جرم‌انگاری قرآن‌سوزی نیازمند تلاش فعالان حقوقی در مجامع بین‌المللی است
کد خبر: 4159889
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۱
رئیس دانشگاه اسلامی لبنان در وبینار ایکنا:

جرم‌انگاری قرآن‌سوزی نیازمند تلاش فعالان حقوقی در مجامع بین‌المللی است

رئیس دانشگاه اسلامی لبنان با تأکید بر اینکه محکومیت قرآن‌سوزی به تنهایی کافی نیست، گفت: از فعالان حقوقی و گروه‌های آشنا به قوانین بین‌المللی می‌خواهیم منشور حقوق بشر و میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی را مطالعه و به صورت یکپارچه برای جرم‌انگاری قرآن‌سوزی در مجامع بین‌المللی تلاش کنند.

به گزارش ایکنا، وبینار بین‌المللی «کتاب عزیز» به همت ایکنا و با هدف بررسی مهم‌ترین اقدامات برای جلوگیری از تکرار هتک حرمت قرآن از دیدگاه دانشگاهیان، سه‌شنبه، دهم مردادماه برابر با اول آگوست ۲۰۲۳ در محل این رسانه قرآنی برگزار شد.

علی محی‌الدین قره داغی، دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مسلمان از کشور قطر، عزمی عبدالحمید، رئیس دبیرخانه شورای سازمان‌های اسلامی مالزی، محمود واعظی، رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران، محمد رسول الصفار، رئیس دانشکده علوم قرآنی دانشگاه اسلامی نجف از عراق، عبدالکریم زاهد، استاد تحصیلات تکمیلی دانشکده فقه دانشگاه کوفه و رئیس سابق دانشکده علوم اسلامی دانشگاه کربلا و حسن اللقیس، رئیس دانشگاه اسلامی لبنان از سخنرانان این وبینار بودند.

رئیس دانشگاه اسلامی لبنان در این وبینار بین‌المللی در ابتدای سخنان خود با اشاره به آیه 8 سوره صف «يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ: مى‏‌خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش كنند و حال آنكه خدا گر چه كافران را ناخوش افتد نور خود را كامل خواهد گردانيد» اظهار کرد: این آیه از قرآن کریم دلیل برگزاری این وبینار بوده است، قرآنی که خداوند سبحان درباره آن فرمود «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ/ آیه 9 سوره حجر» و حدیث نبوی «إنِّي‌ تَارِكٌ فِيكُمُ الثَّقَلَيْنِ، كِتَابَ اللَهِ وَعِتْرَتِي‌ أَهْلَ بَيْتِي‌، إنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا: همانا من دو چیز گرانبها را در میان شما باقی می‌گذارم، کتاب خدا و اهل بیتم را، تا زمانی که به این دو چیز گرانبها تمسک کنید گمراه نخواهید شد» نیز درباره این کتاب مقدس روایت شده است.

جرم‌انگاری قرآن‌سوزی نیازمند تلاش فعالان حقوقی در مجامع بین‌المللی است
وی افزود: بنابراین خداوند حامی و حافظ قرآن از هر گونه اهانت، تحریف و اقدامات گمراه‌کننده است و از زبان پیامبرش ما را به تمسک به کتاب خدا دعوت کرده است تا گمراه نشویم.

رئیس دانشگاه اسلامی لبنان تصریح کرد: تمسک به کتاب خدا برای حفظ امت اسلام از گمراهی نیازمند شناخت این کتاب بزرگ و پیروی از آموزه‌های آن در تمامی لحظات زندگی است نه اینکه تنها در زمان اهانت به آن واکنش نشان دهیم و به اجرای مفاهیم قرآنی بی توجه باشیم.

اللقیس در ادامه با تأکید بر ضرورت بهره‌مندی از فرصت قرآن‌سوزی برای تقریب مذاهب اسلامی گفت: خداوند در قرآن فرموده است «يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا» بنابراین یکی از دلایل آفرینش شناخت یکدیگر است؛ شناخت فرهنگ‌ها، تمدن‌ها و ادیان. شناخت از طریق گفت‌‌وگو و تمایل دو طرف به گفت‌وگو حاصل می‌شود.

وی افزود: امام موسی صدر درباره خطر جنگ تمدن‌ها و ادیان بر ساختار جوامع و صلح و امنیت بین‌المللی دیدگاه جالب توجهی دارد و معتقد است گفت و گو و همزیستی اسلامی ـ مسیحی عامل از بین بردن جنگ تمدن ها و بقا و استمرار تمدن انسانی در جهان بشریت و لبنان است و موفقیت این نوع رویکرد و تجربه، گفت‌و‌گو و همزیستی در امت عربی و اسلامی را تضمین می‌کند و راه گشایش گفت‌و‌گوی بین اسلام و غرب است.

رئیس دانشگاه اسلامی لبنان ادامه داد: امام موسی صدر تنها به گفت‌وگوی بین طوایف و مذاهب در لبنان اکتفا نکرد؛ بلکه به اروپا و آفریقا سفر کرد تا تمدن و فرهنگ این مناطق را بشناسد. آیا کاری که امام موسی صدر انجام داد، کشورهای اسلامی امروز در قرن 21 نمی‌توانند در عصر جهانی‌شدن و اینترنت و ابزارهای ارتباطی در دسترس انجام دهند و این خیل عظیم تحصیلکرده، روشنفکر، نخبه و مسلمان برجسته در نقاط مختلف زمین نمی‌توانند در این زمینه گام بردارند.

وی تأکید کرد آیا ما امروز به عنوان مسلمان نمی‌توانیم به همه جهانیان رحمت و اخلاق اسلامی و نیکو را که پیامبر(ص) به آن مزین بود، نشر دهیم و بدین طریق با نفرت‌پراکنی علیه مسلمانان و قرآن‌سوزی مقابله کنیم به جای اینکه دفاع از قرآن کریم را با حمله به دیگر ادیان آسمانی انجام دهیم.

اللقیس با تأکید بر ضرورت تصویب قانون بین‌المللی جرم‌شمردن کتب آسمانی به ویژه قرآن از سوی دادگاه‌های بین‌المللی بیان کرد: محکومیت قرآن‌سوزی به تنهایی کافی نیست و باید اقدامات عملیاتی اتخاذ شود و از جامعه بین‌الملل و سازمان ملل متحد بخواهیم چنین حرکاتی را جرم شمرده و عاملانش را مجرم بدانند و طبق قانون بین‌المللی و میثاق بین‌المللی حقوق شهروندی و سیاسی( از عهدنامه‌های سازمان ملل متحد) به ویژه در بندهای مربوط به آزادی اعتقاد و بیان و تحریک به خشونت و نژادپرستی با این مسئله برخورد کنند.

جرم‌انگاری قرآن‌سوزی نیازمند تلاش فعالان حقوقی در مجامع بین‌المللی است
وی گفت: جرم‌انگاری قرآن‌سوزی نیازمند یکپارچگی تلاش‌های چهره‌های آکادمیک حقوقی و همه مسلمانان فعال در حوزه قضاوت و وکالت است و ما از این گروه‌های آشنا به قوانین بین‌المللی می‌خواهیم منشور حقوق بشر و میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی را مطالعه کنند و بندهای این منشورهای بین‌المللی را که کشورهای توهین کننده به قرآن هم آن را امضا کرده‌اند، به مجامع بین‌المللی ارائه دهند و در نهایت با ارائه منشوری حقوقی از این مجامع بخواهند این اقدامات شنیع را جرم شمرده و عاملانش را مجازات کنند؛ زیرا محکومیت‌ها دیگر کافی نیست.

رئیس دانشگاه اسلامی لبنان در پایان اظهار کرد: کشورهای اسلامی عضو سازمان ملل نیز باید اعتراضات خود را نسبت به قرآن‌سوزی ارائه و آن را در مجامع بین‌المللی مطرح کنند. تحقق این گونه راهکارها سخت و دشوار نیست و تنها به اراده محکم و تلاش یکپارچه برای یاری کتاب خدا و دین مبین اسلام نیاز دارد.

خبرنگار: مریم رجبی

انتهای پیام
captcha