داشتن روحیه خط‌شکنی از امتیازات جهاد دانشگاهی است
کد خبر: 4159727
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۴
جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت؛ باایمان، امید و اعتماد به جوانان

داشتن روحیه خط‌شکنی از امتیازات جهاد دانشگاهی است

رئیس جهاددانشگاهی استان مرکزی با تشریح فعالیت‌های این مجموعه در عرصه‌های مختلف، گفت: یکی از وظایف و تکالیف جهاد انجام کارهای برزمین مانده است و داشتن روحیه خط‌شکنی از مهم‌ترین مأموریت‌های این نهاد انقلابی است.

محسن مرادی

به گزارش ایکنا محسن مرادی، رئیس جهاددانشگاهی استان مرکزی، امروز، 10 مرداد، در نشست مطبوعاتی، که به منظور تشریح فعالیت‌ها و برنامه‌های این نهاد در آستانه چهل و سه سالگی سالگرد تأسیس برگزار شد، مرحوم آشتیانی را مدیر تراز انقلاب اسلامی و جهاد دانشگاهی دانست و ادامه داد: بسیاری از فعالیت‌ها در حوزه سلول‌های بنیادی و درمان ناباروری مرهون و مدیون تلاش‌های این استاد فقیدست.

وی با ذکر این مطلب که جهاد دانشگاهی مولود انقلاب است و فعالیت‌های صورت گرفته در این مجموعه مایه فخر همه ما است، بیان کرد: نهال سال‌های ابتدایی انقلاب امروز به درخت تنومندی تبدیل شده است که در زمینه‌های متعددی فعالیت داشته و سعی دارد خدمات را به بهترین شکل ممکن به عوام و خواص ارائه داده و دین خود را نظام جمهوری اسلامی ادا کند.

جهاددانشگاهی؛ نماد تحقق شعار «ما می‌توانیم» 

مرادی جهاد دانشگاهی را نماد تحقق شعار «ما می‌توانیم» دانست و با اشاره به اینکه فعالیت‌های صورت گرفته زمینه را برای تحقق این مهم فراهم کرده است، اضافه کرد: این نهاد براساس نیاز و مقتضیات جامعه فعالیت‌ها و مأموریت‌هایی را برای خود در طول این 43 سال تعریف کرده است.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی امروز در عرصه‌های فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و درمان خدمات ارزنده‌ای را به جامعه مخاطب عرضه داشته است، اضافه کرد: وجود دو خبرگزاری ایسنا، به عنوان اولین و تأثیرگذارترین خبرگزاری و ایکنا به عنوان تنها خبرگزاری تخصصی جهان اسلام و فعال در حوزه قرآن توانسته خدمات قابل توجهی به مخاطبان ارائه دهد. همچنین سازمان ترویج مطالعه و نشر (انتشارات سابق)، ایسپا و سازمان دانشجویان از دیگر بخش‌های فعال در معاونت فرهنگی است. فعالیت این مجموعه در بخش فرهنگی به 100 عنوان می‌رسد.

رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به فعالیت بخش آموزشی، اظهار کرد: مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی اراک با بیش از 600 دانشجو فعالیت‌های ارزشمندی به جامعه هدف ارائه می‌دهد. آموزش‌های کوتاه مدت نیز در حوزه‌های مختلف علوم پایه، پزشکی و فنی مهندسی فعال است و با تعریف رویکرد جدید به سمت رشته‌های شغل‌محور و مهارتی حرکت کرده است. ارائه خدمات متعدد آموزشی از افتخارات جهادست و تقویت می‌شود.

تولد 1200 نوزاد با مراجعه زوجین به مرکز درمان ناباروری 

مرادی به تشریح فعالیت‌های انجام شده در حوزه پژوهش پرداخت و اضافه کرد: مرکز درمان این مجموعه قدمتی بیش از 10 سال داشته و خدمات خوبی ارائه می‌دهد. تولد بیش از 1200 نوزاد مرهون خدمات پژوهشی و درمان این مجموعه است. آزمایش تشخیص پزشکی، آزمایشگاه ژنتیک، مرکز رشد محلات و وجود مراکز مشاوره‌ای از دیگر خدمات است.

وی ضرورت گسترش فعالیت‌ها در عرصه‌های مختلف را متذکر و توسعه این برنامه‌ها را از رویکردهای جدید نهاد برشمرد و اضافه کرد: یکی از وظایف و تکالیف جهاد انجام کارهای برزمین مانده است و داشتن روحیه خط‌شکنی از مهم‌ترین مأموریت‌های این نهاد انقلابی است. فعالان این مجموعه براساس هزینه‌های بسیار ناچیز و امکانات حداقلی توانسته دست به کارهای بزرگ زده و نتایج حداکثری را به دست آورد.

مرادی در تکمیل توضیحات خود بیان کرد: وجود موانع هیچ‌گاه سدی برای پیشرفت جهاد دانشگاهی نیست و استان با توجه به ظرفیت‌های موجود دارای مزیت‌های بسیارست که باید مورد توجه باشد که از آن جمله می‌توان به آزمایشگاه جامع در حوزه محیط زیست، راه‌اندازی گروه توسعه اجتماعی با هدف انجام طرح‌های ملی و ارائه شاخص‌های توسعه اجتماعی اشاره کرد. فعالیت در حوزه سنگ و آغاز به کار مرکز مطالعات و خدمات تخصصی سنگ محلات و نیم‌ور از دیگر برنامه‌های اجرایی است.

وی ورود به فعالیت در حوزه گیاهان دارویی را از دیگر برنامه‌ها برشمرد و اظهار کرد: با توجه به برخورداری جهاد دانشگاهی از پژوهشکده گیاهان دارویی فعالیت در این حوزه از اولویت‌هاست. فعالیت در حوزه آموزش، کشت و بهره‌وری از سال گذشته آغاز شده است و امسال با قدرت بیشتر ادامه دارد. همچنین برنامه‌ای برای احداث شهرک تخصصی گیاهان دارویی مدنظرست که امیدواریم به ثمر نشیند.

ضرورت تعامل جهاد دانشگاهی با سایر ادارات

مرادی ادامه داد: جهاد دانشگاهی نهادی انقلابی است و رهبر معظم انقلاب در رابطه با این مجموعه تعابیری به کار می‌برند که کمتر در مورد سایر نهادها استفاده می‌فرمایند. ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خوبی در این مجموعه وجود دارد. تلاش می‌شود تمام فعالیت‌های انجام شده در کشور در استان بومی‌سازی و مورد بهره‌برداری قرار گیرد. برقراری ارتباط و تعامل هرچه بیشتر با دستگاه‌ها ما را به تحقق اهداف نزدیک‌تر و به برطرف شدن نیازهای کشور کمک می‌کند. حمایت از این مجموعه نیز باعث می‌شود تا بتوان با قدرت بیشتر در عرصه‌های مختلف و خدمت‌رسانی بهتر به مردم گام برداشت.

وی در پاسخ به این پرسش که برای اطلاع‌رسانی فعالیت‌های این مرکز به عموم مردم چه تدابیری اتخاذ شده است، اظهار کرد: بیش از 50 درصد درمان ناباروی زوجین جوان از سوی جهاد دانشگاهی انجام می‌شود و خوشبختانه با تبلیغات لازم این مرکز به مردم معرفی شده است، اما در مجموع آسیب‌شناسی‌های صورت گرفته ضعف در اطلاع‌رسانی را به ما گوشزد کرد؛ از این رو برای رفع این مشکل کمیته اطلاع‌رسانی راه‌اندازی شد تا اخبار خدمات ارائه شده از سوی این نهاد به بهترین شکل در اختیار مردم قرار گیرد. البته این موضوع را نیز باید نظر گرفت که بیشترین حجم فعالیت‌های این مرکز در حوزه علمی، پژوهشی، فناوری دارای مخاطب خاص است و قشر عموم را دربرنمی‌گیرد، اما برای معرفی خدمات عمومی‌تر همچون آموزش‌های کوتاه مدت و شغل‌محور برنامه داریم.

رئیس جهاد دانشگاهی استان مرکزی در پایان به قانون جوانی جمعیت و نگاه مثبت استاندار، معاونان و سایر مسئولان به جایگاه این نهاد در کمک به زوجین جوان در راستای تحقق قانون جوانی جمعیت اشاره کرد و افزود: برای افزایش جمعیت پویش‌های متنوع همچون مشاوره رایگان جهت انگیزه‌بخشی و تشویق زوجین را در دستور کار دارد. اجرای طرح پویش غربالگری زوجین نابارور در شهرستان‌های مختلف نظیر خنداب از کارهای انجام شده است.

انتهای پیام
captcha