هزینه اینترنت و مکالمه زائران اربعین در عراق کاهش یافت
کد خبر: 4160824
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴
سیدمجید میراحمدی:

هزینه اینترنت و مکالمه زائران اربعین در عراق کاهش یافت

دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی از کاهش هزینه اینترنت و مکالمه زائران اربعین حسینی در خاک عراق خبر داد و از زائران درخواست کرد آموزش‌های خودمراقبتی در گرما را دریافت کنند.

هزینه اینترنت و مکالمه زائران اربعین در عراق کاهش یافتبه گزارش خبرنگار ایکنا، سیدمجید میراحمدی، دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی امروز 16 مردادماه در پایان صد و پانزدهمین نشست ستاد مرکزی اربعین حسینی در جمع‌ خبرنگاران مصوبات این جلسه را تشریح کرد و گفت: براساس پیام ویدئویی که در جلسه امروز از وزیر ارتباطات عراق پخش شد، وزیر عراقی قول دادند که به طور قابل ملاحظه‌ای هزینه اینترنت در داخل عراق را کاهش بدهند و حتی در برخی از شهرهای عراق این هزینه را رایگان کنند. همچنین مطرح کردند هزینه مکالمات داخل عراق با ایران هم طبق دستوری که از سوی نخست‌وزیر عراق صادر شده کاهش داده می‌شود.

وی در خصوص بیمه زائران، گفت: برخی از زائران و متقاضیان درخواست کردند سطح پوشش بیمه فوت ناشی از غیر حوادث افزایش داده شود. بر همین اساس در جلسه‌ای که با بیمه‌گذار برگزار شد، مقرر گردید سطح بیمه ناشی از حوادث با سطح بیمه ناشی از فوت در غیر حوادث متعادل‌تر شود و تغییراتی در این مسئله انجام شود که قرار است طی چند روز آینده تغییری که در این دو سطح بیمه به نفع زائر داده می‌شود توسط بیمه اعلام شود.  

میراحمدی با اشاره به ثبت‌نام بیش از 500 هزار زائر در سامانه سماح، گفت: این آمار بیانگر استقبال قابل توجه زائران است. به جهت هجمه‌ای که معاندان و دشمنان نسبت به اعتقادات و باورهای دینی به خصوص در ایام محرم داشتند و جدیت و اهتمام مردم برای حضور در حسینیه‌ها، مساجد و هیئت‌ها، به نظر می‌آید استقبال زائران برای حضور در مراسم اربعین حسینی با وجود گرمای هوا نیز یک استقبال قابل توجه باشد.

زائران آموزش‌های خودمراقبتی برای گرما دریافت کنند

وی تصریح کرد: یکی از مصوبات ما این است که وزارت بهداشت و جمعیت هلال احمر حتماً آموزش‌های لازم برای مدیریت گرما از سوی زائران را با کمک رسانه‌ها افزایش دهند و هر زائری حتماً با آموزش‌های خودمراقبتی برای مقابله با گرما راهی پیاده‌روی اربعین شود. امکانات لازم از جمله چتر برای جلوگیری از تابش خورشید داشته باشند و ساعات حرکت خود را به ساعت خنک روز و شب منتقل کنند.

دبیر ستاد مرکزی اربعین ادامه داد: بیش از 44 درصد ثبت‌نام کنندگان در سامانه سماح اعلام کرده‌اند که با اتومبیل شخصی خودشان مسافرت خواهند کرد که این عدد خوبی است و از نظر ما هر چقدر این عدد افزایش پیدا کند، شرایط مناسبت‌تر می‌شود.

وی افزود: مصوبه امروز ستاد مرکزی اربعین این بود که حتماً باید پارکینگ‌های ما در مرزها از امنیت کافی برخوردار باشد. وضعیت پارکینگ‌های ما نسبت به سال گذشته بهتر شده و هر میزان خودروی شخصی به مرزها مراجعه کند ظرفیت لازم در پارکینگ‌ها وجود دارد. البته همچنان دغدغه حمل و نقل عمومی توسط اتوبوس، هواپیما و قطار را داریم و همچنان تأکید ما بر این است که زائران نذر مسافر را انجام دهند و تا حد ممکن از خودروی شخصی خود استفاده کنند.  

نحوه اختصاص ارز به زائران اربعین

میراحمدی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا در خصوص نحوه اختصاص ارز به زائران اربعین، گفت: همانطور که بانک مرکزی اعلام کرده 200 هزار دینار عراقی به هر زائر پرداخت می‌شود. امروز نماینده بانک مرکزی در جلسه حضور نداشتند ولی از مصوبات امروز ما این است که هرچه زودتر نحوه مراجعه و مبلغ ریالی ارز اختصاصی به زائران اربعین را بانک مرکزی اعلام کند تا تکلیف زائران مشخص شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا به زائرانی که از طریق هوایی به عراق می‌روند دلار اختصاص داده می‌شود؟ گفت: خیر. به همه زائران اربعین فقط 200 هزار دینار اختصاص داده خواهد شد.

دبیر ستاد مرکزی اربعین در خصوص گذرنامه زیارتی اربعین نیز گفت: توافق ما با وزارت کشور عراق این است که از اول محرم تا آخر صفر گذرنامه‌های زیارتی اربعین قابل استفاده است. اکنون هم زائران ما از همین گذرنامه استفاده می‌کنند. استقبال زائران از دریافت گذرنامه زیارتی نیز بالا بوده و تاکنون حدود 150 هزار نفر گذرنامه زیارتی یا تحویل گرفته‌اند و یا در شرف دریافت هستند.

انتهای پیام
captcha