آغاز توسعه فرهنگ قرآنی در آموزش عالی کشور
کد خبر: 4161555
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۳
سعید غیاثی‌ندوشن بیان کرد:

آغاز توسعه فرهنگ قرآنی در آموزش عالی کشور

سرپرست دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه اختتامیه جشنواره قرآنی دانشجویان آغاز راه تحول در توسعه فرهنگ قرآن کریم در سطح دانشگاه‌ها و آموزش عالی کشور خواهد بود، گفت: دانشگاه فرهنگیان با راه‌اندازی 64 دارالقرآن، اجرای طرح حفظ قرآن و برنامه‌ریزی برای ورود دانشجویان به دانشگاه بدون کنکور این راه را آغاز کرده است.

آغاز توسعه فرهنگ قرآنی در آموزش عالی کشور

به گزارش خبرنگار اعزامی ایکنا به ارومیه، سعید غیاثی‌ندوشن، سرپرست دانشگاه فرهنگیان در مراسم اختتامیه سی و هفتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور در سخنانی به ارائه گزارشی از سی و هفتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور پرداخت.

وی گفت: سی و هفتمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور پس از تصویب در مجمع مشورتی فعالیت‌های قرآنی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها بر عهده دانشگاه فرهنگیان گذاشته شد، دانشگاهی که از بدو تاسیس تا کنون بارها مورد عنایت و حمایت ویژه مقام معظم رهبری بوده است. 

غیاثی ندوشن افزود: دانشگاه فرهنگیان دانشگاهی است که امر خطیر تربیت معلم که راهبردی‌ترین امر تربیتی و آینده‌سازی ایران اسلامی است از مجرای آن می‌گذرد. بر این اساس پس از برگزاری مراحل دانشگاهی و استانی جشنواره از سوی دانشگاه‌های وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور، دانشگاه جامع علمی کاربردی، دانشگاه فنی و حرفه‌ای، دانشگاه علوم و معارف قرآنی و دانشگاه فرهنگیان برنامه‌ریزی برای برگزاری باشکوه مرحله ملی از زمستان سال ۱۴۰۱ آغاز شد.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: پس از کارشناسی‌های به عمل آمده استان آذربایجان غربی که برخوردار از مردمی متدین و علاقه‌مند به قرآن و عترت و ظرفیت استانی و جغرافیایی برجسته است، به عنوان میزبان انتخاب شد.

وی اظهار کرد: به موازات این امر ساختار ستادی و استانی ایجاد شد و با پشتیبانی و راهبری‌های ویژه استاندار و معاون سیاسی ایشان و نیز حمایت و اهتمام ویژه نماینده مکرم ولی فقیه در استان و مدیران کل مجموعه‌های استانی و همچنین با همت سرپرست دانشگاه فرهنگیان استان میزبان، اساتید، کارکنان و دانشجومعلمان مشتاق و پرانگیزه استان آذربایجان غربی، برنامه‌ریزی‌ها و هماهنگی لازم انجام و به حول الهی آزمون‌ها و مسابقات بخش‌های غیر آوایی طی تیرماه سال جاری برگزار شد.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: بعد از پایان داوری بخش‌های غیرآوایی، نفرات برتر تمامی رشته‌های ۳۰‌ گانه انتخاب شد، همزمان با این امر برنامه‌ریزی و تمهیدات و اقدامات لازم برای برگزاری بخش آوایی در 10 رشته به صورت حضوری و با شرکت تمامی منتخبان دانشگاه‌های سراسر کشور صورت گرفت. 

وی بیان کرد: این امر با رعایت تمامی مقررات بالادستی شامل ضوابط ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور و نیز نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و با در نظر گرفتن معیارهای مندرج در آیین‌نامه صورت گرفت و در کنار آن برترین و متخصص‌ترین داوران در تمام بخش‌های تعیین شده انتخاب شدند. در تمامی بخش ها مجموعاً 98 داور درجه یک و از زبده ترین داوران حضور داشتند.

غیاثی ندوشن بیان کرد: بر این اساس مرحله ملی سی و هفتمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان به عنوان عصاره مراحل پیشین که جامعه تحت پوشش آن شامل ۱۰ هزار نفر از دانشجویان قاری، حافظ، هنرمند و علاقه‌مند به معارف قرآن کریم است با حضور 350 نفر در بخش آوایی، ۱۶۷ نفر در بخش معارفی، ۶۶ نفر در بخش پژوهشی، ۶۸ نفر در بخش فناوری و نوآوری، ۲۵۶ در بخش‌های ادبی و هنری و ۸۶ نفر در بخش‌های نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه و ۶۳۰ نفر در بخش آوایی برگزار شد. 

سرپرست دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: در روزهای گذشته رقابت‌های پرشوری در بخش آوایی در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ کل، حفظ ۲۰ جزء، حفظ ۱۰ جزء، حفظ پنج جزء، تواشیح و همخوانی، اذان و مداحی و دعاخوانی در دو بخش بانوان و آقایان شاهد بودیم. 

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: آنچه در کنار رقابت‌های آوایی حائز اهمیت بود واکنش غیرت‌مندانه دانشجویان و عوامل برگزاری جشنواره به جریان ناپاک هتک حرمت قرآن در کشورهای اروپایی بود که با هدایت مراکز صهیونیستی جریان یافته است. در این راستا پویش لبیک یا قرآن که امروز رونمایی خواهد شد و شکل‌گیری کمپین جانم فدای قرآن راه‌اندازی شده است. 

وی در ادامه از عوامل برگزاری جشنواره تقدیر کرد و گفت: این اختتامیه آغاز راه تحول در توسعه فرهنگ قرآن کریم در سطح دانشگاه‌ها و آموزش عالی کشور خواهد بود و امیدوارم با برنامه‌ریزی هدفمند شاهد توسعه این امر خطیر باشیم. دانشگاه فرهنگیان با راه‌اندازی 64 دارالقرآن و اجرای طرح حفظ قرآن و برنامه‌ریزی برای ورود دانشجویان به دانشگاه بدون کنکور این راه را آغاز کرده است. 

وی در پایان از عوامل برگزاری جشنواره و دانشجویان حاضر در این رویداد قدردانی کرد و گفت: جا دارد از رسانه‌های قرآنی رادیو قرآن، شبکه قرآن و خبرگزاری بین‌المللی قرآن و سایر رسانه‌هایی که این رویداد را منعکس کردند قدردانی کنم. 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha