تحمیل ارزش‌های غربی به مهاجران؛ نقطه اشتراک سیاست دولت‌های اروپایی + صوت
کد خبر: 4153813
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۰۶:۱۰
زنگنه بیان کرد:

تحمیل ارزش‌های غربی به مهاجران؛ نقطه اشتراک سیاست دولت‌های اروپایی + صوت

تحلیلگر مسائل منطقه با اشاره حمایت غربی‌ها از اقدامات اسلام هراسانه‌ای مانند قرآن‌سوزی با هدف جلوگیری از فاصله افتادن میان ارزش‌های فرهنگی غربی با ارزش‌های جامعه مهاجران به ویژه مسلمانان گفت: دولت‌های غربی در پی این هستند که مهاجران را با فرهنگ اروپایی آشنا کرده و بعد آنها را در این فرهنگ ادغام و حل کنند و این سیاست کلی دولت‌های اروپایی است.

صباح زنگنه، کارشناس و تحلیلگر مسائل منطقه

صباح زنگنه، کارشناس و تحلیلگر مسائل منطقه، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره تفاوت قرآن‌سوزی اخیر در سوئد با مجوز و حمایت قانونی با موارد قبل و پیام‌های این تفاوت گفت: درست است که گویا در موارد قبلی اقدامات فردی بوده اما یک عمق و عقبه‌ای در لایه‌های سیاسی و حاکمیتی این کشورها نیز دارد که ناشی از نگرانی دولت‌های غربی از رشد جمعیت مسلمانان در این کشورها است.

وی افزود: به عبارت دیگر این نوع اقدامات از یک منظر نیز برای سنجش واکنش‌ها و حساسیت جامعه مسلمانان در این کشورها است تا دولت‌های غربی ببینند این واکنش‌ها تا چه حد قابل مدیریت است یا نیست و آیا در آینده این واکنش‌ها بیشتر می‌شود یا نمی‌شود و همچنین واکنش‌های منفی بیشتر بر روی چه موضوعات و مفاهیمی در میان مقدسات و ارزش‌های اسلامی است. 


بیشتر بخوانید:


زنگنه اظهار کرد: دولت‌های اروپایی ضمن اینکه مایل نیستند جوامع آنها دچار آشوب، درگیری و کشمکش‌های مذهبی و قومی شود اما در عین حال نیز نمی‌خواهند میان ارزش‌های فرهنگی غربی با ارزش‌های جامعه مهاجران به ویژه مسلمانان فاصله بیفتد و ارزش‌های غربی نه تنها از سوی مهاجران نادیده گرفته شود بلکه مهاجران بخواهند ارزش‌های فرهنگی مطلوب خود را در جوامع غربی تکثیر و اشاعه دهند، لذا وقوع این اتفاقات ضد ارزش‌ها و مقدسات اسلامی قطعا با چنین محاسباتی از سوی دولت‌های غربی همراه است و صرفاً یک اقدام فردی و خودسرانه بدون هیچ پشتوانه حمایتی نیست.

این تحلیلگر مسائل منطقه گفت: همچنین این اقدامات از سوی افراد در کشورهای مختلف اروپایی از جمله سوئد، فرانسه، نروژ و سایر کشورها علیرغم ادعای سطح رواداری بالای این کشورها نسبت به عقاید و ارز‌ش‌های دیگران می افتد که حکایت از علل و عوامل دیگر از منظر جامعه‌شناسی سیاسی دارد. 

سیاست مشترک دولت‌های اروپایی در قبال مهاجران 

نماینده پیشین ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی درباره تلاش غربی‌ها با قرآن‌سوزی و توهین به مقدسات برای افزایش هزینه زیست مسلمانی در این کشورها به ویژه در بعد اجتماعی اسلام و محدود کردن مسلمانان به یک زیست اسلامی فردی و همچنین کاهش میل گرایش به اسلام توسط غیر مسلمانان در اروپا گفت: دولت‌های غربی در پی این هستند که مهاجران را در فرهنگ اروپایی آشنا کرده و بعد آنها را در این فرهنگ ادغام و حل کنند و این سیاست کلی دولت‌های اروپایی است و این حساسیت نسبت به جامعه مهاجران مسلمان به دلیل ابعاد قوی اجتماعی و سیاسی اسلام بسیار بیشتر است؛ حال برخی دولت‌ها مانند فرانسه این سیاست را با اقدامات و قوانین سخت و سرکوبگرانه اجرایی می‌کنند و در برخی دولت‌ها با اقدامات فرهنگی و نرم دنبال می‌شود اما تحمیل فرهنگ و ارزش‌های غربی به مهاجران نقطه مشترک همه این دولت‌ها است که از سطح مدارس نسبت به فرزندان مهاجران شروع می‌شود و آنها باید تمام ارزش‌های این جوامع را فرابگیرند و آن را درونی کنند. 

وی یادآور شد: مسئله دیگر که باید مورد مطالعه قرار گرفته و فراموش نشود دلایل و ریشه‌های بروز این رفتارهای ضد اسلامی از سوی برخی مهاجران است. در واقع باید دید برخی مهاجران در چه فضایی زندگی می‌کنند، با چه دلایلی به مهاجرت روی می‌آورند و چرا سعی می‌کنند مشکلات خود را در کشور اصلی به نحوی به کشور میزبان منتقل کنند یا از سنت‌ها و ارزش‌های کشور اصلی در کشور میزبان انتقام بگیرند که همه اینها نیازمند مطالعات روانشناختی و جامعه‌شناختی است تا بفهمیم افرادی مانند همین فرد توهین‌کننده اخیر به قرآن در سوئد، با چه دلایلی دست به این اقدام می‌زنند.

زنگنه بیان کرد: از سوی دیگر لازم است کشورهای مهاجرپذیر هم سوابق و پیشینه مهاجران را به دقت بررسی کرده و هر فردی را به راحتی نپذیرند. در همین مورد اخیر این فرد در عراق دست به جنایات و جرائم زیادی زده بود و مستعد انجام هرگونه تخلف بود و این جای سؤال دارد که چگونه به چنین فردی به راحتی اجازه ورود می‌دهند و بعد هم مجوز قانونی برای قرآن‌سوزی دریافت می‌کند. براین اساس در کنار بررسی سیاست‌های دولت‌های غربی در قبال ارزش‌ها و مقدسات دینی و اسلامی، باید به این نکات در خصوص وضعیت و پیشینه مهاجران نیز دقت کرد.

دو مشکل عمده مراکز اسلامی ایران در خارج از کشور 

زنگنه درباره برخی انتقادات به رفتارهای منفعلانه و ضعیف کشورهای اسلامی‌ در حوزه تبیین و تبلیغ صحیح اسلام از طریق مراکز فرهنگی و اسلامی پیرامون آسیب‌شناسی فعالیت‌های مراکز و مؤسسات اسلامی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران گفت: متأسفانه مؤسسات تبلیغی و فرهنگی ما هم به لحاظ دید و چشم‌انداز دارای مشکل هستند و هم در زمینه‌ نیروهای خبره فرهنگی و آشنا به فضای بین‌المللی کمبود شدیدی دارند و انتخاب‌ها و انتصاب‌ها در این عرصه به طور عمده به مثابه یک شکلات برای دوستان، رفقا، همگروه‌ها و هم‌جناحی‌ها است.

کد

این تحلیلگر مسائل منطقه در پایان گفت: تا این رویکردها ادامه داشته باشد نمی‌توان انتظار خاصی از فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی در خارج از کشور داشت و واقعاً باید خانه‌تکانی جدی در این مراکز اعم از دولتی و شبه دولتی صورت بگیرد تا بتوان سطح کیفی و عملکردی این مراکز و مؤسسات را ارتقا داد و از این وضعیت روزمرگی و اداره‌گونه رهایی یابند.    ‌

گفت‌وگو از مهدی مخبری  

انتهای پیام
captcha