قاری آستان قدس رضوی: تلاوت من در مسابقات قرآن کربلا معنامحور بود
کد خبر: 4154803
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵

قاری آستان قدس رضوی: تلاوت من در مسابقات قرآن کربلا معنامحور بود

مختار دهقان، قاری آستان قدس رضوی که به نمایندگی از این آستان در مسابقات بین‌المللی جایزه کربلا شرکت کرده اجرای خود در این مسابقات را معنامحور دانست.


مختار دهقان، قاری آستان قدس رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی ایکنا به کربلای معلی تصریح کرد: اجرای من در این مسابقات معنامحور بود. دومین دوره مسابقات قرآن جایزه کربلا از نظر کمی و کیفی نسبت به سال قبل رشد خوبی داشته است و قاریان نخبه‌ای در این رقابت‌ها حضور داشتند.

وی افزود: من در مرحله نخست مسابقات آیات 46 تا 51 سوره نور را تلاوت کردم و یکی از ویژگی‌های مرحله نخست مسابقات این بود که قرعه‌ها خیلی سخت نبودند و قاریان در اجرا زحمت زیادی را متحمل نشدند.

تلاوت فنی و لحن‌محور

قاری آستان قدس رضوی گفت: من از اجرای خود راضی بودم و آرامش خوبی در اجرا داشتم و من تلاوت خود را به روح مطهر مادر امام رضا(ع) تقدیم کردم.

وی با اشاره به تلاوت قدرتمند و پرشور قاریان عراقی در این مسابقات گفت: قراء عراقی از پتانسیل و ظرفیت صوتی بالایی برخوردار هستند و صدای قوی دارند و بیشتر تلاوت‌های آنها قدرتی است، بنابراین هر قاری باید براساس پتانسیل خود تلاوت کند.

دهقان اضافه کرد: من شیوه تلاوت خود در جایزه قرآن کربلا را به توجه به شناختی که از صدای خودم دارم انتخاب کردم و سعی کردم که تلاوتی معنامحور و بر محور لحن و یک تلاوت فنی ارائه دهم.

مشکلات اجرا در فضای باز

دهقان گفت: این مسابقات با توجه به این که در فضای باز صحن حسینی برگزار می‌شود، سروصدای زیادی را شاهد هستیم که از نقاط ضعف این مسابقات است؛ اما این دومین دوره این رقابت‌ها است و جای گلایه نیست، چون شرایط برای همه یکسان است.

وی افزود: سروصدای زیاد بر اجرای قاریان و به‌ویژه حافظان تأثیرگذار است که ما شاهد بودیم که دوتن از حافظان تمرکز خود را از دست دادند و اشتباه اجرا کردند و در چند مورد نیز حافظان زمانی که لحن را اجرا می‌کردند، تمرکز خود را از دست دادند.

انتهای پیام
captcha