است که ما شیعیان نیز از ایشان الگو گیری کنیم.

در این گزارش درباره مردی صحبت شد که با ولایت خود آخرین پیام پیامبر مهربانی‌ها را با خود به همراه آورد و آن را ادامه داد، مردی که برادری، محبت، سرسپردگی به همه خوبی‌ها، تجلی عدالت و دین‌گرایی را به همگان ثابت و عدالت، فراگیری اسلام، صلح، انتظار و فرج را نیز برای بشریت متجلی کرد.

از این‌رو نباید فراموش کرد که غدیر تنها یک تاریخ و برکه‌ای در حجاز نیست و به همین دو هم ختم نمی‌شود بلکه آغاز امامت و تکمیل‌کننده اصول دین است.

گزارش از لیلا نیک‌ذات خبرنگار ایکنای خراسان رضوی

انتهای پیام
captcha