مسابقات کربلا شاهد رقابت نخبگان قرآنی در سطح بالا است
کد خبر: 4154454
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۰
داور بخش صوت در مسابقات قرآن جایزه کربلا:

مسابقات کربلا شاهد رقابت نخبگان قرآنی در سطح بالا است

عبدالکبیر حیدری، داور افغانستانی بخش صوت در مسابقات بین‌المللی قرآن جایزه کربلا، با اشاره به ویژگی‌های متمایز این دوره از مسابقات، سطح آن را بالا و از حضور نخبگان قرآنی از کشورهای مختلف جهان در این دوره از مسابقات خبر داد.

عبدالکبیر حیدری، داور بخش صوت از کشور افغانستان در دومین دوره‌ مسابقات قرآن جایزه قرآن کربلا در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی ایکنا به عراق، در مورد ارزیابی نقاط قوت و ضعف متسابقین از نظر صوت در این دوره رقابت‌ها تصریح کرد: هر متسابق استعداد خاص خود دارد و در هر مسابقه که وی حضور پیدا می‌کند ادای متفاوتی خواهد داشت، علاوه بر این هم هر داور با توجه به فهم و زعم خود به وی نمره می‌دهد اما در مورد سطح این مسابقات باید بگویم، از جمله ویژگی‌های آن، حضور نخبگان قرآنی در این رقابت‌ها است و متسابقان این دوره حرفه‌ای بوده و هرکدام از این قاریان چهره‌های مطرح در کشور خود هستند. مثلاً شرکت‌کننده افغانستان در این مسابقات دو سال قبل در مسابقات جمهوری اسلامی ایران شرکت داشته و مقام سوم را کسب کرده بود و امروز در جمع شرکت‌کنندگان است.

وی افزود: به طور کلی می‌توان گفت که شرکت‌کنندگان تاکنون از سطح بسیار مناسبی در صوت به ویژه در بخش قرائت و تجوید برخوردار بوده‌اند. اگرچه طبیعی است که در بخش حفظ در زمینه صوت نقایصی وجود داشته باشد، اما در بخش قرائت و تجوید سطح شرکت‌کنندگان بسیار بالا است.

حیدری درباره برگزاری این رقابت‌ها با حضور نمایندگان قرآنی آستان‌های مقدس از کشورهای مختلف گفت: باید تصریح کنم که آستان‌ها، مزارها و بقاع متبرکه به یک فرقه و مذهب خاص تعلق ندارند شما ملاحظه می‌کنید که امروز در این مسابقات قاری مصری از مسجد رأس الحسین در قاهره در این مسابقات شرکت دارد. من در مصر بوده‌ام و در آنجا درس‌ خوانده‌ام و مسجد رأس‌الحسین در آنجا فعالیت‌های قرآنی خود را به شکلی مستقل از الازهر داشت.

وی افزود: به این معنا می‌توان تعبیر کرد که در هرجایی که اماکن و مزارهای مقدس که مرتبط به اهل‌ بیت(ع) هستند اگرچه مردم این کشورها اهل سنت بوده و اهل تشیع نیستند، می‌توانند درخواست شرکت در این مسابقات را داشته باشند. لذا در این مسابقات می‌توان دید که هم در بین داوران و هم در بین متسابقان از اهل سنت نیز شرکت دارند که از دوستداران اهل‌بیت هستند.

این داور اهل افغانستان همچنین درباره اقدام هتاکی به ساخت مقدس قرآن در جوامع غربی گفت: هر جا که توهین به ساحت مقدس دین و مقدسات و قرآن کریم باشد هر فردی مسئولیت دارد که اعتراض خود را بیان کند چون این حق هر فرد مسلمان است که از ساحت مقدس قرآن دفاع کند. در پی این حادثه جامعه افغانستان که همواره نسبت به این مسائل بسیار حساس بوده و نسبت به دیگر کشورهای اسلامی در واکنش به این حوادث پیشگام است، این اقدام را محکوم کرد و خواهان دفاع از حقوق دینی و اسلامی در مقابله با هتک حرمت قرآن شد.

دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جایزه کربلا ویژه نمایندگان آستان‌های مقدس، زیارتگاه‌ها و بقاع متبرکه در حال برگزاری است. آیین افتتاحیه این دوره از مسابقات عصر یکشنبه، ۱۸ تیرماه، در صحن حرم مطهر امام حسین(ع) در کربلا آغاز شد و تا روز پنجشنبه، ۲۲ تیرماه ادامه دارد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha