خصلت جهاددانشگاهی؛ حرکت مجاهدانه با رویکرد عالمانه و نوآورانه
کد خبر: 4159160
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶
جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت با ایمان، امید و اعتماد به جوانان/ 9

خصلت جهاددانشگاهی؛ حرکت مجاهدانه با رویکرد عالمانه و نوآورانه

مدیر پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خصلت این نهاد انقلابی را حرکت مجاهدانه و پرتلاش با رویکرد عالمانه، خلاقانه و نوآورانه دانست.

علیرضا حاتمی، مدیر پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی در گفت‌وگو با ایکنا در آستانه چهل‌وسومین سالگرد تأسیس این نهاد انقلابی بیان کرد: پژوهشکده گردشگری در خراسان رضوی سابقه سه دهه فعالیت‌های پژوهشی در حوزه علوم انسانی دارد و از حدود 10 سال قبل به صورت تخصصی در حوزه گردشگری کار کرده و دارای مجوز قطعی از وزارت علوم است.

وی ادامه داد: پژوهشکده‌ها اغلب به صورت مسئله محور به موضوعات نگاه می‌کنند و از زمانی که در حوزه علوم انسانی فعالیت می‌کردیم حدود 600 طرح در حوزه علوم انسانی کار کردیم و در این دهه اخیر 100 طرح پژوهشی در حوزه زیارت و گردشگری کار شده که تعداد قابل توجهی است. همچنین بخش عمده‌ای از اسناد بالادستی استان خرسان رضوی در حوزه گردشگری و غیرگردشگری را جهاددانشگاهی انجام داده است.

حاتمی افزود: اکثر استان‌ها سند توسعه گردشگری دارند؛ جهاددانشگاهی برای اولین بار برنامه راهبردی-عملیاتی توسعه گردشگری را در کشور تدوین کرد که بسیار مورد توجه قرار گرفت. همچنین موضوع امکان‌سنجی مدل اجرایی مطالعات کمی و کیفی زیارت با تکیه بر جذب زائران خارجی را انجام دادیم. پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی به صورت اجرایی به مسائل گردشگری استان‌ و کشور نگاه می‌کند زیرا معتقدیم که نقش جهاددانشگاهی نهاد واسطه توسعه است. پژوهشکده گردشگری در تشخیص مسائل، نیازها و چالش‌های علمی-پژوهشی صنعت گردشگری پیشگام است.

وی اظهار کرد: جهاددانشگاهی در طرح‌های مختلف گردشگری در سطح کشور فعالیت داشته است؛ ما به دنبال شبکه‌سازی هستیم زیرا شبکه‌سازی نقطه قوت است و پژوهشکده گردشگری می‌تواند نقطه کانونی باشد تا به بقیه مراکز خدمات ارائه کند.

مدیر پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی گفت: ما برای ارتقای خودمان طرح نمی‌نویسیم بلکه برای حل مسئله جامعه طرح می‌نویسیم؛ بیش از 90 درصد کارها کارفرما دارد. جهاددانشگاهی به صورت 100 درصدی در خدمت جامعه است و بودجه‌ای که از سوی دولت دریافت می‌کند متناسب با خدماتی که به کشور و ارتقا جامعه ارائه می‌کند نیست به همین دلیل تلاش جهادگرانه است که مقام معظم رهبری شخصاً در جهاددانشگاهی حضور پیدا می‌کنند و از بخش‌های مختلف بازدید می‌کنند. خصلت جهاددانشگاهی حرکت مجاهدانه و پرتلاش با رویکرد عالمانه، خلاقانه و نوآورانه است.

حاتمی در رابطه با مسیر پیش ‌روی جهاددانشگاهی برای رسیدن به اهداف خود بیان کرد: جهاددانشگاهی باید به دنبال نوآوری و خلاقیت باشد و اگر اینگونه باشیم ضرورت پیدایش ما نیز مشخص می‌شود. جهاددانشگاهی به دنبال خودباوری و امید بود و اکنون نیز باید به این موضوع توجه کنیم. اصالت این نهاد در دانشگاه‌ها اصالت فرهنگی بوده و نباید از این موضوع غافل شد. ما ظرفیت‌های خوبی در حوزه فرهنگی در دانشگاه‌ها داشتیم مانند فعالیت‌های قرآنی جهاددانشگاهی، مسابقات ملی قرآن و... چراکه جهاددانشگاهی هرجایی که احساس نیاز می‌کرد وارد می‌شد.

مدیر پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی تصریح کرد: جهادگران افرادی هستند که خودباوری درون آنها نهادینه شده است و این روحیه از نیروهای قدیمی به نیروهای جدید نیز منتقل شده است. نباید دانشگاه و جهاد را از همدیگر جدا بدانیم؛ ما یک نهاد علمیِ انقلابی هستیم و باید به دنبال این باشیم که کارها را پیش ببریم و نسل جدید باید همین مسیر را ادامه دهد.

وی با تأکید بر اینکه نباید نقش مفید و اثربخش نیروی انسانی را فراموش کنیم، گفت:‌ ما در جذب نیروی انسانی به دانشجو در داخل دانشگاه متصل هستیم. هیچ مجموعه‌ای بدون نقش مفید نیروی انسانی قادر به ادامه فعالیت نیست. باید به ضرورت پیدایش جهاددانشگاهی توجه کرد و همان مسیر را ادامه داد؛ با توجه نیروی انسانی قوی‌ای که داریم می‌توانیم به اهداف خود دست یابیم.

انتهای پیام
captcha