اعطای وام 3 میلیون تومانی به دانشجویان زائر اربعین
کد خبر: 4159875
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۷
وزیر بهداشت خبر داد؛

اعطای وام 3 میلیون تومانی به دانشجویان زائر اربعین

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به سازماندهی حضور ۱۵ تا ۲۰ هزار دانشجو و عضو هیئت علمی در اربعین سال جاری، گفت: سه میلیون تومان وام دانشجویی به دانشجویانی که می‌خواهند در اربعین حضور داشته باشند اعطا می‌شود. 

اعطای وام 3 میلیون تومانی به دانشجویان زائر اربعینبه گزارش خبرنگار ایکنا، بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سومین کنگره بین‌المللی سلامت در اربعین که امروز 11 مردادماه در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، با تأکید بر اینکه باید از هم اکنون در خصوص مباحث علمی پیشگیری از گرمازدگی، تأمین اتاق سرد، غذاهای مصرفی مردم و .‌‌.. کار علمی صورت گیرد، گفت: امسال شاهد حضور افرار مسن، بیمار، خانم‌های باردار و ..‌. در اربعین خواهیم بود و جمعیت بیشتری نسبت به سال قبل در اربعین خواهیم داشت که باید آماده باشیم. 

وی تأکید کرد: شیوع بیماری‌های واگیردار، مشکلات مراکز قرنطینه، حوادث ترافیکی، ازدحام جمعیت، بیمه‌ها، پروتکل‌های درمانی و ... برای ما مهم است به همین دلیل از چند هفته پیش قرارگاه اربعین در وزارت بهداشت تأسیس شده است. در اربعین مجموعه‌ای از حوزه‌های متعدد دخالت دارند و همه در آن کمک می‌کنند. برای اینکه بتوانیم با مسئولان عراقی هماهنگ باشیم، با وزیر بهداشت عراق، حشدالشعبی و ...‌ جلساتی داشتیم و بحث خدمات درمانی رایگان، تأمین کادر سلامت و ..‌. را در دستور کار داریم. همچنین برای تأمین کادر مورد نیاز اربعین به دستیاران سال آخر اجازه داده شده در این مراسم ارائه خدمت کنند. 

وزیر بهداشت افزود: سازماندهی حضور ۱۵ تا ۲۰ هزار دانشجو و عضو هیئت علمی در اربعین صورت گرفته و سه میلیون تومان وام دانشجویی به دانشجویانی که می‌خواهند در اربعین حضور داشته باشند اعطا می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه بیمارستان قاسم سلیمانی سال گذشته در شلمچه راه‌اندازی شد، گفت: امسال بیمارستانی در پایانه مهران آماده بهره‌برداری است‌. در مرز خسروی هم طبقه اول بیمارستان آماده است.

وزیر بهداشت تأکید کرد: در گرمازدگی نباید از چادر استفاده شود، بلکه باید سازه ثابت باشد چون خود چادر تولید گرما می‌کند؛ در این راستا سازه‌های خوبی آماده شده است. ۶۷ اتوبوس آمبولانس نیز آماده است. همچنین دانشگاه‌های علوم پزشکی را آماده می‌کنیم و هر دانشگاهی به خصوص دانشگاه‌های مرزی به کادر خود آموزش بدهند و فعال شوند. با کشورهای اجلاس جی ۵ نیز هماهنگی کرده‌ایم. 

وی ادامه داد: سازماندهی موکب‌های بهداشتی درمانی در طرف عراق نیز انجام شده و امسال کسانی که در موکب‌ها خدمت می‌کنند باید به تأیید هلال احمر رسیده باشد تا فقط افراد متخصص در موکب‌ها خدمات سلامت ارائه دهند. کادر اورژانس ما بهترین کادر اورژانس در دنیا هستند و از چند هفته قبل از اربعین مشغول به خدمت و سپس راهی مشهد برای ارائه خدمت می‌شوند. 

وی همچنین گفت: برای تأمین سرم و دارو تمهیدات لازم اندیشیده شده است. البته معتقد هستیم هر کس باید پزشک خود باشد و آموزش افراد و موکب‌داران بسیار مهم است. مردم باید علائم گرمازدگی و راه‌های پیشگیری از گرمازدگی و درمان را بلد باشند که آموزش‌های لازم به مردم ارائه می‌شود. همچنین استودیو سلامت که سال گذشته راه‌اندازی شد امسال نیز به مردم آموزش می‌دهد. 

تأمین کافی خون و فراورده‌های خونی، آماده سازی ۱۲ بالگرد و سه هواپیما، واکسیناسیون اتباع ورودی، آموزش به مردم که مواد غذایی را همان لحظه که تهیه می‌کنند مصرف کنند و به هیچ وجه مواد غذایی نگهداری نشود نیز از دیگر برنامه‌هایی بود که وزیر بهداشت از انجام آنها خبر داد و افزود: امسال فرماندهی بهداشت درمان را در هر پایانه داریم و هر نهادی که می‌خواهد خدمات سلامت ارائه دهد باید با این فرماندهی هماهنگ شود. ۳۷۰ آمبولانس نیز آماده شده است، بالگرد اورژانس، کانکس سرد، بیمارستان ثابت و سیار، تهیه سرم، نیازسنجی در دانشگاه‌های علوم پزشکی و ... نیز انجام شده و امسال نیز سرم مصرفی در عراق از داخل عراق تهیه می شود. از 27 مرداد تا ۲۸ شهریور تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی مرزی در آماده باش ۱۰۰ درصد خواهند بود. 

وزیربهداشت درخواست کرد تجارب درمان ثبت شود و گفت: استفاده مشترک از مراکز درمانی عراق تجربه موفقی در سال گذشته بود که باید تداوم داشته باشد. همین کنگره بعد از اربعین نیز می‌تواند برگزار و اقدامات صورت گرفته در اربعین بررسی و تجربه‌نگاری شود.

انتهای پیام
captcha