نحوه مشارکت شهرداری تهران در مراسم اربعین
کد خبر: 4161227
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۷
محمدامین توکلی‌زاده تشریح کرد؛

نحوه مشارکت شهرداری تهران در مراسم اربعین

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه فعالیت‌های اساسی شهرداری تهران در اربعین حسینی ذیل کمیته‌های اصلی فرهنگی، خدمات شهری، حمل و نقل و زیرساخت‌ها و درمان و سلامت است، اظهار کرد: شورای شهر و شهرداری تهران با افتخار، بودجه‌ای برای ستاد اربعین درنظر گرفته است؛ این بودجه در حوزه‌هایی که از عهده مردم برنمی‌آید، همچون تأمین اتوبوس و خدمات آتش‌نشانی هزینه می‌شود.

اربعین حسینی شهرداری‌های کشور پای کار می‌آیندمحمدامین توکلی‌زاده، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در گفت‌وگو با ایکنا درباره برنامه‌های شهرداری در اربعین حسینی گفت: ستاد اربعین کار خود را آغاز کرده و کمیته‌های تخصصی و قرارگاه مرزی اعتاب مقدسه شکل گرفته و احکام مسئولان صادر و شرح وظایفشان نیز به آن‌ها ابلاغ شده است؛ بنابراین رویکرد اصلی ما در ستاد اربعین حسینی این است که این رویداد بزرگ و عظیم مردمی را صیانت کنیم و تقویت‌کننده مردم و فعالیت‌های مردمی در این مجموعه باشیم. اکنون نیز تمام قرارگاه‌های ما مؤظف هستند، جلساتی را با موکب‌داران داشته باشند و با کمک خیران، آیین‌های حسینی داشته باشند تا کار خود را با کمک آن‌ها و مواکب محبان‌الرضا(ع) در مرز‌ها و همچنین عتبه حسینی ذیل پرچم امام رضا(ع) آغاز شود.

وی با اشاره به فعالیت‌های اساسی شهرداری تهران ذیل کمیته‌های اصلی فرهنگی، خدمات شهری، حمل و نقل و زیرساخت‌ها، درمان و سلامت اظهار کرد: تقسیم کار ملی در ستاد اربعین کشور انجام شده و وظیفه‌ای که بر عهده ما گذاشته شده است، یکی در حوزه حمل و نقل است تا با کمک کلانشهر‌های کشور در کنار هم قرار بگیریم و بتوانیم زیرساخت ایاب و ذهاب زائران اربعین حسینی در عراق را در مسیر‌های با توافق کشور عراق برقرار کنیم.

توکلی‌زاده ادامه داد: موضوع بعدی توافقی بود که در سفر، شهردار تهران با استاندار نجف و تولیت‌های اعتاب مقدسه انجام شد، این توافق در راستای خدمتگزاری در اعتاب مرقد‌های مطهر بوده و حلقه اول اقدامات شهری مرقد‌های مطهر ائمه اطهار(ع) بر عهده شهرداری تهران گذاشته شده است و براساس آن کمیته خدمات شهری وظیفه خود را با کمک کلانشهر‌ها انجام خواهند داد. موضوعاتی همچون امور زیرساختی نیز انجام می‌شود؛ چراکه با توجه به اقدام مستمر در مرز‌ها به منظور برگزاری مراسم اربعین حسینی، هر سال نیاز به انجام فعالیت‌هایی است که زیرساختی است، بنابراین کمیته زیرساخت تشکیل شده و معاونت فنی کار خود را آغاز کرده است تا بتواند این زیرساخت‌ها را برای سالیان آینده نیز آماده کند.

شورای شهر و شهرداری تهران با افتخار، بودجه‌ای برای ستاد اربعین درنظر گرفته است. این بودجه در حوزه‌هایی که از عهده مردم برنمی‌آید، هزینه می‌شود. از جمله تأمین اتوبوس و خدمات آتش‌نشانی که کاری نیست که از عهده عموم مردم برآید و شهرداری در این زمینه ورود می‌کند

وی در ادامه گفت: امسال به دلیل کار خوبی که سال گذشته شکل گرفت و اعتمادی که ستاد اربعین کشور به مجموعه مدیریت شهری تهران کرد، کمیته پویش‌های مردمی ستاد اربعین به عهده شهرداری تهران گذاشته شد و سال گذشته کمپین بین‌المللی «سلام یا مهدی(عج)» از سوی مدیریت شهری با همکاری مجموعه‌های گوناگون از جمله مجموعه‌های بین‌المللی در عراق، در شش موقف با حضور چهار خواننده از چهار ملیت برگزار شد که با استقبال خیلی خوبی در فضای مجازی و رسانه‌های جبهه مقاومت همراه شد. امسال نیز با شعار «حیاتُنا حسین» که از سوی ستاد اربعین حسینی اعلام شده است، پویش‎هایی براساس زندگی حسینی اجرا و سرود‌هایی تولید خواهد شد. همچنین در این راستا رخداد‌هایی تعریف و اقلام فرهنگی و تولیدات رسانه‌ای تولید و منتشر می‌شود.

توکلی‌زاده تصریح کرد: در اربعین حسینی بیش از ۴۵ هزار موکب مردمی در مسیر کربلا و نجف فعالیت می‌کنند و ۲۵ میلیون زائر وارد این رخداد بین‌المللی و تمدن‌ساز می‌شوند و در این راستا، مردم عراق و ایران در مسیر‌های منتهی به مرز، در تمام شهر‌ها و روستا‌ها به زائران حسینی خدمت می‌کنند و تلاش دولت، وزراتخانه‌ها و ... در برابر عظمت کار مردم، قطر‌ه‌ای بیش نیست، اما شورای شهر و شهرداری تهران با افتخار، بودجه‌ای برای ستاد اربعین درنظر گرفته است. این بودجه در حوزه‌هایی که از عهده مردم برنمی‌آید، هزینه می‌شود. از جمله تأمین اتوبوس و خدمات آتش‌نشانی که کاری نیست که از عهده عموم مردم برآید و شهرداری در این زمینه ورود می‌کند.

وی گفت: ایجاد کمپین‌های بین‌المللی رسانه‌ای نیز یک کار زیرساختی به لحاظ گفتمان‌سازی و جریان‌سازی است و در واقع در جا‌هایی که تکلیف مردم نیست، وارد خواهیم شد و آن وظایف را برعهده خواهیم گرفت. براساس تقسیم کار ملی و تقسیم وظایفی که بین تمام کلانشهر‌ها شده است، همه دستگاه‌های کشور، وزارتخانه‌ها و همه شهرداری‌های کشور در اربعین ایفای نقش می‌کنند و شهرداری تهران در کنار این دستگاه‌ها و به عنوان جزئی از دریای بزرگ فعالیت‌های مردمی حضور پررنگ و جدی خواهد داشت.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران درباره استفاده از ظرفیت‌های حمل و نقل شهری تهران در ایام اربعین حسینی بیان کرد: ظرفیتی که در این راستا استفاده می‌شود، مربوط به بخش خصوصی است و همه آن‌ها مربوط به تهران نیست، بلکه از شهر‌های مشهد، کرج، اصفهان و ... نیز کمک می‌کنند و هر شهری براساس ظرفیت خود پای کار می‌آید. همچنین باید بدانیم وقتی چهار میلیون نفر از مردم کشورمان مشرف می‌شوند، ما نسبت به این زائران وظیفه داریم. حدود ۵۰۰ هزار نفر از تهران عازم کربلا و نجف می‌شود، این‌ها شهروندان ما هستند و ما با افتخار به زائران اباعبدالله الحسین(ع) خدمت می‌کنیم. اما عمده این خدمت به مردم شریف و شهروندان خودمان است و شهرداری‌های کل کشور دست به دست هم می‌دهند و تقسیم کار می‌کنند و شورا‌های شهر کشور با رویکرد انقلابی بودجه‌های مورد نیاز را تأمین کردند و این بودجه‌ها و تلاش‌ها نسبت به آن اتفاق بزرگ کار زیادی نیست.

گفت‌وگو از فاطمه بختیاری

انتهای پیام
captcha