از درخشش قاریان ایران و افغانستان تا اهتمام ویژه حافظان به قواعد تجوید
کد خبر: 4154182
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۲ - ۰۲:۳۷
گزارش ایکنا از روز نخست مسابقات قرآن کربلا؛

از درخشش قاریان ایران و افغانستان تا اهتمام ویژه حافظان به قواعد تجوید

در نخستین روز دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جایزه کربلا در حالی 23 قاری و حافظ به رقابت پرداختند که قاریان ایران، افغانستان و لبنان با اجرای خوب خود مورد تحسین حضار واقع شدند و حافظان نیز از نظر حسن حفظ و رعایت نکات تجوید در سطح مطلوبی بودند.

مسابقات در حالی در صحن حرم مطهر حسینی

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری ایکنا به کربلای معلی؛ نخستین روز دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جایزه کربلا عصر روز دوشنبه، 19 تیرماه، با تلاوت افتخاری استاد هانی الموسوی، از قاریان برجسته کشور عراق و خادم ثقلین آغاز شد که تلاوت خود را به سبک عراقی که سبکی حزن‌انگیز است، ارائه داد.

فعالیت‌های روز نخست مسابقات در حالی در صحن حرم مطهر حسینی برگزار شد که شاهد استقبال خیل عظیم زائران حرم امام حسین(ع) بود.

برگزاری این رقابت‌ها در این مکان نورانی و مقدس ابتکار بسیار ارزشمند و معنوی است، اما فقط مسئله این است که سروصدای زیاد سالن باعث می‌شود که ارزیابی اجرای قاریان و حافظان در برخی مواقع برای داوران با مشکل مواجه شود.

«عمار سالم الحلی»، قاری آستان عباسی از کشور عراق نخستین متسابقی بود که بر روی سکوی مسابقات قرار گرفت که در ادامه هموطن روشندل او، «محمد تکلیف» به‌عنوان حافظ قرآن در جایگاه اجرای مسابقات قرار گرفت.

در روز نخست مسابقات که اجرای آن را احمد النجف، از مجریان توانمند عرب‌زبان برعهده داشت، «مهند صندوق» به‌عنوان قاری حرم مطهر حضرت زینب(س) در جایگاه قرار گرفت که آیات 21 تا 23 سوره نور را به روایت حفص از عاصم قرائت کرد که اجرای نسبتا خوبی داشت.

در ادامه، عادل احمد الموسوی، حافظ قرآن از کشور لبنان و نماینده آستان «خوله دختر امام حسین(ع)» به سؤالات داوران در بخش حسن حفظ پاسخ داد که سؤالات توسط شیخ عدنان الصالحی، داور عراقی از او پرسیده شد.

«حسن علاء صاحب» از زیارتگاه قاسم بن امام موسی کاظم(ع) در عراق به‌عنوان پنجمین متسابق در سکوی مسابقات حاضر شد و آیات 20 تا 22 سوره شوری را به روایت حفص از عاصم قرائت کرد.

حسن عبدالرضا، حافظ آستان حسینی و «محمد شهید محمد» از قدمگاه امام علی(ع) از بصره به ترتیب در رشته حفظ و قرائت به اجرا پرداختند، سپس نوبت به نخستین نماینده کشورمان رسید که «علی مستشاری» به‌عنوان حافظ قرآن آستان حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به خوبی به سؤالات داوران پاسخ داد.

در این بخش از برنامه، شیخ عارف العسلی، از داوران برجسته سوری، به تواشیح‌خوانی در مدح رسول اکرم(ص) و اهل‌بیت(ع) پرداخت که با استقبال داوران و متسابقین حاضر در مسابقات و زائران حرم مطهر حسینی مواجه شد و سروده زیبای «حب الحسین(ع)» وی سالن مسابقات را به وجد آورد.

«عماد علی الکویفاتی»، قاری سوری و نماینده آستان حضرت رقیه(س) نهمین شرکت‌کننده در روز نخست مسابقات بود که آیات 30 تا 33 سوره نحل را به روایت حفص از عاصم قرائت کرد که توانست به خوبی به سؤالات داوران پاسخ دهد.

در ادامه روز نخست جایزه قرآن کربلا، «احمد جار الله عبدالرحمن»، حافظ روشندل از عراق و نماینده مقام حضرت یونس(ع) به اجرا پرداخت و براساس محفوظات قرآنی خود به سؤالات داوران رشته حسن حفظ پاسخ داد.

نخستین قاری که توانست با اجرای خوب و پرشور خود سالن مسابقات را به وجود بیاورد و شانس حضور در مرحله فینال را داشته باشد، «شیخ محمد نبیل امهز» از زیارتگاه «خوله دختر امام حسین(ع)» بود که آیات 101 تا 103 سوره یونس را قرائت کرد که اجرای وی بسیار تحسین‌برانگیز بود.

در ادامه روز نخست مسابقات، «ریاض محسن جاسم خضیر» به‌عنوان نماینده زیارتگاه سعید بن جبیر(رض) از کشور عراق به سؤالات قرآنی داوران پاسخ داد و در ادامه، «زکی حسین بن حسن الیاسین» از کشور عربستان سعودی و قاری دارالفرقان لعلوم القرآن منطقه الشرقیه(منطقه شیعه‌نشین واقع در شرق عربستان)، آیه 24 تا 29 سوره سبأ را قرائت کرد و در ادامه «علی اصغر شهید المنصوری»، حافظ قرآن آستان علوی به اجرای محفوظات قرآنی خود پرداخت.

«محمد مصطفی الحسینی»، قاری آستان علوی پانزدهمین شرکت‌کننده بود که آیات 65 تا 67 سوره انفال را قرائت کرد و همچنین، محمدعلی قاسم، از کشور لبنان و نماینده مقام پیامبر ساری(ع) این کشور، آیات 103 تا 106 سوره نحل را را به روایت حفص از عاصم به طریق شاطبیه قرائت کرد.

در ادامه روز نخست مسابقات، «ممدوح علی ابراهیم»، حافظ روشندل مصری و نماینده مسجد رأس الحسین(ع) قاهره بر روی سکوی مسابقات قرار گرفت که به خوبی به سؤالات داوران پاسخ داد.

همچنین در ادامه «محمد علی زهور» از مقام پیامبر ساری(ع) از لبنان به‌عنوان حافظ قرآن به سؤالات داوران پاسخ داد و «جلال فلیح عبدالحسن» از کشور میزبان و قاری زیارتگاه سعید بن جبیر(رض) آیات 46 تا 51 سوره سبأ را به روایت حفص از عاصم قرائت کرد.
از درخشش قاریان ایران و افغانستان تا اهتمام ویژه حافظان به قواعد تجوید
میثم حمیدی، از قاریان مسجد مقدس جمکران به‌عنوان نخستین قاری کشورمان بر روی سکوی مسابقات قرار گرفت که آیات 36 تا 40 سوره انعام را به روایت حفص از عاصم قرائت کرد که تلاوت بسیار زیبا، بدون اشتباه و تحسین برانگیزی ارائه داد.

در ادامه، مجتبی فیضی از آستان احمد بن موسی کاظم(ع) از شهر شیراز به‌عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در رشته حفظ بر روی سکوی مسابقات قرار گرفت و به سؤالان داوران پاسخ داد.

«ضرغام جهاد خضیر»، قاری زیارتگاه کمیل بن زیاد النخعی نیز از دیگر متسابقین کشور میزبان بود که به اجرای خود پرداخت و در ادامه نوبت به «محمد خاکپور»، حافظ قرآن آستان رضوی رسید که به سؤالات داوران درباره محفوظات قرآنی خود پاسخ داد که شیخ عدنان الصالحی، از داوران رشته حسن حفظ به یکی از پاسخ‌های ولی اشکال وارد کرد.

«اویس احمدیان»، قاری مزار شریف آخرین شرکت‌کننده شب نخست مسابقات بود که آیه 22 تا 25 سوره الزمر را تلاوت کرد و اجرای بسیار قوی و استواری داشت و صحن حرم مطهر حسینی را تحت تأثیر قرار داد.

فلاح کسمایی، داور بخش دومین دوره مسابقات قرآن جایزه کربلا در گفت‌وگو با ایکنا درباره اجرای روز نخستین مسابقات گفت: اجراهای متسابقین در روز نخست مسابقات در مجموع خوب و قابل قبول بود، اگرچه نمایندگان برخی کشورهای حاضر کمی ضعیف هستند.

وی افزود: با توجه به این که این رقابت‌ها ویژه عتبات مقدسه و زیارتگاه‌ها است، برخی از آن‌ها قاری برجسته ندارند، اما حافظان قرآن، نکات تجویدی و صفات و مخارج حروف را به خوبی رعایت کردند.

فلاح کسمایی اظهار کرد: میثم حمیدی، قاری ایرانی تلاوت بسیار خوبی ارائه داد و امیدوارم در لیست افرادی باشد که به مرحله نهایی مسابقات راه پیدا کند و قاری کشور افغانستان نیز اجرای خوبی داشت.

وی درباره رعایت قواعد تجویدی و مخارج حروف از سوی شرکت‌کنندگان گفت: برخی بر این باورند که متسابقینی که زبان مادری آن‌ها عربی است، قواعد تجوید و مخارج حروف را به خوبی رعایت می‌کنند، این در حالی است که با توجه به این که آن‌ها زبان عربی را به لهجه صحبت می‌کنند و عربی فصیح را تکلم نمی‌کنند، بنابراین این مسئله بر روی مخارج حروف، صفات و احکام تجوید آن‌ها تأثیرگذار است و در برخی مواقع از قاریان غیر عرب‌زبان همچون قاریان ایران و افغانستان عقب‌تر هستند.
از درخشش قاریان ایران و افغانستان تا اهتمام ویژه حافظان به قواعد تجوید
 کسمایی با تأکید بر این که در زمینه فصاحت و تجوید، قاریان ایرانی از بسیاری از قراء عرب‌زبان بهترهستند به مقایسه سطح متسابقین امسال در مقایسه با سال گذشته پرداخت و گفت: امسال اجراهای بهتری را شاهد هستیم و بخش حفظ خوب شده و این به خاطر این است که حفظ دو مرحله‌ای شده و در نوبت صبح حافظان با عنوان «استقامتی»(مقدماتی) در هتل مورد ارزیابی قرار می‌گیرند که در این مرحله تجوید و صوت و لحن ندارد و فقط حسن حفظ حافظان قرآن مورد ارزیابی قرار می‌گیرد که بسیاری از حافظان در این مرحله اجرای خوبی داشتند.

وی افزود: اگرحافظ نتواند یک سقف و حد نصاب لازم که 80 درصد نمره است را کسب نکند، نمی‌تواند در مرحله بعدازظهر شرکت کند، این در حالی که نمره مرحله مقدماتی با نمره محل اصلی سالن مسابقات جمع می‌شود.

داور رشته احکام تجوید دومین دوره مسابقات قرآن جایز کربلا درباره برپایی مسابقات در صحن حرم مطهر حسینی و در میان زائران گفت:‌ این تصمیم خوبی است که مسابقات در میان زائران برگزار می‌شود، اما حضور زائران و مراسم‌هایی که در این بخش از حرم برگزار می‌شود، در برخی مواقع روند اجرای این رویداد قرآنی را دچار مشکل می‌کند.

وی اضافه کرد: البته یک قاری خوب باید در هر حالتی بتواند اجرا کند، چرا که خود این قاریان و حافظان نمایندگان عتبات و زیارتگاه‌ها هستند و باید در میان شلوغی مردم تلاوت و اجرا کنند و یک قاری خوب باید توانایی داشته باشد و در این شرایط داوران نیزز باید بیشتر دقت کنند.

کسمایی در پایان ایده و ابداع برگزاری مسابقات قرآن ویژه قاریان و حافظان عتبات مقدسه و زیارتگاه‌ها و مساجد معروف جهان اسلام را قابل تمجید دانست و گفت: نحوه مدیریت مسابقات باید تقویت شود و نقاط ضعف باید برطرف شد و امسال شیخ خیرالدین الهادی، رئیس دارالقرآن آستان حسینی ریاست هیئت داوران مسابقات را برعهده دارد.

یادآوری می‌شود، آیین افتتاحیه دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جایزه کربلا عصر یکشنبه، 18 تیرماه، در صحن حرم مطهر امام حسین(ع) در کربلا آغاز شد و تا روز پنجشنبه، 22 تیرماه ادامه دارد.

انتهای پیام
captcha