شهرداری تهران در اربعین؛ از تولید اقلام فرهنگی تا برپایی محافل قرآنی
کد خبر: 4163982
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۳
محمدامین توکلی‌زاده تشریح کرد؛

شهرداری تهران در اربعین؛ از تولید اقلام فرهنگی تا برپایی محافل قرآنی

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در تشریح برنامه‌های ستاد اربعین حسینی در شهرداری تهران از تولید اقلام فرهنگی، برپایی گروه‌های سرود، اجرای ویژه برنامه‌های نوجوانانه، برپایی مسابقات و محافل قرآنی و .... خبر داد.

ببه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری محمدامین توکلی‌زاده، معاون اجتماعی و فرهنگی و رئیس ستاد اربعین حسینی شهرداری تهران با موضوع اربعین حسینی امروز، ۳۰ مردادماه در محل مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران برگزار شد.

توکلی‌زاده، رئیس ستاد اربعین حسینی شهرداری تهران طی سخنانی اظهار کرد: ستاد اربعین حسینی طبق سنوات گذشته در شهرداری تهران تشکیل شده و با حکم شهرداری تهران این مسئولیت به عهده معاونت فرهنگی و اجتماعی نهاده شده که مجموعه معاونت‌ها و نهادهای شهرداری وظایفی در این حوزه دارند که باید انجام شود.

وی افزود: تعداد زیادی از مردم کشور با رخداد اربعین ارتباطات گرفته و نزدیک به چهار میلیون نفر در آن حضور دارند. اربعین حسینی در مقایسه با آئین حج، نشان می‌دهد که حجم خدمات باید چگونه باشد تا زائران با آرامش و بدون دغدغه به این مراسم برسند.

توکلی‌زاده گفت: شهرداری تهران در چند کمیته ستاد مرکزی اربعین حسینی عضو است و خدمات خود را در غالب این کمیته‌ها به زائران ارائه می‌کند. معاونت حمل و نقل و معاونت خدمات شهری شهرداری تهران نماینده وزیر کشور در کمیته‌های مربوطه هستند.

بدرقه زائران اربعین از میدان آزادی

وی در ادامه در رابطه با آغاز عملیات اجرایی و میدانی ستاد اربعین حسینی شهرداری تهران بیان کرد: سال گذشته دبیرخانه ستاد اربعین شهرداری تهران دائمی شد. تدارک یک حماسه بزرگ ۲۵ میلیونی در اربعین حسینی حتما نیازمند مقدمات طولانی بوده و پس از برگزاری آن نیز ادامه دارد. آئین بدرقه زائران جمعه این هفته، سوم شهريورماه در میدان آزادی و رویداد محرم‌شهر برگزار خواهد. همچنین، پس از پایان مراسم اربعین حسینی نیز خدمات ستاد اربعین شهرداری تهران تا دو روز ادامه خواهد داشت.

توکلی‌زاده در رابطه با تفاوت برنامه‌های امسال شهرداری در ستاد اربعین با سال‌های گذشته تصریح کرد: اربعین بهترین الگوی اقدامات داوطلبانه، کار خیران و مشارکت عمومی است. اربعین پدیده‌ای است که به صورت کاملاً مردمی برگزار می‌شود و تمام هم و غم ما در ستاد اربعین شهرداری تهران این است که تمامی خدمات به صورت مردمی انجام شود. فرهنگ میزبانی و پذیرایی از مردم، سنتی است که می‌توان از آن الگوبرداری کرد. شهرداری تهران نیز به دلیل اینکه به دنبال مردمی کردن خدمات خود است، زیرساخت‌هایی مانند حمل و نقل و حوزه خدمات شهری را برای زائران فراهم می‌کند.

وی افزود: شعار امسال ستاد مرکزی اربعین حسینی «حیاتنا الحسین(ع)» است که دایره بزرگی از مفاهیم مختلف را شامل می‌شود. در این زمینه پویش‌های مردمی، اقلام فرهنگی و ... تهیه شده و ارائه خواهد شد. البته کار فرهنگی در مراسم اربعین که ملیت‌های فراوانی را شامل می‌شود بسیار پیچیده است اما در این زمینه جبهه فرهنگی برای این کار بین ملت‌های ایران و عراق شکل گرفته و ما جزئی از این جبهه فرهنگی هستیم.

توجه ویژه به نوجوانان

وی بیان کرد: امسال رویکرد و تمرکز ستاد اربعین حسینی شهرداری تهران بر نوجوانان است. با این وجود برنامه‌های مختلفی همچون بدرقه زائران در میدان آزادی با محوریت نوجوانان و خانواده‌های ایشان، برپایی موکب‌های محبان الامام رضا(ع) در ایران و عراق، برگزاری برنامه بدرقه زوار در چهار مرز خسروی، مهران، شلمچه و چذابه از چهارم تا ۱۵ شهریورماه، آئین استقبال از زوار بازگشته از کربلا با عنوان «رهیافت‌های عرش» از ۱۲ تا ۲۰ شهريورماه، سازماندهی و اجرای ۲۰ گروه سرود با عنوان کاروان سرود «حبیبی شکرا» در نجف و کربلا و موقف‌های مختلف مسیر نجف و کربلا تدارک دیده شده که در ایام اربعین حسینی اجرا می‌شود‌.

رئیس ستاد اربعین حسینی شهرداری تهران ادامه داد: برنامه راه‌اندازی دسته عزاداری با حضور نوجوانان و دانش‌آموزان ایرانی و خارجی در کربلا از دیگر برنامه‌های ستاد اربعین شهرداری تهران در مراسم اربعین امسال خواهد بود. اجرای برنامه‌های مختلف و مسابقات در موکب‌های شهرداری تهران نیز از دیگر برنامه‌های ستاد در این ایام است.

وی به ویژه برنامه‌ جاماندگان اشاره و اظهار کرد:‌ این‌ برنامه طبق هر سال در تهران اجرا خواهد شد. برنامه‌های مختلفی نیز در شهرهای مختلف نجف، کربلا، کاظمین، سامرا و در مسیر اجرا خواهد شد. در رابطه با مرزهای کشور نیز مجموعه خوبی در شلمچه در اختیار شهرداری تهران است که می‌تواند خدمات خوبی به زوار ارائه دهد. در مرز مهران سه منطقه شهرداری مستقر هستند که یکی از این مناطق در آن سوی مرز به دلیل احتمال معطلی زوار به ایشان خدمات می‌دهد. مناطق مختلف شهرداری تهران و سازمان‌های مختلف شهرداری در ایام اربعین در عتبات عالیات و مسیر زوار حضور داشته و به زائران حسینی خدمات ارائه می‌دهند.

توکلی‌زاده با بیان اینکه تنظیم مرزها و اعتاب مقدسه نیز از سوی شهرداری تهران انجام خواهد شد، اظهار کرد: در این زمینه هر شهر مقدس عراق تقسیم‌بندی شده و مأموران شهرداری و خدمات آن در همکاری با شهرداری‌های کربلا و نجف به خدمت‌رسانی اقدام می‌کنند.

وی گفت: ممکن است در این راهپیمایی تعدادی از زوار خدایی ناکرده از دنیا بروند؛ در این راستا با سازمان بهشت زهرا(س) هماهنگی‌هایی انجام شده است تا مشکلات زوار در این زمینه کاهش پیدا کند. همچنین، طبق قراردادی منعقد شده است، بنابر این است تا اتوبوس‌های شهرداری نیز بتوانند به زوار خدمت‌رسانی کرده و نسبت به انتقال آن‌ها تا جای ممکن اقدام کنند.

توکلی‌زاده اظهار کرد: گروه‌های پزشکی داوطلب شهرداری نیز در ۱۱ مقری که پیش‌بینی شده در همکاری با هلال احمر نسبت به ارائه خدمات پزشکی و بهداشتی به زوار امام حسین(ع) اقدام خواهند کرد. به منظور ارائه خدمات بهتر به زوار زمین‌هایی در اختیار شهرداری تهران قرار گرفته تا بتواند از آن‌ها برای ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت خدمت‌رسانی به زوار اقدام کند.

تولید اقلام فرهنگی

وی در رابطه با پویش رسانه‌ای مراسم اربعین نیز اظهار کرد: تولید اقلام فرهنگی با عنوان حیاتنا الحسین(ع)، اجرای سرود و نغمه‌های آئینی، تعامل با رسانه‌های ایران و عراق و ...‌ از برنامه‌هایی است که باید پیگیری شده و زمینه را برای پوشش هرچه بهتر رسانه‌ای مراسم مهیا کند. 

توکلی‌زاده با بیان اینکه شهرداری از تمامی برنامه‌های مردمی ایام اربعین حمایت می‌کند، گفت: در حوزه سلامت، حمل و نقل و ... با افتخار در همکاری با نهادهای مختلف به زوار اربعین حسینی خدمت‌رسانی خواهیم کرد. شهرداری تهران مأموریتی از وزارت کشور در دو مرز باشماق و تمرچین ندارد و برنامه‌های خود را در چهار مرز دیگر ایران و عراق ارائه می‌کند.

رئیس ستاد اربعین حسینی شهرداری تهران اظهار کرد: بیش از دو‌ میلیون نفر در تهران در مراسم جاماندگان شرکت می‌کنند که این برنامه نیز نیازمند خدمات فراوانی از سوی شهرداری است. در این‌ مسیر تمامی مساجد، مدارس، حسینیه‌ها، بیمارستان‌ها در همکاری با هشت منطقه معین آماده خدمت‌رسانی به جاماندگان هستند که جزئیات آن اعلام خواهد شد.

وی در ادامه تصریح کرد: وظیفه اختصاصی شهرداری در مورد حوزه بهداشتی و سلامت، ارائه خدمات از سوی شرکت شهر سالم در همکاری با گروه‌های جهادی برای کارکنان و زوار خواهد بود. در بحث گرمای هوا پیش‌بینی‌ها این است که اربعین حسینی مدت ۱۵ سال در گرما قرار دارد. توصیه اصلی این است که زواری که توانایی حرکت در مسیر را دارند در راهپیمایی حضور پیدا کرده و حرکت خود را بیشتر در شب ادامه دهند. استفاده از مایعات زیاد برای جلوگیری از گرمازدگی نیز از دیگر توصیه‌هایی است که باید رعایت شود.

برپایی گروه‌های سرود

توکلی‌زاده بیان‌ کرد: سرودی به زبان‌های فارسی و عربی تولید شده که از سوی ۲۰ گروه سرود تهرانی در کربلا، نجف و مسیر نجف به کربلا اجرا می‌شود. همچنین در پی اهانتی که به ساحت مقدس قرآن کریم رخ داد، اتفاقات خوبی در زمینه همبستگی مسلمانان جهان اسلام رخ داد و قرآن موضوعیت پیدا کرد. این‌ مسئله در مداحی‌ها و اجتماعات حوزه دانش‌آموزی و نوجوان به صورت ویژه مدنظر قرار گرفت و برنامه مفصلی در حسینیه بسیج اجرا شد. امسال در مراسم اربعین نیز اتفاقات خوبی از سوی مجموعه‌های قرآنی تدارک دیده شده و اجرا خواهد شد.

در ادامه توکلی‌زاده، رئیس ستاد اربعین حسینی شهرداری تهران در رابطه با محور مقاومت نیز گفت: تمام محتواهایی که در مراسم اربعین اجرا می‌شود، در واقع همگی به صورت همکاری مشترک بین جبهه مقاومت تولید می‌شود. اربعین راهپیمایی آزادگان دنیاست و از ادیان مختلف در آن شرکت دارند. 

وی با بیان اینکه بودجه ۴۰ میلیارد تومانی برای مراسم اربعین امسال از سوی شهرداری تهران در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: امسال عملیات سنگینی از سوی رسانه‌های بیگانه در رابطه با ایام محرم اجرا شد اما مجالس امسال باشکوه‌تر از مجالس سال‌های گذشته برگزار شد و ۳۵ درصد از مراسم سال گذشته شلوع‌تر بود.

برپایی محافل انس با قرآن

همچنین، مهدی سیفی، مسئول شورای عالی قرآن شهرداری تهران در رابطه با برنامه‌های قرآنی ستاد اربعین حسینی شهرداری تهران اظهار کرد: در این راستا طرح جناب بریر بن خضیر همدانی، قاری قرآن کربلا و حول محور آیاتی ‌که امام(ع) از لحظه خروج از مکه تا عاشورا بیان فرمودند، اجرا خواهد شد. در قالب این طرح مسابقه‌ای از این آیات برگزار شده و در پیام‌رسان‌ها منتشر می‌شود. به موازات این رخداد و مسابقه آیات عاشورایی، چند تیم متشکل از نوجوانان قاریان خوش‌خوان کشور برای اولین بار رأس ساعت مقرری آیات عاشوایی را در طریق و مواکب و مواقفی که شهرداری تهران و نهادهای فرهنگی در آن‌ها برنامه دارند، هم‌خوانی کنند. همچنین، در تلاش هستیم با هماهنگی قرارگاه‌های مختلف نیز چند محفل باشکوه قرآنی متشکل از قاریان ایرانی و خارجی تشکیل شود.

انتهای پیام
captcha