هماهنگی مواکب محور سامرا و بلد برای ایام اربعین
کد خبر: 4159391
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۲

هماهنگی مواکب محور سامرا و بلد برای ایام اربعین

نشست هماهنگی مواکب محور سامرا و بلد در ایام اربعین حسینی امروز، 9 مردادماه برگزار شد. 

هماهنگی مواکب محور سامرا و بلد برای ایام اربعینبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست هماهنگی مواکب محور سامرا و بلد در ایام اربعین حسینی امروز، 9 مردادماه با حضور سردار شریعتی، فرمانده عملیات سامرا در محل سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد. 

در ابتدای این نشست، سردار شریعتی، فرمانده عملیات سامرا طی سخنانی بیان کرد: اربعین امسال هشتمین سال برگزاری مواکب در سامراست. طی این هشت سال عمده کار را زائران انجام دادند. 

وی افزود: در سال ۹۵ دشمنان تمام تلاش خود را کردند که زائران به سامرا نیایند اما مردم و زائران با حرکت خود تودهنی محکمی به دشمنان زدند. در کنار حضور زائران، مواکب نیز در مسیر ایجاد شد و سامرا در این زمینه رونق گرفت.

شریعتی اظهار کرد: نه تنها در سامرا بلکه در مناطق اطراف از جمله بلد و استان صلاح‌الدین و حتی تکریت به واسطه این مواکب و حضور مردم تغییرات زیادی داشتند. با وجود تلاش‌های زیادی که انجام شد تا مردم و زائران و مواکب در سامرا حضور نداشته باشند اما شرایط به خوبی و با حضور مردم مهیا شد و زمینه حماسه‌سازی مردم و مواکب در سامرا ایجاد شد.

وی ادامه داد: به قول یکی از فرماندهان عراقی شهر سامرا چنین جمعیتی را در طول تاریخ خود به چشم ندیده بود. به توفیق الهی و با زحمات مواکب با هزینه شخصی مردم ایجاد شد و کار پیش رفت. امروز شرایط تغییر کرده و مسئولان مواکب و مردم کار را به جایی رساندند که  مردم سامرا و مناطق اطراف منتظر حضور زائران در این شهر هستند؛ چراکه حضور مردم باعث رونق شهر شده است.

فرمانده عملیات سامرا تصریح کرد: حرکت بزرگی به واسطه حضور زائران و مواکب در سامرا صورت گرفته است. امروز در هر نقطه از سامرا و همه شهرهای استان صلاح‌الدین، مردم و ایرانیان به طور مداوم در حال تردد هستند. دشمنان همواره به دنبال قطع ارتباط ایران با سامرا بودند که موفق نشدند و این ارتباط روز به روز بیشتر شد.

ایجاد امنیت با حضور مردم

وی اظهار کرد: مقام معظم رهبری بر استمرار فعالیت‌ها در سامرا تأکید داشتند و ریشه مجموعه کارهایی که در حوزه‌های مختلف در سامرا انجام شده، اربعین است. مسئله اثرگذار در این زمینه حضور مردم و مواکب است. امنیت امروز فقط با تانک و خونریزی ایجاد نمی‌شود بلکه حضور مردم در صحنه امنیت را به وجود می‌آورد.

شریعتی گفت: در حوزه اقتصادی زمانی حتی نمی‌توانستیم نزدیک سامرا و استان صلاح‌الدین شویم اما امروز اتفاقات بزرگی در این منطقه رخ داده است. امروز مردم سامرا منتظر حضور مردم و مواکب هستند که به شهر آمده و به رونق اقتصادی دست پیدا کنند. در حال حاضر روبه‌روی هیئت ۸ در سامرا به دنبال ایجاد مکانی برای زائران هستیم که با امکانات خوبی به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی بیان کرد: فعالیت‌هایی که در سامرا انجام شده، باعث می‌شود که جوانان این شهر جذب داعش و نیروهای تکفیری نشوند. امسال به دنبال آن هستیم که فعالیت‌های بیشتر و پرشورترین در ایام اربعین در سامرا انجام شود. براساس توافقی که بین ایران و عراق در مورد انتقال امکانات مواکب انجام شد، خدمات به خوبی در سامرا ارائه می‌شود. دوره خدمت ما در سامرا در ایام اربعین تقریبا ۲۵ روز است و امیدواریم که با همکاری زائران و مواکب بتوانیم زمینه را برای زیارت تمامی زوار فراهم کنیم.

در ادامه این نشست، حضار در جلسه و رؤسای مواکب نسبت به ارائه نقطه‌نظرات خود در رابطه هرچه بهتر برگزار شدن مراسم اربعین حسینی در سامرا و خدمات مواکب به زائران ارائه دادند.

جلوگیری از گرمازدگی زوار

مسئله گرمای زیاد امسال و جلوگیری از گرمازدگی زوار، هماهنگی کامل با مسئولان مواکب در ایران و عراق، اتخاذ تدابیر ویژه در رابطه با اشاعه بی‌حجابی از سوی دشمنان در مراسم امسال، لزوم برخورد و آگاه‌سازی مسئولان مواکب با البسه نامناسب جوانان، تجمیع مواکب عراقی با مواکب ایرانی، حل مشکلات اسکان و حضور دائمی در سامرا، لزوم انجام فعالیت‌های اثرگذار فرهنگی در مواکب از جمله مواردی بود که از سوی مسئولان مواکب در این نشست بیان شد.

همچنین، هماهنگی با گمرکات برای سهولت در رفت‌ و آمد زوار و جابجایی بار مواکب، تهیه دستگاه‌های خنک کننده، توجه به خادمان مواکب به ویژه جوانان، تعیین فضای مناسب برای محل استقرار مواکب، بهره‌گیری از امکانات مرز خسروی برای ورود و خروج مواکب و امکانات آن‌ها، لزوم تهیه یخ بهداشتی برای مواکب، تأمین ارز لازم برای مواکب، طراحی ایستگاه‌های فرهنگی در میان زوار، تسهیل در صدور مجوزهای لازم برای ورود و خروج مواکب و لزوم همکاری مشترک با مواکب عراقی نیز دیگر مواردی بودند که از سوی مسئولان مواکب در این نشست بیان شد.

لزوم مشکلات تردد کامیون‌ها و خودروهای مواکب، لزوم آشنایی زوار با فرهنگ زیارت و فرهنگ اربعین، فرهنگ‌سازی ویژه اربعین و زیارت به ویژه در سامرا از سوی رسانه ملی، لزوم تجمیع هرچه بیشتر مواکب ایرانی و عراقی و اهمیت و توجه بیشتر به مواکب عراقی از دیگر مواردی بود که از سوی مسئولان مواکب در این نشست مطرح شد.

حجت‌الاسلام خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در بخش پایانی و جمع بندی این نشست با اشاره به جریان مسافرت عظیم اربعینی‌ها از نقاط مختلف عراق، ایران، پاکستان، کشمیر، آذربایجان، کشور‌های آفریقایی، آمریکا و اروپا و... که از مسیر ایران یا از مسیر‌های دیگر وارد کشور عراق می‌شوند و موکب دارند، گفت: آنچه از این جریان فهمیده می‌شود این است که انقلاب اسلامی در درون این جریان قرار دارد؛ ما فرهنگ ایثار و شهادت را از اباعبدالله (ع) گرفتیم. این مکتب ایثار و شهادت، اربعین را ایجاد کرده و از سایر نقاط جهان دارند از این مکتب الهام می‌گیرند.

وی اظهار کرد: آن قرآن سوز ملعون هم، اول قرآن را هتک حرمت می‌کند، سپس با عکس رهبر معظم انقلاب اسلامی هتک حرمت می‌کند. مفهومش این است که ترس آن‌ها از انقلاب اسلامی است. چرا حاج قاسم سلیمانی می‌گوید من دوست دارم در عتبات شهید شوم؟ و همان جا هم شهید می‌شود و با شهادتش یک خط بطلان بر همه تنازع‌ها می‌کشد و امروز حاج قاسم فرماندهی است که لازم نیست بگوییم در عراق شهید شده، مردم عراق خودشان برای این شهید بزرگوار سالگرد می‌گیرند و ایده‌های حاج قاسم، ایده‌های تراز برای آن‌ها شده است. این موضوع، مفهوم جدیدی را القا می‌کند، اینکه دشمن برنامه ریزی بسیاری راجع به اربعین می‌کند که پس از این مراسم در ایران چه اقداماتی انجام دهد، بنابراین نگرانی‌ها مستدام است. این پدیده مدیون گوهر قیمتی ایثار و شهادت در نظام انقلاب اسلامی ایران است که از مکتب اباعبدالله گرفته شده است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر اینکه در اربعین، نفس حضور پررنگ و برادرانه و ارتباط با سایر ملل معیار است، افزود: باید حواسمان را جمع کنیم، مردم از اقوام مختلف، پله پله در بستر انقلاب اسلامی آمده اند. اگر تاریخ دهه اخیر عراق را مطالعه کنید کاملاً روشن است که جریان سیاسی مردمی به سمت انقلاب اسلامی پیش می‌رود و اربعین برندی برای پرچمداری ایثار و شهادت در جهان معاصر شده است و در حالی که تمام اقدامات رسانه‌ای غرب می‌خواهد این جریان را بایکوت کند، اما این امکان وجود ندارد.

وی با بیان اینکه دولت عراق در حال فراهم کردن زیرساخت‌های زیادی در حوزه رفاه و درمان و رسیدگی به زوار است و هزینه‌های زیادی برای آن صرف شده که قابل تقدیر است، گفت: نکته‌ای که وجود دارد این است که جریان اربعین، پیشران انقلاب اسلامی است. حال برای این پیشران چه برنامه‌ای داریم؟ ما می‌خواهیم اربعین را تا سایر ملل ببریم؛ بنابراین گستره جغرافیایی جریان اربعین مهم است به همین منظور اصرار ما این است که مبادی ورودی غرب را باز کنیم، شمال غرب هم باز شده امیدواریم بتوانیم سرویس بیشتری از خسروی داشته باشیم.

حجت‌الاسلام خاموشی اظهار کرد: اولین هدف این است که ایرانی‌ها به سلامت به این سفر معنوی بروند و برگردند و علاوه بر اینکه از سفر خود لذت معنوی می‌برند، ناقل فرهنگ نظم و عزت نفس باشند و گوش شنوای سایر ملل باشند، چون ما ایرانیان ام القری جهان اسلام هستیم و این حس دردمندی و اخوت دینی و نقش ام القری را در فرهنگ و سیاست پیاده کردن خیلی مهم است. وقتی به عنوان ایرانی وارد عتبات می‌شوید، این نقش را باید ایفا کنید.

وی تصریح کرد: علاوه بر مواکبی که به صورت مستقیم زیر نظر ماست، مواکبی هم هستند که به صورت غیر مستقیم با سازمان اوقاف در ارتباط هستند. ما در سازمان اوقاف و امور خیریه وظیفه خود می‌دانیم که امکانات مواکب را سال به سال ارتقا دهیم. تاکنون اقدامات بسیاری انجام شده که برطرف کردن فشار کم آب در نجف و راه‌اندازی کارخانه یخ از جمله آنهاست.

انتهای پیام
captcha