توصیه‌های طب ایرانی برای زائران اربعین
کد خبر: 4163849
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۰

توصیه‌های طب ایرانی برای زائران اربعین

طب ایرانی با تأکید بر پیشگیری‌ از بیماری‌، توصیه‌هایی برای زائران اربعین حسینی دارد که با رعایت آنها سفر سالم‌تری را تجربه خواهید کرد.

پیام‌های طب ایرانی برای زائران اربعینبه گزارش ایکنا، با فرا رسیدن ایام سفر پیاده‌روی اربعین و راهی شدن خیل زائران ایرانی به سمت مرزها، یکی از مسائل مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد، نکات بهداشتی و آموزش خودمراقبتی به زائران اربعین است تا بتوانند این سفر معنوی را با سلامت آغاز کنند و به سلامت به پایان برسانند.

با هدف کمک به خودمراقبتی زائران اربعین حسینی، دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت مهم‌ترین توصیه‌های سلامتی را با تمرکز بر توصیه‌های طب ایرانی تهیه کرده است.

بر این اساس، طب ایرانی توصیه می‌کند: چنانچه قصد عزیمت به سفر معنوی اربعین را دارید، از یکی دو هفته قبل، خود را به لحاظ جسمی و روحی آماده کنید. قبل از سفر می‌توانید با تمرینات ورزشی، پاکسازی جسمی و دریافت توصیه‌های مناسب با توجه به شرایط بدنی ـ روانی خود از پزشک متخصص طب سنتی ایرانی، سفر بهتری را تجربه کنید.

در سفر اربعین مقدار کمی لیموترش تازه، آلو بخارا، عناب، اندکی خاکشیر، گل سرخ، بابونه و روغن بابونه یا زیتون به همراه داشته باشید و از پرخوری و پیاده‌روی با شکم پر خودداری کنید. درهم خوری (خوردن چند نوع غذا پشت سر هم) نیز در مسیر پیاده‌روی می‌تواند شما را دچار مشکلات گوارشی کند و از ادامه پیاده‌روی باز دارد که باید از آن پرهیز کرد.

خوب و زیاد جویدن غذا با تحریک ترشح بزاق موجب بهبود هضم و جذب غذا شده و از ابتلا به بیماری‌های گوارشی در سفر پیشگیری می‌کند. استفاده از خیسانده سه تا چهار عدد آلو و انجیر، شربت خاکشیر گرم ناشتا یا استفاده از پودر گل‌سرخ با ماست می‌تواند برای پیشگیری و کمک به درمان یبوست در سفر مفید باشد. البته از خوابیدن بلافاصله پس از خوردن غذا، در سفر بپرهیزید.

به یکباره حجم زیادی آب ننوشید

هنگام تشنگی، از نوشیدن یکباره حجم زیاد آب به خصوص آب بسیار سرد، خودداری کنید. ریختن کمی آب لیمو یا سرکه در آبی که می‌نوشید، می‌تواند شدت تشنگی شما را کم کند. برای کم کردن احساس تشنگی می‌توانید یک تا دو عدد آلو بخارا را در دهان بگذارید تا آرام آرام رطوبت دهان شما را تأمین کند.

با توجه به گرمای هوا در مسیر نجف به کربلا بهتر است در مصرف غذاهای سنگین، چرب، سرخ شده، تند و پر ادویه و خوراک‌های دارای طبیعت گرم مانند عسل، انواع شیرینی، موز، سیر، زنجبیل و خرما افراط نکنید و با توجه به گرمای هوا در این سفر بهتر است بیشتر از غذاهای سبک و آبکی مانند انواع سوپ با جو و سبزیجات، انواع خوراک بدون گوشت مانند نخوداب، خوراک لوبیا و عدسی و خورش سبزیجات مانند خورش کدو، اسفناج و آب دوغ خیار استفاده کنید.

مراقبت از پوست

برای مراقبت از پوست در برابر آفتاب و غبار علاوه بر استفاده از کلاه‌های لبه‌دار، لازم است از ضد آفتاب، روغن گل سرخ یا کرم‌های دارای بابونه کمک بگیرید. برای مراقبت از پوست و پیشگیری از گزش حشرات نیز می‌توانید از کرم‌های دارای اسانس نعنا و شب بو استفاده کنید.

اگر کرم‌های ضد حشرات در دسترس ندارید؛ مالیدن کمی آب لیمو به بخشی از پوست که بدون پوشش است، برای پیشگیری از گزش حشرات مفید است. قبل و بعد از پیاده‏‌روی نیز پاها را بشوئید و سپس با روغن زیتون یا بابونه به آرامی و ملایمت ماساژ بدهید.

برای پیشگیری از گرمازدگی، یبوست، ضعف و خستگی زودرس، مایعات کافی مصرف کنید. استفاده از شربت سکنجبین رقیق، شربت خاکشیر یا تخم ریحان، دوغ و تخم خرفه هم برای پیشگیری از گرمازدگی مفید است. علاوه بر نوشیدن مایعات، خوردن خوراکی‌های رطوبت بخش مانند سوپ جو رقیق، عناب، آلو، شیربرنج، کاهو، کدو و خیار می‌تواند به پیشگیری از گرمازدگی در سفر کمک کند.

خانم‌های باردار به خصوص در سه ماه اول در مصرف دانه‌ها و گل‌های لعاب‌دار مانند خاکشیر، تخم خرفه، تخم ریحان، ختمی و پنیرک زیاده روی نکنند.

شست‌وشوی دست‏‌ها

شست‌وشوی دست‏‌ها به‌خصوص قبل از مصرف خوراکی هم در پیشگیری از  اسهال و هم در پیشگیری از انتقال انواع ویروس‌های تنفسی مؤثر است. مصرف خوراکی‏‌های شور، تند و یا بسیار شیرین را محدود کنید. این کار هم در جلوگیری از گرمازدگی، هم در بهبود عملکرد سیستم ایمنی مؤثر است. نوشیدن شربت آب لیموی رقیق خنک و یا عناب برای پیشگیری از گرمازدگی توصیه می‏‌شود.

اگر علایم گرمازدگی و نیز ضعف و بیحالی شدید باشد باید با پزشک تماس بگیرید. از بیداری‏‌های شبانه پیاپی بپرهیزید چون زمینه‌ساز گرمازدگی، ضعف و بی‌حالی است.

شست‌وشوی روزانه پاها با آب ولرم، گلاب یا جوشانده بابونه نه تنها خستگی پاها را رفع می‌کند، بلکه از ایجاد تاول نیز پیشگیری می‌کند. استفاده از سماق روی برنج یا همراه با غذای سبک مانند سیب زمینی آب پز در کنار درمان‌های رایج پزشکی و مراجعه به پزشک می‌تواند به رفع اسهال کمک کند.

بدن کودکان و سالمندان به کم آبی حساس است. بنابراین مراقب باشید که از مایعات کافی در طول سفر استفاده کنند. تنقلاتی مثل چیپس، پفک، شکلات، و خوراکی‏های تند و شور به ویژه برای کودکان خوراکی‌های مناسبی نیستند پس در طول سفر از این نوع خوراکی‌ها استفاده نکنید.

طوری برنامه‌ریزی کنید که کودکان و خانم‏‌های باردار در مسیر سفر استراحت کافی داشته باشند و از شرایط ناراحت کننده دور باشند. استفاده از گیاهان دارویی به طور کلی در بارداری و شیردهی مجاز نیست و در کودکان و سالمندان باید با احتیاط و تحت نظر پزشک باشد همچنین علاوه بر انجام عبادات، با یاری رساندن به یکدیگر در افزایش سلامت معنوی خود بکوشید.

انتهای پیام
captcha