جهاددانشگاهی پیشرو در کسب دستاوردهای پژوهشی است
کد خبر: 4159408
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵
جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت؛ با ایمان، امید و اعتماد به جوانان

جهاددانشگاهی پیشرو در کسب دستاوردهای پژوهشی است

ندا رحیم‌پور با بیان اینکه مجموعه جهاددانشگاهی با تعهد به رویکردهای علمی و عملی و بهره‌گیری از پژوهشگران پرتلاش و جوان، جزو پیشروترین مجموعه‌های پژوهشی در سطح کشور، منطقه و در بعضی موارد جهان است، گفت: جهاددانشگاهی دستاوردهای موفق علمی چون تحقیقات در زمینه سلول‌های بنیادی را به جامعه عرضه کرده است.

جهاددانشگاهی پیشرو در دستاوردهای پژوهشی است

ندا رحیم‌پور، معاون پژوهشی جهاددانشگاهی استان البرز در آستانه فرارسیدن چهل‌وسومین سالگرد تأسیس جهاددانشگاهی در گفت‌و‌گو با ایکنا از البرز اظهار کرد: جهاددانشگاهی حلقه اتصال بین صنعت و دانشگاه بوده و در بسیاری از فعالیت‌ها و اقدامات مؤثر و کاربردی، نقش مهمی در کشور ایفا کرده است. این نهاد در بحث سلول‌های بنیادی و بانک خون بندناف نه تنها در سطح کشور، که در منطقه و بین‌الملل یکی از پیشروترین مجموعه‌های علمی و پژوهشی است.

وی با اشاره به نقش پررنگ جهاددانشگاهی در حوزه‌های پژوهشی افزود: جهاددانشگاهی از بدو تأسیس تاکنون همواره حامی پژوهشگران جوان و خلاق  بوده و توانسته نیروهای موفقی را تربیت و به جامعه، مراکز علمی و دانشگاهی معرفی کند. در زمینه علوم انسانی، به‌عنوان یکی از متولیان این امر به کمک جامعه شتافته و با توجه به پشتوانه علمی و پژوهشگران باانگیزه موفق عمل کرده است.

این مسئول بیان کرد: اختراعات بزرگی در زمینه‌های فنی و مهندسی توسط جهاددانشگاهی انجام شده، به‌طوری که شاهد تأثیرات آن در جامعه هستیم. در این زمینه می‌توان به واگن‌های قطارهای شهری جهاددانشگاهی علم و صنعت و در زمینه مته‌های حفاری جهاددانشگاهی خوزستان اشاره کرد.

وی با بیان اینکه در جهاددانشگاهی استان البرز زمینه اصلی فعالیت حوزه علوم انسانی فراهم است، گفت: در این زمینه سه گروه پژوهشی که طرح‌های موفقی را انجام داده‌اند در حال فعالیت هستند.

رحیم‌پور در ادامه بیان کرد: گروه پژوهشی آسیب‌شناسی اجتماعی، گروه پژوهشی علوم شناختی، گروه پژوهشی برنامه‌ریزی و توسعه شهری، دو مرکز خدمات تخصصی با عنوان خدمات تخصصی ‌GIS یا سیستم اطلاعات جغرافیایی و مرکز تخصصی مشاوره و روانشناسی در جهاددانشگاهی استان البرز متمرکز شده‌اند. در راستای تکمیل زنجیره خدمت، با اخذ مجوز به‌زودی با راه‌اندازی مرکز خدمات تخصصی درمان در منزل در خدمت شهروندان شهر کرج خواهیم بود.

وی افزود: در گروه آسیب‌شناسی اجتماعی در مورد آسیب‌های اجتماعی موجود در جامعه و مرتبط با خانواده، کودک، سالمندان و… تحقیقات و پژوهش‌های زیادی انجام شده و یا در حال انجام است. در گروه پژوهشی علوم شناختی طرح شادکامی و طرح‌های توانبخشی در حال انجام است و گروه برنامه‌ریزی و توسعه شهری در زمینه زیست‌پذیری شهری در حال فعالیت هستند.

رحیم‌پور با بیان اینکه از جمله پروژه‌های در دست اجرا می‌توان به پروژه‌های فرونشست استان البرز، پژوهش در مورد شرکت‌های دانش‌بنیان و آسیب‌شناسی آنها اشاره کرد، جهاددانشگاهی را نماد خودباوری دانست و گفت: مسئله‌ای که در جهاددانشگاهی خیلی بارز است، تلاش جمعی و روحیه کار تیمی بین اعضای هیئت علمی و پژوهشگران است. وجود شبکه گسترده کشوری در جهاددانشگاهی و استفاده از اعضای هیئت علمی مجرب و توانمند در واحدهای مختلف به پیشبرد اهداف این نهاد کمک کرده است.

معاون پژوهشی جهاددانشگاهی استان البرز تأکید کرد: موضوع دیگری که در کارنامه جهاددانشگاهی بسیار دیده می‌شود، تعهد به رویکردهای علمی و عملی است، اغلب پژوهشگران و اعضای هیئت علمی شاغل در جهاددانشگاهی افرادی متخصص با توان علمی و اجرایی بالا هستند.

رحیم‌پور در ادامه یادآور شد: یکی دیگر از ویژگی‌های بارز و مهم افراد جهادی، عملگرایی آنهاست. این باعث شده در کنار پایبندی به اصول و ارزش‌ها، پژوهش‌های کاربردی و مسئله‌محور در اولویت تحقیقات جهادی قرار گیرد. در تکمیل فرایند تحقیقاتی و خدمات جهاددانشگاهی، موضوع در خور توجه، مسئله تجاری‌سازی محصولات و دستاوردهای تحقیقاتی است؛ اینکه خروجی پژوهش‌های انجام شده با تکیه بر تلاش محققان و کمک شرکت‌های دانش‌بنیان در سطح جامعه عرضه شود. خوشبختانه فعالیت چند ساله اخیر گویای عملکرد مثبت جهاد در این زمینه بوده است.

وی با اشاره به اینکه مجموعه جهاددانشگاهی استان البرز در حوزه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی و فرهنگی به‌عنوان بازوی توانمندی در کنار دستگاه‌های اجرایی در خدمت همشهریان محترم در سطح استان بوده و خواهد بود، بیان کرد: معتقدم اگر جهاد بتواند در حوزه‌های کلان مثل بحران آب، آسیب‌های اجتماعی و حاشیه‌نشینی و… وارد شود، با توجه به پتانسیل‌های موجود، می‌تواند بحران‌های اصلی کشور را به کمک تجربه و تلاش پژوهشگران حل کند.

انتهای پیام
captcha