کامِ شیرینِ تهرانی‌ها در جشن غدیر
کد خبر: 4153183
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۸

کامِ شیرینِ تهرانی‌ها در جشن غدیر

مردم تهران امروز؛ همانند 24 مرکز استان و 70 شهرستان دیگر کشور در مهمانی عید سعيد شرکت کردند. این جشن مردمی در تهران از میدان امام حسین(ع) تا میدان آزادی تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، امسال دومین سالی است که جشن عید سعید غدیر خم به صورت دسته‌جمعی و در قالب مهمانی 10 کیلومتری برگزار می‌شود؛ نحوه برگزاری جشن امسال نشان می‌دهد به خوبی مشکلات و معایب جشن سال گذشته شناسایی و رفع شده است.

سال گذشته تعداد موکب‌ها و غرفه‌های توزیع آب و نذورات محدود بود اما امسال فراوانی این موکب‌ها و گستردگی توزیع خیرات و اطعام، مردم را به یاد پیاده‌روی اربعین می‌اندازد. توزیع گسترده آب، انواع شربت و نوشیدنی و البته بستنی در هوای گرم تهران بسیار مورد پسند و استقبال مهمانان میلیونی مراسم عید غدیر امسال واقع شد.

کامِ شیرینِ تهرانی‌ها در جشن غدیر

البته این مسئله را باید متذکر شد که در مراسم پیاده‌روی اربعین که سابقه بسیار طولانی دارد، موکب‌داران به خوبی آموخته‌اند در چه ساعتی از شبانه‌روز بهترین نوع خیرات چیست و چگونه باید از مردم پذیرایی کرد. نحوه پذیرایی از مردم در اربعین متناسب با ساعات روز و البته فصل سال تغییر می‌کند و با توجه به استقبال بسیار گسترده و میلیونی مردم از جشن غدیر و امیدواری نسبت به اینکه این جشن همه ساله و با گستردگی بیشتر برگزار شود، موکب‌داران و غرفه‌داران این جشن نیز باید براساس ساعات برگزاری مراسم خیرات متناسب را به مردم ارائه کنند.

مراسم جشن عید سعید غدیر امسال از ساعت 18 شروع شد و دیگ‌هایی در حال پخت غذای گرم برای ساعت شام نشان می‌داد که برخی از غرفه‌داران به خوبی متوجه هستند که در وقت شام با چه اطعامی باید از مردم پذیرایی کرد که امید است در سال‌های بعد دیگر غرفه‌داران هم به این مسئله توجه کنند.

تعبیه مه‌پاش‌ها در مسیر نیز به خنک شدن مردم کمک می‌کرد و البته برپایی چادرهایی برای ارائه خدمات پزشکی و چادرهای هلال احمر نیز اقدام بسیار خوب و ضروری بود که انجام شده بود.

حضور گسترده کودکان و شادی و بازی آنها بر روی اسباب‌بازی‌های بادی فضایی پر از شور و نشاط برای خانواده‌ها فراهم کرد به ویژه اینکه در بسیاری از استیج‌ها در کنار مجری‌ مراسم، این کودکان و نوجوانان هستند که با اجرای سرود و نمایش مراسم را اداره می‌کنند و این مسئله اقدام بسیار ارزشمندی است که هم مراسم عید غدیر با محور خانواده‌ها و به ویژه کودکان برگزار شد و هم کودکان و نوجوانان عضو گروه‌های سرود مساجد در برگزاری این مراسم خودشان نقش دارند.

کامِ شیرینِ تهرانی‌ها در جشن غدیر

گرچه اکثر قریب به اتفاق موکب‌ها و غرفه‌ها برای توزیع اطعام، اکرام و نذری در نظر گرفته شده اما غرفه‌های «قرآن بخوانید و جایزه بگیرید» و سایر غرفه‌های فرهنگی نیز به خوبی مورد استقبال مردم قرار گرفته است.

در بسیاری از مناطق این مسیر نیز محل‌ اقامه نماز با تذکر این اصل که نماز واجب است و جشن غدیر مستحب، مشخص شده که با فرارسیدن اذان مغرب به افق تهران موکب‌داران و مردم برای اقامه نماز راهی این محل‌ها شدند.

همچنین در این جشن مردم یاد شهدا به ویژه شهید قاسم سلیمانی با به همراه آوردن تصاویرشان گرامی داشته شد و برپایی ستاد گمشدگان، پست امداد سیار پزشکی و اهدای گسترده گل سرخ به مردم از دیگر بخش‌های بسیار خوب این جشن مردمی بود.

 فرهنگ سازی حضور و برگزاری چنین جشن‌هایی البته نیاز به زمان دارد. مثلاً مردم باید به خوبی یاد بگیرند که برای گرفتن نذری و خیرات باید در صف‌های منظم بایستند و زباله بستنی و هر خوردنی و آشامیدنی را در سطل زباله بیندازند. البته به اندازه کافی سطل زباله در اختیار مردم بود و زباله‌ها نیز به سرعت توسط کارگران شهرداری جمع‌آوری می‌شد اما حضور در چنین جشن بزرگی حیف است با آلوده کردن محیط شهری همراه شود.

حضور مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها بر روی ویلچر و خردسالان درون کالسکه‌ها نیز در نوع خود بسیار جالب بود و نشان می‌داد مردم از همه اقشار و تحت هر شرایطی تلاش کرده‌اند در این جشن حضور داشته باشند.

کامِ شیرینِ تهرانی‌ها در جشن غدیر

متأسفانه تردد بسیار زیاد موتور سیکلت‌ها از جمله موارد معدود آزاردهنده این مراسم بود که اگر چه مسئولان انتظامی بسیار تلاش کردند این تردد را مدیریت کنند اما در میان حجم گسترده جمعیت تردد این وسایل نقلیه موجب ناراحتی مردم شده بود.

این جشن تا ساعت 22 امشب ادامه دارد، گرچه با توجه به استقبال گسترده مردم به ویژه کودکان به نظر می‌رسد این جشن تا ساعت اعلام شده به پایان نرسد.

انتهای پیام
captcha